Kattallergi - vad kan man göra?
Träffade på en man som tyvärr har kattallergi.
Var hemma hos honom och det satte sig i luftrören på honom.
Han har astma sedan innan.
Vad kan man göra för att allergin inte ska blossa upp på honom? Eller är det helt kört mellan oss?
Läste att det finns vaccin man kan ta men han ville inte testa det. Nåt annat? För han verkar vara ganska känslig.
Förutom att du själv tvättar dig och byter till kattfria kläder innan du träffar honom kan han ta allergimedicin innan han träffar dig. Jag vet en man som medicinerat dagligen i många år p.g.a. att kvinnan i hans liv är kattägare.
Någon mirakelkur finns inte. Även om den man du träffat skulle vara beredd att vaccinera sig för relationens skull är det något som tar flera år och som kräver att man inte utsätts för allergenet på annat sätt under den tiden.
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2023-09-16 19:39 av OberonsMatte
#1: Jag duschade hemma hos honom och hade helt rena och kattfria kläder på mej.
Han fick ändå en reaktion.

Min mamma är katt-allergisk. Hon har varit hos mig 2 gånger på 30 år. Gick inget bra nån av gångerna.
Om jag träffar henne så måste jag duscha och ha helt rena kläder. Även ytterkläder. Så om han får en reaktion nu lär det nog fortsätta.
#3: Tog hon allergimedicin innan hon kom hem till dig?
Sajtvärd Katter iFokus

#4 Ja mängder. Tabletter och astmaspray. Jag har skickat henne till akuten två gånger. Första gången hade jag varit och hälsat på hästar (säkert 30 år sen) och min bil vägrade starta. Då kom hon och skulle köra mig hem. La alla kläder i bagageluckan. Hjälpte inte utan blev akuten istället.
Andra gången var när jag glömde tvätta min tjocka vinterjacka och hon gav mig en kram.
Hade kunnat vara tusen fler gånger man jag lärde mig väldigt tidigt att hon blev otroligt dålig väldigt snabbt. Så varit väldigt noggrann under alla år. Men det är ju väldigt tråkigt för vi bor några timmar ifrån och hon kan ju aldrig komma hit och t.ex sova över. Vi träffas ute och sen måste hon köra hem igen.