2 årig honkatt spyr upp osmält mat
Vår 2-åriga utekatt har börjat kräkas upp osmält mat, ska inte skriva osmakliga detaljer, men ser ut som om hon just slukat en mus.
Då detta är något vi inte märkt av tidigare, undrar jag om detta är normalt?
Hon har god aptit, är pigg som vanligt så kan inte se att hon på något sätt verkar sjuk.
Tar tacksamt emot tips och råd.
Har du gjort ett ”kolla masken test”?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Nej, det har vi inte gjort. Vi avmaskade senast i början på juli, så kan ju vara dags igen, även om vi inte sett något tecken på det.
Tack för tipset!
Jag vill inte oroa dig, det låter inte riktigt som i mitt fall men vill ändå säga det. Min gamla katt började kräkas för evigheter sen, det var mer vanligt kräks och inte så som du beskriver - men å andra sidan brukade han inte äta möss och likande, utan älskade sitt torrfoder och åt sällan annat. Vi tog honom till veterinären massor av gånger, och testade avmaskningsmedel. Han fortsatte kräkas, vi fortsatte ta honom till veterinären. Vi testade allt möjligt, men inget hjälpte. Till slut började det det komma upp blod i spyorna, och till sist röntgades han. Gissa vad? Han hade cancer och hade lidit jättelänge! Dom sa att han inte gått att rädda även om det hade upptäckts tidigare, men jag kan inte släppa att han måste haft så ont så länge…
Nu tror jag inte alls att det är så i ditt fall, förhoppningsvis hjälper det med avmaskning. Men jag vill bara säga att om inget hjälper får man nog be om en noggrannare undersökning, i fall att det skulle vara något allvarligt.
Tack för ditt svar. Så tråkigt att det var cancer som var orsaken till din katts kräkningar. Men ni hade ju försökt följa upp det. Jag vet att man önskar man gjort mer, men det kunde ni ju inte vetat..
Jag tar till mig att följa upp med veterinärbesök om avmaskning inte hjälper.
Börja med att hålla katten inomhus så att du har full koll på matintag, avföring och eventuella kräkningar. När katten är ute kanske du missar hälften av symtomen (t.ex. om katten överhuvudtaget bajsar och hur den avföringen i så fall ser ut).
Sajtvärd Katter iFokus
Tack för det svaret!
Ska hålla henne inne så fort hon kommer hem igen, så att vi kan hålla bättre koll på henne.