Katter iFokus

Katter

Läst 109 ggr
Lunisen2019
0

Katten jamar maniskt

Jag håller på att bli galen på min ena katt, samtidigt som jag blir orolig att jag inte räcker till som matte!

Han har varit pratig sedan jag skaffade honom (då var han 5 år gammal) men hans jamande är inte som någon annan katt jag haft - han skriker och det låter som om han håller på att dö. Det tog ett par veterinärbesök innan det visade sig att han INTE är sjuk utan troligen lider av stress-personlighet, vilket jag försökt hantera genom åren och det har ändå gått ok.

I vårat förra hem kunde han gå ut på trädgården, höll sig alltid nära och var som mest nöjd när man gick med på hans promenad runt huset. Sedan ett år bor vi dock i lgh utan möjlighet att gå ut på annat än balkongen. Och jag börjar bli orolig att jag inte räcker till längre, att han inte trivs…

Han har sedan vi flyttade hit i perioder vandrat runt i lgh och jamat, jamat, jamat. Såhär gjorde han när jag skaffade honom och då kopplade jag det till stress, det blev bättre när vi skaffade en till katt. Jag har försökt ignorera, jag har köpt nytt klösträd och nya leksaker, kammat och så vidare. När jag öppnar balkongen på morgonen så går han ut och skriker och jamar så att jag får ta in honom för det känns som han stör grannarna. Feliway funkar inte märkvärt och veterinären har undersökt.

Jag blir galen, både på att han är så jävla jobbig men också för att jag får otroligt dåligt samvete, som om att ingenting jag gör räcker till och att han inte är lycklig. Vi leker och kelar varje dag och de får vara på balkongen så mycket de vill på dagarna - dörren står alltid öppen.

Har någon några tips eller erfarenheter?

OberonsMatte
2

Hur länge sedan var det ni flyttade, hur stor är lägenheten och har du tagit ut honom i koppel något sedan du flyttade till den här bostaden?

Sajtvärd Katter iFokus

Magi-cat
2

Bara undrar, hur är det med kattens hörsel? Ett par katter som jag haft har blivit väldigt jamiga när de börjat höra sämre, fast det har varit på äldre dagar.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lunisen2019
0

#1: Vi flyttade hit för snart ett år sedan, han är lugnare i perioder. Jag vill inte ta ut honom i koppel här, vi har ingen innergård och det är mycket större hundar som rör sig utanför och det känns inte så tryggt. Lägenheten är ganska stor, en 2a på drygt 60kvm + balkong.

#2 Jag vet faktiskt inte hur hans hörsel är… Han har FORL, vilken han undersöks för regelbundet hos veterinär. Senaste besöket 2 månader sedan drogs tänder ut men vet sa att det såg bra ut överlag. Han är 9 år… tror kanske mer på försämrad syn, för det har jag upplevt sedan jag fick honom, att han ser lite dåligt.

Uppkatten
1

Gissar att kissen är kastrerad, och att du har testat Feliway, Zylkene (i lite högre dos) o.s.v…..?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Lunisen2019
0

#4: kastrerad och testat båda dessa men upplever inte att de funkar