Katter iFokus

Katter

Etikettbeteende
Läst 113 ggr
Rovana92
0

Understimulerad katt

Hej, behöver hjälp och råd från kunniga kattmänniskor.

Jag skaffade en sibirisk katt för snart ett år sedan som är väldigt destruktiv och understimulerad. Han är snart 1,5 år och kastrerad.

Jag har haft katt hela livet men aldrig varit med om en katt med så här mycket hyss för sig och det börjar verkligen tära på mig..

Då min sambo är allergisk får han inte sova i sovrummet och jamar i perioder hela nätterna och krafsar på dörren. Det har gått så långt att vi måste barrikera sovrumsdörren med en skiva för annars öppnar han (det är en skjutdörr) eller krafsar sönder den. Detta har dock lugnat sig något efter att vi har varit strikta med att ignorera honom helt och hållet om han jamar.

Utöver att han håller oss vakna på nätterna så river han ner tavlor från väggar. Men nu sedan en vecka tillbaka så har han börjat attackera vår soffa och dra och riva i den.

Han har ett stort klösträd med flera våningar och vi tänker införskaffa ett till klösträd att ställa bredvid soffan.

För att stimulera honom så strör vi ut maten på golvet eller lägger i en aktiveringsleksak för att han ska behöva jobba för den.
Vi leker med honom så fort vi kommer hem från jobbet och även innan vi lägger oss - vilket inte hjälper alls. Han är helt innekatt FYI.

Jag behöver råd och hjälp på vad vi ska göra för att få bukt på detta…
Vi har tyvärr inte möjlighet att skaffa en till katt då vi bor i en tvåa och känner att det blir för trångt + det är lite svårt med min sambos allergi (han är första katten som det funkar bra med, vi har testat med flera)

Vi går i tankarna på omplacering till ett hem där han kan få vara ute och få en kompis, men är rädda att hans problem ska kvarstå och att han ska bli en ”problemkatt ” som skickad runt bland hem.

Jättetacksam för tips och råd!
Han är verkligen min lilla ögonsten och är generellt en helt underbar liten kille <3
Vill bara hans bästa!

Signur123
1

Jag minns när vi skaffade katt (dock var jag fyra då) och hade tänkt att dom skulle bli innekatter, men det gick inte. Minns inte exakt hur dom visade det, som sagt var jag bara fyra. Men om din katts föräldrar var utekatter kanske det kan vara att han vill få komma ut? Jag kan givetvis ha fel, det är bara en tanke jag fick.

[skyggis_tryggis]
0

Har ni provat koppelpromenader?
Har ni innätad balkong? Öppna fönster med nät framför?

Ni kanske kan bygga mer på höjden? Sätta upp hyllor, hängbroar och andra grejer på väggarna som han kan hoppa mellan. Det finns färdiga saker att köpa på nätet för att skapa klätterväggar.

• Redigerat 2023-08-05 19:48 av [skyggis_tryggis]
OberonsMatte
3

Stambokförda katter föds inomhus och växer upp inomhus efter generationer av innekatter, men precis som alla katter har även innekatter behov av stimulans för att tillgodose naturliga beteenden och behov. Unga katter har extra mycket energi och har därmed extra stort behov av social kontakt och stimulans som ger utlopp för den energin.

Att en kattunge/ungkatt hålls som ensamkatt innebär att katten blir understimulerad eftersom ingen människa kan ersätta den stimulans som lek och samvaro med artfrände ger. Det är oundvikligt att en ensam innekatt tillbringar mycket tid i ensamhet på dagarna och att då dessutom bli utestängd från ägarnas sovrum hela nätterna … Det blir väldigt mycket ensamtid.

Att katten petar på och "river ner" tavlor är en sån där typisk sak som understimulerade och frustrerade katter kan göra när de lärt sig att ägaren reagerar på det. Att klösa på soffan kan också mycket väl vara en sak katten lärt sig ger uppmärksamhet. Det kan förstås ha utlösts av att soffan är mer funktionell att vässa klorna på än det befintliga klösträdet (för de flesta klösträd är egentligen inte alls särskilt funktionellt utformade).

Katten behöver mer stimulans och mer social samvaro och det kan kanske betyda att han behöver omplaceras för att få det - men han behöver verkligen inte okontrollerad utevistelse för att få den stimulansen.

Sajtvärd Katter iFokus