Lagar angående kattavel?
Jag ska inte börja med kattavel, är bara nyfiken!
(Har inte ens någon katt.)
Finns det några lagar angående kattavel? Har SVERAK åtminstone några krav på sina uppfödare?
Jag tänker på ålder/antal löp innan man tidigast får para en katthona och hur lång tid det (minst) måste vara mellan kullarna?
Om det finns något maxantal kullar man får ta och någon åldersgräns på honan uppåt?
Det är förstås omöjligt att hålla koll på när det gäller huskattavel (eller huskattproduktion?) men det kanske åtminstone finns en lag även om den inte efterlevs?
Vad har SVERAK för regler angående detta?
Som vanligt jämför jag med hundar och SKK, man kan fråga sig varför det är viktigare av djurskyddsskäl med hur hundar används i avel än hur man gör med katter…
En för ung hona/tik eller för täta kullar är ju fel oavsett art!
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Här kan du läsa vad som gäller för Sverakanslutna uppfödare: https://www.sverak.se/for-medlemmar/avel-och-uppfodning/
#1: Tack!
Jag tänkte mig väl iofs lite lättare upplagt, utan att behöva plöja igenom massa annat som tex hur en parning går till men jag hamnade kanske fel i texten. 🙂
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Sedan finns det fler kattorganisationer än SVERAK - och de har alla specifika krav på uppfödning beroende på ras.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Du har föreskrifter om detta i L102, går att hitta på Jordbruksverkets hemsida.