Katter iFokus

Katter

Etiketterallmänt-kattpratavel
Läst 179 ggr
OberonsMatte
9

"Renrasig" och "registrerad"...?

Ser man att en kattunge beskrivs som "renrasig och registrerad" tror man kanske att det handlar om en stambokförd raskatt - men det gäller inte i huskattuppfödares annonser. Då betyder "renrasig" att kattungens genetiska härkomst påstås vara likvärdig med stambokförda kattungar av en viss ras. "Registrerad" betyder att id-märkningen är ägarregistrerad (!) i t.ex. Jordbruksverkets eller SVERAKs id-register. De hoppas väl att oerfarna raskattköpare inte ska fatta skillnaden - eller ha svårt att säga "nej tack" till kattungen när de väl upptäcker bluffen. En oerfaren kattköpare tror väl knappast att det är en renrasig och registrerad huskatt (!) som säljs för närmare 10.000 kr (ibland mer än så)?

En snabb koll på Blocket bekräftar återigen den hejdlösa fräckhet som huskattuppfödare helt ogenerat använder sig av för att tjäna stora summor på obefintligt ansvarstagande.

För att skilja ansvarsfull avel från huskattavel skulle jag önska att alla började kalla raskatter för "stambokförda" istället för renrasiga. Att en huskatt är stambokförd kan väl inte ens den fräckaste av huskattuppfödare påstå?

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2023-10-07 22:16 av OberonsMatte
MonicaLagerquist
1

Så sant.

Stolt ägare till tre La permer

New2ragdoll2
1

Tror inte gemene man ens vet att de blir lurade. Eller så blir de glada att det finns en gnutta "renrasiga" kvalitéer hos katten.
Supertråkig utveckling.

[skyggis_tryggis]
1

#2: Ja, de flesta förstår nog inte att de blir lurade.

Tyvärr köpte ett par släktingar till mig två kattungar på annons för några år sedan. Jag tror att de betalade ca 6 000 kr styck för ungarna där det framhölls vilka två (?) raser som mamman och pappan var.

New2ragdoll2
1

Kollade in blocket nyss.
Ragdollkattungar **utan **stamtavla? Är det ens möjligt?
Tre stycken. En är helsvart… 4000-5500 kr.

MonicaLagerquist
4

Har de inte stamtavla är de huskatter.
Ragdolls är aldrig helsvarta

Stolt ägare till tre La permer