Får hem en katt lite akut
Vi ska ta hem en katt tillfälligt medan personen är på sjukhus.
Katten kommer inte gå med våra, utan vi kommer spärra av (avspärrning har vi tänkt på, så behövs det inget tips kring)
Era bästa tips för att få det att fungera så bra som möjligt?
Ska hämta katten ikväll och finns inte möjlighet att få tag på feliway innan dess.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hur gammal är katten?
Ta det på kattens nivå och forcera inte fram något.
Ta gärna med en filt eller klädesplagg som luktar hemvant.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#1 Jag har inte kattens ålder i huvudet. Men ingen ungkatt.
Nej vi kommer inte forcera fram något, anser jag i alla fall är en självklarhet. Och den ska inte bo här permanent utan bara tillfälligt.
Kommer katten hållas i ett eget och stängt rum utan att ens se de andra katterna?
Sajtvärd Katter iFokus
#3 Det beror på hur hon reagerar. Ensamkatt, innekatt. Men hon kommer inte släppas ihop med mina. Mina är utekatter plus vill inte riskera slagsmål när vi inte är hemma.
Om det fungerar kommer vi ha kompostgaller så hon ser. Men som sagt det beror helt på henne och hur hon reagerar.
- Redigerat 2023-09-18 18:16 av Fridaaaa
#4: Eftersom det är svårt att förutse hur en okänd katt kommer vara och bete sig i en helt ny situation i främmande miljö kommer ni säkert märka ganska snart vad som är lämpligt och möjligt i det här fallet, t.ex. om det räcker med kompostgaller. Risken finns även att dina befintliga katter är de som blir mest upprörda och det kan ju vara lite känsligt när de är utekatter.
Eftersom det inte är tänkt att hon ska bli en i gruppen kan man nöja sig med att hon hålls helt åtskild i eget rum med tillgång till allt hon behöver. Som tillfällig vistelse på kattpensionat. För säkerhets skull bör ni även vara extra noga med akutkattens toalåda (helst flera) så att hon inte väljer en helt annan plats.
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2023-09-18 18:34 av OberonsMatte
#5 Vi kommer inte ha kompostgaller ikväll, för katten kom ikväll utan blir imorgon efter jobbet.
Hon kommer vara i eget rum, vilket jag skrivit. Även med kompostgaller är det ju enskilt rum. Men kompostgaller som sagt beror helt på henne men märker vi snabbt, är dörr till rummet, så de inte kan se varandra i så fall. Men inte det jag frågade om.
Hon har sin kattlåda, och samma sand hon är van vid. Sin matskål och vattenskål samt leksaker som hon är van vid. Så allt det har vi tänkt på.
#6: Vad frågade du om?
Sajtvärd Katter iFokus
#7 Står i inlägget. hur man kan underlätta för katten. Inte kring avspärrningar :)
Katten har inte ätit sedan hon kom hit igår ikväll, hur bör vi göra? Båda åker till jobbet nu på morgonen, sambon kommer hem en kort stund mitt på dagen
#9: Låt katten vara - ställ fram vatten och mat så att den kan ta det när den känner sig trygg.
#10 Självklart står mat och vatten framme. Däremot får katten bara blötmat så det kan inte stå framme hur länge som helst, stod framme över natten och fick byta ut det. Men inte bra när de inte äter inom viss tid heller. Nu har hon inte ätit på över 13 timmar och varit ifred i över 10 timmar. Och kommer vara ifred när vi jobbar. Tänkte mest om hon inte börjar äta till ikväll, så är det ju inte bra. Efter cirka 24 timmar, är det inte bra.
- Redigerat 2023-09-19 06:37 av Fridaaaa
#11: Jag utgår ifrån att det är samma mat som katten är van vid och maten kan mycket väl stå ute hela dagen även om det är blötmat.
Det är bättre att katten får ta det lugnt själv. Stressnivån är mkt hög.
Katten kommer inte att få fettlever om den inte ätit på över 13 timmar eller 24 timmar när det är ett stressat läge.
Katter stänger av och går på lågvarv.
#12 Ja det är samma mat, man ska ju inte byta rakt av.
Blötmat är inte bra att det står framme i så många timmar. Och många katter äter inte det heller när det stått framme så pass länge. Bara på dessa 10-11 timmarna det stod framme hade det blivit äckligt, så bytte ut det.
Hon är återigen själv, och vi är inte där och springer mer än nödvändigt. Och nu kommer vi vara på jobb
Det skrev jag inte heller. Så vet inte varför du tog upp det, men efter 24 timmar är det vanligt att det påbörjas att utveckla det.
Hoppas att hon börjar äta till ikväll.

Var är katten nu Gömmer hon sig under något ställ maten där.
Stolt ägare till tre La permer
#15 Går inte att ställa maten under där hon gömmer sig.
Och kattlådan står där med, den kan inte stå där kattmaten står.
#13: Det är inga problem att ha kattmaten ute - det blir väl inte 24 timmar för ni har väl uppsikt på katten 2 gånger dagligen/dygn?
Nu är det dessutom en extraordinär situation - om du är orolig lägg en kylklamp under skålen.
#17 Katten är inte ute. Katter är inomhus. Maten blir inte bra, så byter ut morgon och kväll. Men hur som haver står det mat framme hela tiden till henne. Skulle aldrig ha blötmat framme i 24 timmar. Urk.
Man ska kolla till katter minst 2 ggr/dag, inte per dygn. Och vi är i rummet mer än 2 gånger/dag där hon är just nu.
Det med 24 timmar = ohälsosamma för katter att vara utan mat, äter en katt inte på 24 timmar ska man kontakta veterinär för vidare råd, efter cirka 48 timmar (är ju inte exakt) så börjar de utveckla fettlever.
Men nu återgår vi till tråden, för det är inte relevant till detta kring hur länge blötmat kan stå framme eller inte.
- Redigerat 2023-09-19 08:03 av Fridaaaa
Prova ge lite torrmat?
Under en övergångsperiod tycker jag att torrmat är ett ok alternativ för en katt som inte är sugen på att äta och man inte vill riskera att blötmaten fort blir dålig.
(faktum är att vi numera låter våra katter äta en del torrmat samtidigt som vi har koll på deras vikt. mest för att vår ene katt blir lätt lös i magen av normala portioner blötmat)
#19 Katten är uppväxt på blötmat, så inte så klokt att slänga in det, stor risk för magkrasch när katten inte ätit torrfoder på så många år (inte sedan katten var 12 veckor gammal). Så det undviker jag helst.
Men får se ikväll om katten ätit maten eller ej,
#18: Om det är så att katten byter miljö och är stressad går katter ner i ett viloläge och behöver inte åka till veterinär för koll om den inte ätit på 24 timmar.
Kattmat i rumsvarmt med kylklamp är ett alternativ och eftersom du har uppsikt så står inte samma mat ute 24 timmar.
Att färsk blötmat står ute är i sig inte speciellt stort problem - du gör ett problem av ett ickeproblem.
Tänk på att du för över dina känslor på en stressad katt låt den vara och byt maten när du kan och lägg gärna en kylklamp under.
#21 Enligt kunniga ska man det i alla fall.
Jag har inte sagt att det står framme i 24 timmar heller, eller att det skulle det, så vet inte vart du fått det ifrån? Jag byter ut maten minst 2 ggr/dag.
Det gör jag däremot inte. Det blir ofräscht av att stå framme i många timmar, jag byter ut maten regelbundet. Men du gör som du vill - men felaktigt att påstå att jag gör ett ickeproblem till ett problem, då jag inte skrivit att det är problem med att byta maten regelbundet. Så vet inte varför ens diskussionen ens drogs upp menmen.
Jag vet om det och vi är lugna och så. Vi är inte stressade osv.
Som jag upprepat många gånger nu: Hon är ifred när vi är på jobb, sover osv, vi är bara i rummet när vi behöver. Och då låter vi katten vara, bara gör det vi ska och går igen.
#22: Det är bättre att låta maten stå ute när det nu är ett exceptionellt fall.
Tänk på katten mer än dina egna känslor kring mat.
#23 Varför skulle maten stå ute när katten inte får gå ut? Får inte ihop det riktigt?
Jag tänker på katten också, är därför jag byter ut maten regelbundet, så katten har fri tillgång på blötmat men jag byter ut den var 6-10 timme.
Ett sätt är kanske att erbjuda olika typer av blötfoder, typ som en liten buffé, men jag kan iaf säga att inte heller det är en garanti att katten tål en viss sort bara för att det är blötmat.
Vår ene katt tål torrmat mycket bättre än blötmat iaf när det kommer till olika sorter.
Ägaren kommer inte hem denna veckan. Så minst till måndag kommer katten behöva stanna.
Testa att köpa hem Hydra Care. Det gillar det flesta katter och är helt okej att ge vilken katt som helst. Behöver inte haft kontakt med veterinär innan det ges.
Mvh
Mig

#24 "Stå ute"=stå ute (framme) i rummet.
#28 Stå ute för mig = just utomhus
Stå framme är en annan femma :)
Men katten äter i alla fall :)
#29: Så bra att den äter! :)
Mvh
Mig