Katter iFokus

Katter

Etiketterallmänt-kattpratbeteendekatt
Läst 119 ggr
Gösta1
0

Klöser sönder dörr

Hej!
Vi har en 1,5 årig ragdollhane. Kastrerad.
Vi tog över honom när han var ca 1 år.
Innan var han innekatt men här är han ute på vår baksida. Han håller sig där och är inte så intresserad av att vidga vyerna. Men nu till problemet. Han ska in och ut hela tiden och raffsar på altandörren både när han ska in och ut så den är helt sönderklöst nu. Vad kan man göra för att bli av med detta skitbeteende. Man märker att han inte gillar när man stänger dörren. Oavsett om han är inne eller ute.
Tidigare klöste han på stängda dörrar inne också. Men har slutat med det.
Hjälp! Jag blir helt tokig på honom.

Uppkatten
1

Kattlucka?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Gösta1
0

#1: vi bor i bostadsrätt, vad jag kan se så har inga andra det här.

Uppkatten
0

Prata med bostadsrättsföreningen. Det kan vara så att det är OK ifall man återställer dörren på sikt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Gösta1
0

#3: ja vi får göra det..Dock har vi en liten hund som skulle kunna gå ut i den och det känns sådär..
Inget mer tips? :p

Kattpatrullen
1

#4 Kattlucka med chipläsare, så kan varken hunden eller okända katter gå in och ut.

Gösta1
0

#5: okej. Inget annat än kattlucka om föreningen inte går med på det?

Gösta1
0

Måste ju finnas något annat än kattlucka man kan göra?

Pyttelite
1

Katter klöser på dörrar av olika anledningar.

Naturligtvis för att de vill komma in men också för att revirmarkera.

Katten har doftkörtlar på tassarna så det är inte bara för att vässa klorna som katten klöser.

Ett alternativ är att ni hittar ett annat sätt för katten att markera.

Ni kan montera en sisalmatta på dörren eller hitta något annat ställe som katten kan doftmarkera på.

Typ trädstubbe eller klöskonstruktioner som tål utomhusbruk.

Det är alltså inte säkert att en kattlucka kommer att stoppa kattens klösbehov.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

• Redigerat 2023-09-17 22:41 av Pyttelite
Kattpatrullen
2

#6 Jag har aldrig lyckats få mina att klösa där jag tycker att det passar i stället för där de själva tycker att det passar därför kommenterade jag bara lösningen på hunden och kattluckan. Montering av sisalmatta på dörren lät väl som ett bra alternativ, då får katten utlopp för sitt naturliga klösbehov på det stället där den föredrar att klösa men du slipper få dörren förstörd.