Katter iFokus

Katter

Etiketterallmänt-kattprathälsakosthållning
Läst 133 ggr
hellomimi
0

Våg eller dl-mått

Min katt behöver banta och jag har köpt en våg för att mäta upp hans mat. Dock tycker jag den är krånglig att använda och det känns inte som om den ger samma mängd mat varje gång. Varför är detta mer noggrann än att mäta upp fodret med en dl-mått?

• Redigerat 2023-10-13 18:09 av hellomimi
New2ragdoll2
0

Är märket möjligtvis av Royal Canine? Har iaf haft en sån som mätte jättetokigt. Olika viktresultat varje gång.

Olika märken på kattmat väger olika mycket vid samma volym.

OberonsMatte
3

Vilken våg använder du?

Hur mycket "1 dl torrfoder" är kan variera ganska mycket eftersom det finns olika mycket luft mellan torrfoderbitarna beroende på hur de "lägger sig" och hur rågat måttet är. 100 gram är i jämförelse alltid exakt 100 gram. Ger man bara ungefärliga mått vid planerad viktminskning är det stor risk för att man råkar ge för mycket (så att resultat uteblir) eller för lite (så att katten bantas för snabbt).

Sajtvärd Katter iFokus

Silvestris
2

Problemet med vanliga hushållsvågar är att de ofta har 5 grams felmarginal både plus och minus vilket innebär att vikten i praktiken kan diffa på 10 gram från en vägning till en annan. Detta till trots är det bättre att väga vikt än volym. På sikt kommer det jämna ut sig med felmarginalen.

hellomimi
0

#1: köpte av märket basic. Den visar endast heltal vilket jag är irriterad över. Trodde att det skulle finnas åtminstone två decimaler. eller kanske mn inte behöver vara så noggrann?

• Redigerat 2023-10-14 00:32 av hellomimi
Silvestris
3

#4:

Utfodringsanvisningar är alltid bara fingervisningar. Alla djur har olika behov så man behöver justera mängden mat efter individ, oavsett sort.

hellomimi
0

#3: hur stor felmarginal är det på våg som är avsedd specifikt för djur?

Silvestris
0

#6: Det bör stå i bruksanvisningen.