Katter iFokus

Katter

Etiketterallmänt-kattprathälsakattstatuskattfettlever
Läst 134 ggr
nryding
0

Fettlever katt, tips/råd?!?!

Hej!

Min katt matvägrade av någon anledning som vi aldrig lyckades ta reda på och gick snabbt ned i vikt, med fettlever som följd. Han har fått ordentligt med gulsot och vi tvångsmatar honom just nu sedan jag fick hem han från veterinärern i lördags. 19/8
Fått utskrivet mot illamående vilket inte verkar hjälpa, dräglar men inget som kommer upp, så det som matas via sonden stannar. Ingen aptit alls. Ger antibiotika.
Min fråga är om någon annans katt vart med om detta? Och om de skulle finnas något tips på annan medicinering? Eller tips till annat.
Har är i skick till att gå på lådan.
Mvh Nathalie

(Tar emot alla tips/råd jag kan få, då jag vill Min lilla misses bästa)

Uppkatten
2

Om du känner dig tveksam kring behandling/medicinering så ring tillbaka till veterinären, tycker jag.

Fettlever är en allvarlig sjukdom, så det är viktigt med en bra kommunikation med behandlande veterinär.

Tyvärr kan det bli så här när katter matvägrar. Så ett tips till alla andra här inne är att reagera snabbt om katten tappar aptiten. Katten behöver då omgående till veterinär, få hjälp med undersökning, aptitstimulerande, matning o.s.v. Positivt om man kan förhindra att fettlever utvecklas.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

• Redigerat 2023-08-22 07:24 av Uppkatten
nryding
2

#1: Har haft daglig kontakt med veterinärern, och har fått ett återbesök imorgon. Samt återkoppling till mig senare idag. Är medveten om att det är allvarligt och ville därför bara höra om någon annan haft liknade besvär och om det har vart någon annan medicin/lösning på det hela. Har aptitstimulerande. Vill så klart min misses bästa.
Mvh Nathalie

Ary
0

Hur känns nackskinnet om ni lyfter på det? Mycket löst skinn eller fast? Undrar för att om det känns löst kan han vara uttorkad och då känner han sig ju ännu svagare.
Då kan kan ju få mer vätska i sonden. Kan han inte behålla det så kan veterinären lägga en bonus, vätska under nackskinnet som fungerar som dropp under något dygn.

Silvestris
1

Veterinären bör lägga en matningssond så att ni enkelt kan mata katten utan att katten känner sig tvingad att äta. Tvångsmatning av katt slutar tyvärr ofta med att de får en aversion mot mat öht vilket innebär att de inte kommer igång att äta.

Parallellt med detta bör katten få aptitstimulerande och anti-illamående läkemedel tex. Mirataz och Cerenia.