Katt med spruckna tassar
Har en kattunge på 9 månader som har återkommande problem med att han får små sår på sina tassar som sen spricker. Vi rengör med koksalt och torkar rent när det blir blodigt. Men vad kan det bero på att det kommer tillbaka om och om igen? Är det foderallergi som kan påverka? Någon som haft liknande? Han slickar och biter sig inte i tassarna.
- Redigerat 2023-09-17 12:56 av Katttjejen2000
Vad har ni för sand?
Vad äter han för foder?
Misstänks foderallergi?
Verkar tassarna torra?
Ger ni honom några tillskott för torr hud (typ olja)?
Smörjer med tass salva?
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Kan han vara känslig för något rengöringsmedel för golv?
/Maria
Blir alla trampdynor drabbade samtidigt? Blir drabbade trampdynor även svullna?
Sajtvärd Katter iFokus
Har något liknande problem med min 9 månaders katt, men inte riktigt.
Hans trampdynor är lite torra o har små sprickor men nu har två svullnat upp, då han tuggat på dem? (Vet inte om de svullnade upp innan elr efter han störde sig på det, nu har han tratt på sig i varje fall)
Han har även röd hud o hade lite svarta skorpor på hakan o nosryggen och krustor på öronspetsarna.
Var hos veterinären nyligen, hon trodde att det kanske var en reaktion på mygg eller nåt. Jag fick metacam utskrivet som han fått i några dagar nu, svullnaden i tån som var jättesvullen har gått ner lite och öronen har inte blivit värre. Jag är dock lite skeptisk på om det verkligen var mygg han reagerat på.

Undrar oxå om det är nån som har varit med om nåt liknande, så att jag kan få ett hum om vad allergireaktionen kan bero på.
- Redigerat 2023-09-28 18:05 av Ruru27
Sa veterinären verkligen att man ska rengöra med koksaltlösning? Jag tror att det är uttorkande och kan förvärra problem med spruckna tassar. Och det svider i sår.
Det som jag upplever har hjälpt mot spruckna tassar är fet salva.
- Redigerat 2023-09-29 07:12 av [skyggis_tryggis]
Koksalt svider inte. Det har samma sammansättning som kroppens egna vätskor.
Däremot kan man tvätta först och därefter smörja med någon salva för ändamålet.
/Maria
#6: Det blev fel där. Tänkte nog på alsolsprit.
Men koksaltlösning är i alla fall uttorkande. Om tassarna bara är spruckna utan sår så är tassalva bra.