Säkerhet vid bantning
Var hos veterinären med ena katten häromdan och fick reda på att han är överviktig men utöver det tycker hen att han ser ut att vara i god form. Men nu får han banta. Han rör sig gärna så lite som möjligt (han är bara 18 månader) så jag får minska på maten istället.
Vad är det jag ska tänka på så att han förlorar vikt på det säkraste sättet? Han kommer inte att röra på sig så det är inte lönt att försöka med motion.
Jag matar honom med bozita lax just nu. Jag är inte säker på hur mycket jag matar honom då jag har en vana att ge honom lite mat då och då när han verkar ledsen utöver de 2 klockslagen jag brukar ge mina katter mat. Så lite mer en 1 dl per dag skulle jag säga.
Han är kastrerad, 18 månader och blandras. Enligt produkten passar den bra till steriliserade katter så jag gissar på att den är kaloririk. Men är det något jag ska akta mig för? Finns det varningstecken på att bantningen får honom att må dåligt? Hur ska jag få honom att gå ned i vikt på ett så säkert sätt som möjligt? Ska det vara förbud mot kattgodis? Jag hoppas på att han blir aktivare när han har gått ner i vikt.
- Redigerat 2023-10-04 20:09 av hellomimi
Han ska inte tappa mer än 1% av sin kroppsvikt per vecka. Att dra ner på godis är alltid en bra första åtgärd. Att byta ut torrfoder mot blötmat är en annan bra sak.
Utöver detta måste maten vägas så man vet hur mycket han äter och katten behöver vägas en gång i veckan.
#1: Enligt produktens hemsida ska en katt på 4kg äta 40g/dag och 50g för en katt på 5kg. Han är 5.1kg och ska målet är att han ska hamna någonstans under 5. Är det 40g/dag jag ska ge honom då eller ska jag minska gradvis från 50g? Ska jag minska dagligen eller veckovis?
- Redigerat 2023-10-04 20:25 av hellomimi
Skippa torrfoder och ge bara blötmat :) Behövs ej fri tillgång.
Torrfoder = godis,
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#3: Han tycker inte om blötmat. Jag är dessutom långtidssjukskriven och har inte råd med daglig blötmat…
#4 Har du testat olika? Och gett det minst 3 månader
Köper man flerpack är det inte så dyrt och mycket bättre för hälsan. Torrfoder för kastrerade eller diettorrfoder är bara försäljningsknep
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#5: Nej har bara testat i några dagar. Han åt knappt så jag blev orolig och har aldrig prövat det igen.
Jag tror det största problemmet jag har nu är att jag inte ens vet hur mycket mat jag ger honom exakt och vet därför inte var utgångspunkten är för att minska på fodret gradvist.
#7: Börja där! Väg och skriv upp allt du ger honom under 2-3 dagar 😉
Om det är rekommenderat att ge 10g mat per kilo katt, och du tror att hans optimal vikt är 4,5 kg. Så borde det vara 45g om dagen han ska äta ☺️
Glöm inte att väga honom en gång i veckan så att han faktiskt går ned men inte för fort 😉
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
#8: Ok, ska göra det.
Ska katter bajsa varje dag eller är det normalt att de bajsar endast en gång varannan dag?
#9: Tror att dagligen är vanligast. Dubbelkolla det med din veterinär om det är något du är orolig över ☺️
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
#10: Ok tack.
Förresten tror jag att han gick upp i vikt eftersom han äter den andra kattens mat. Jag brukar lägga fram mat åt dem båda 2 gånger per dag men min andra katt äter som en fågel. Hon äter väldigt lite åt gången. Och då kommer han och äter upp hennes mat.
Har ni råd om hur jag kan förhindra detta? Jag har försökt dela upp måltiderna i mindre portioner men det har nu skapat förvirring och vi har ingen schema nu utan jag bara ställer in måltiderna helt på måfå varje dag.