Kattunge 1 vaccination
Vi köpte en katt för ett par dagar sedan, som jag i blindo litade på uppfödaren på. Katten skulle vara vaccinerad med 2 doser men när jag öppnade vaccinationskortet hemma så hade hon bara fått 1 spruta. Dags igen om ca 1 vecka.
Besiktningsprotokoll såg bra ut och ID märkt men saknar som sagt sin andra spruta.
Finns det någon risk att hon drar in någon smitta till våra andra katter som är har fått vaccination varje år? Eller finns det andra risker med detta köp?
Kontaktat uppfödaren?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1: yes men de hävdar att hon fått båda. Men i vaccinationskortet finns bara en stämpel
#2 Kanske glömts att stämplas, hade kontaktat stället som det gjordes på och höra :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vid grundvaccination vaccinerar man mot två olika sjukdomar (kattpest och kattsnuva) - i samma dos och vid två olika tillfällen. Huskattuppfödaren kanske menar på att en dos kattsnuvevaccin och en dos kattpestvaccin = 2 doser (!) Så mycket tokigheter som huskattuppfödare fått om bakfoten (eller ljugit medvetet om för att föra köpare bakom ljuset) skulle det inte förvåna mig.
Även vaccinerade katter kan smittas, bära på smitta och smitta andra, men med fullgott vaccinskydd blir symtomen vanligtvis relativt lindriga. Hur gammal är katten?
Sajtvärd Katter iFokus