Byta försäkring?
Hej!
Jag har en katt som är 9 år gammal och jag har aldrig använt hans försäkring.
Han får årligen dra ut tänder eftersom vi har haft extremt otur med FORL/TR som han började få när han var 2 eller 3 år gammal. Utöver det har han behandlats en gång eller två mot ohyra tillsammans med min hund, så ingenting konstigt eller drastiskt där. Han har inte varit sjuk någon gång.
Däremot så är jag extremt missnöjd med hans nuvarande försäkring hos Agria och skulle vilja byta så snart som det bara går till Folksam, som jag har på hunden och är supernöjd med.
Jag vet att hans FORL/TR-besök inte kommer att bli täckta. Det enda jag vill ha är en säkerhet för ifall någonting hemskt och dyrt skulle hända, såsom ett benbrott eller plötslig sjukdom. Nog för att han är innekatt, men det kan ju alltid dyka upp något.
Jag planerar att ringa Folksam och höra svart på vitt vad som gäller, men det blir till veckan isåfall.
Det sägs ju alltid att man ska passa sig för att byta försäkring eftersom de kanske inte täcker då, men vad är era erfarenheter?
Jag har ingen erfarenhet av att byta men vi har haft Folksam i många år för våra katter.
Har också haft en katt med forl.
Vi har alltid varit nöjda.
/Maria
Det är skönt att höra! Hur gör Folksam för äldre katter? Vissa sänker ju premien, andra höjer priset, vissa gör båda.
De har alltid täckt allting för min hund och de har humana priser, samt bra kundservice. Kan inte säga något om det om Agria, tyvärr.
#2 Jag har inte märkt något på premien tror jag. Vi har en 10 årig katt nu. Hans kompis blev 17 år.
Fast jag skulle nog ringa och fråga.
Jag har bara betalat årsvis och kan ha glömt vad det kostade året innan.
/Maria
Tack! Jag chattade faktiskt med dem för inte superlänge sedan för att höra lite och då vill jag minnas att det alltid är samma månadspris, men det kan ju såklart ändras om de höjer priset på själva försäkringen. Oavsett så blir det mycket billigare än med Agria.
Min uppfattning med egen erfarenhet och av vad någon annan sagt så är inte Folksam ett av de företagen som är luriga med fula försäljarknep, men för säkerhets skull. Vad för frågor kan vara bra att ställa i samtalet?
Jag tänkte beskriva hans sjukdomshistorik och mående, nämna hans ålder och se om det finns några restriktioner vid ett byte. Har jag missat något?
#4 Jag tänker att du kanske inte ska berätta mer än de frågar om.
/Maria
Det kan vara vettigt, men innebär inte det att jag kan missa saker som sedan blir till problem om det väl dyker upp något? Vad det nu skulle kunna vara!
#2 Försäkringspremie = avgift. Jag har ingen erfarenhet av huruvida det är vanligare att bolagen höjer premien/priset eller sänker ersättningsnivåerna. Däremot tror jag det är många bolag som inte försäkrar äldre katter alls.
När vi adopterade en äldre katt för några år sedan var det inget av de försäkringsbolagen vi pratade med som accepterade nyteckning av försäkring av katter efter att de fyllt 7 (eller om det möjligen var 8). Var försiktig och se till att du får bekräftelse på din nya försäkring innan du säger upp din gamla!
Vilken försäkring har du hos Agria i dagsläget (ersättningstak, självrisknivåer och ev. tilläggsförsäkring)? Tänk på att Folksams enda rörliga självrisknivå är 25% (vilket är hög självrisk). Jag förmodar att du inte har Agrias tilläggsförsäkring för TR/Forl, för då hade det varit väldigt oekonomiskt att byta bort den ersättningen.
Folksam verkar nyligen ha tagit bort åldersgränsen (som var 7 år) för nyförsäkring, men det kan finnas fler krux som du behöver försäkra dig om innan - inte minst eftersom Folksam har varit väldigt restriktiva med att försäkra äldre katter tidigare.
Den uppenbara risken vid byte av försäkring är att den till synes friska katten plötsligt visar symtom på en sjukdom/skada som i efterhand bedöms ha varit befintlig/påbörjad när försäkringen tecknades och då riskerar man att bli utan ersättning. När katten är 9 år är det bara en tidsfråga innan den blir sjuk eftersom det är få katter som dör friska av ren ålderdom. Innan dess kan de även ha andra sjukdomsfall som kräver inläggning och utredning. Att byta försäkringsbolag är därför en extra stor risk när man har en katt som börjar bli äldre eftersom risk för sjukdom ökar ganska markant då.
Sajtvärd Katter iFokus
#7: Agria har nyförsäkrat katter utan åldersgräns i ganska många år nu. Minst från 2014 och då var de först med att göra det.
Sajtvärd Katter iFokus
#9 "Några" var kanske en underdrift, vi adopterade vår gamling 2011 och då försäkrade inga av de "stora" försäkringsbolagen äldre katter. Dessutom kändes det inte så relevant i det här fallet eftersom det var Agria TS ville bli av med…

#9, #10 Jag nyförsäkrade en äldre katt med totalt okänd bakgrund i Agria redan 2007 och enda skillnaden mot idag var att de krävde en veterinärbesiktning och kopia på intyget.
De var det enda bolaget som fanns att välja på för en katt i den åldern, så visst var det nästan inga av de stora bolagen som gjorde det, men de som var (och fortfarande är?) allra störst på djur har gjort det i över femton år. Förmodligen över tjugo då det inte direkt lät på folk som att det var en ny grej när jag började kolla runt på kattforum om sådant inför adoptionen.
Hej! Nu har jag varit i kontakt med Folksam, så här kommer en liten uppdatering. Tack för alla svar! :)
Det ska inte vara några problem med att försäkra honom trots att han har fyllt 9 och det enda som jag inte får ta del av är ersättning för FORL/TR och livförsäkring, men det visste jag ju redan! Tydligen så brukade de ha restriktioner för äldre katter, men de är borttagna!
Jag fick uppge födelsedatum, chipnummer och hälsostatus och det är då det vanliga priset á 106 kr/månad som gäller för den stora kattförsäkringen.
Jag tänker att jag väntar med att påbörja ett faktiskt byte tills han har varit hos veterinären för sin vanliga tandundersökning och eventuell åtgärd i början av November, ifall något utöver det vanliga skulle dyka upp. När det är gjort och jag har kommit in på Agria (väldigt krångligt nu av någon anledning) för att se vilka datum och så som gäller så kontaktar jag den jag pratade med och byter!
Efter samtalet så fick jag till och med en rådgivningsdokumentation via deras sida att läsa igenom, där det står vad som gäller och vad vi pratade om, fast de nämner ju såklart "Notera att den produkt vi rekommenderar inte nödvändigtvis omfattar alla krav, behov och önskemål du uppgett" för säkerhets skull, men jag har ju redan läst igenom hela avtalet och kommer att göra det igen. Mycket tydligt och bra!
Med ett byte så innebär det då att jag kommer att betala 106 kr/månad istället för 480 kr. Jätteskönt!
Oftast så är det en karenstid där det nya bolaget bara ersätter mer akuta skador eller sjukdomar som uppenbarligen har tillstött efter att man tecknade försäkringen. Vill du gardera dig för att kunna få ersättning under den perioden så kan du ha kvar den gamla försäkringen under tiden.
Observera att du aldrig får ut faktiska kostnader från flera bolag samtidigt, du kan bara får ersättning från ett av dem, men på så sätt kan du få ersättning även om katten får en sjukdom som nya bolaget inte godtar under karensen.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com