Katter iFokus

Katter

Etiketter: beteendekatthälsa,beteende,kosthållningfrågortipsen-kattunges-uppväxtkattungeinnekatt
Läst 93 ggr
Rivson
0

En kattkompis till min nuvarande katt?

Hej!
Jag har en underbar katt på 10 månader just nu. Lite kontext innan så köpte henne när hon var lite över 3 månader. Hon bor tillsammans med min familj, sammanlagt är vi 4 familjemedlemmar. Hon är även mycket mera bunden till mig än resten av familjen, följer oftast efter mig och är i samma rum som mig. Hon är mer en "sitter bredvid dig men inte på dig" katt. Hon är innekatt, men går ut med koppel några ggr i veckan.

Jag har ett tag funderat på en till katt, mestadels för att jag känner ett sjukt dåligt samvete för henne när jag behöver lämna henne "ensam". Någon i familjen brukar vara hemma, men ger inte lika mycket stimulans och lek som jag gör (dock mycket kärlek). Hon visar inga tecken på att må dåligt, ibland en del jamande på kvällen utan anledning, slutar så fort jag hittar henne och pratar med henne. När jag kommer hem blir det också en del jamande, och vill leka direkt.

Undrar ändå om det är tecken på att hon behöver en till kattkompis? Hur vet jag om en hon behöver en kompis? eller är det bara jag som övertänker?

UlrikaD
1

Hon är såpass ung så en kompis nu skulle nog uppskattas. Så slipper du det dåliga samvetet.
Och din katt har en bästis att följas åt genom livet med.

OberonsMatte
3

När det gäller unga innekatter kan man utgå ifrån att de kommer ha glädje av en likasinnad kattkompis. En kattkompis innebär att katten får möjlighet att leka och kommunicera på katters vis och förhålla sig till en annan katt på ett naturligt sätt. En nära kattkompis innebär förutom stimulans även ständig trygghet och sällskap.

Sajtvärd Katter iFokus