tingad katt
hej min kopis har en katt som blivigt tingad nu har köpan blivit vräkt från sin lägen het har hon rätt att min vän rätt att neka köparen katten i detta fallet dom vill så klart att katten får ett bra hem

Vad har köparen för plan att dom ska bo? Känns ju dumt att köpa husdjur utan hem.
Och varför blev personen vräkt? Har hon inte betalat hyran? Har hon få råd att ta hand om katten? Har hon misskött lägenheten? Hur sköter hon då ett djur?
Finns väl många frågor som behöver svar först.
Men en person som inte har nånstans att bo kanske ska vänta med att skaffa katt tills den situationen är löst. Ska hon bo hos vänner, släkt? Ska katten flytta runt? En bebis-katt behöver trygghet och säkerhet.
Är det en situation som löser sig inom kort och anledningen till vräkning inte är hennes fel kanske din vän kan ha katten längre.
Men alla frågor bör ju ha svar först. Kattens bästa bör ju stå högst på prioriteringslistan.
Är det en huskatt eller en stambokförd katt?
Personligen skulle jag (om jag var uppfödaren) ha struntat i eventuella rättsliga följder, betalat tillbaka tingningsavgiften och inte genomfört den försäljningen. En vräkning (oavsett orsak) innebär att boendesituationen blir alldeles för osäker för att kattungeköp inom den närmaste framtiden ska kunna betraktas som lämpligt. Kattens bästa måste alltid vara i fokus och jag har svårt att se att normala köpare skulle dra saken till domstol för att försöka hävda sin rätt att få igenom just det köpet. Så svårt är det inte att hitta andra katter.
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2023-07-15 18:41 av OberonsMatte

#2 Vi skrev på minuten samtidigt;)
#1: tack för svar köpan har ej betalt hyran betalt katten .vi fick veta detta på andra värgar att säljaren ej har någon stans att bo ellr planer på ny lägen het och min vän kan själv klart ta katten men hon hade jö planer på att sälja kattungarna och ej behålla själv men lagen säger en sak men det står ej någon stans vad man gör i sonna här situvationer sjäv klart betalar min vänn tbx ting avgiften hade vi veta tidigare att den skulle bli vräkt hade hon ej fått tingga
#4 Kolla här: https://www.sverak.se/for-kattagare/raskatt/regler-lagar/avtal-vanliga-fragor/
Är det stambokförd avel eller huskattavel det handlar om?
Sajtvärd Katter iFokus
Det här är ju ett kattforum och inte ett juridikforum så du har begränsade möjligheter att få vettiga svar här.
Rimligt att fundera på är vad en vräkt kattköpare har för kapacitet (finansiell och övrig…) att stämma en kattsäljare. Det känns väldigt osannolikt…

#4 Då hade jag bara sagt nej och betalat tillbaka handpenningen. Personen borde ju behöva pengarna till hyra. Är ju totalt oansvarigt att köpa djur samtidigt som man inte betalar hyra. Säger som tidigare person, knappast troligt att nån tar det vidare. Och spelar det nån roll egentligen? Skulle din kompis lämna ifrån sig kattungen när hon vet detta?
Om köparen har betalt en tingningsavgift har säljaren rent juridiskt inte rätt att häva köpet eftersom tingningsavgiften räknas som en delbetalning dvs. köpet har redan skett.
Om man däremot tänker förnuftigt är det såklart helt orimligt att en person som inte kan betala sin hyra ska köpa ett husdjur. Det finns inte ekonomi och det finns inget hem till djuret.
Jag hade betalat tillbaks tingningsavgiften och hävt köpet, rätt eller inte. Jag tvivlar på att köparen tänker driva det till Tingsrätten.

Tyvärr år det som #8 skriver.
Köparen är tvungen att sälja om tingningsavtalet är skrivet och köparen betalt avgiften.
Stolt ägare till tre La permer

#9 Säljaren är tvungen att sälja skulle det nog stå:)
Men skulle du sälja på dom premisserna?
Kräver köparen att få genomföra köpet? Chansen finns kanske att köparen inte heller tycker att köpet är lämpligt i den här situationen och i så fall kan köpet hävas i samförstånd och det vore såklart det allra bästa. Har uppfödaren kontaktat köparen och frågat hur läget ser ut?
Sajtvärd Katter iFokus
Det finns jättemånga aspekter som behöver tas i beaktande för att veta vad som gäller juridiskt. Här vet vi inte ens om köplagen eller konsumentköplagen gäller eftersom vi inte vet som säljaren är näringsidkare (uppfödare) eller inte.
Även om ett giltigt avtal träffats kan såväl säljare som köpare ha rätt att häva vid väsentligt ändrade förutsättningar.
Alltså - fundera på det som är väsentligt i stället. Vad är det rimligt att tro att köparen kommer göra? Sannolikt ingenting om personen får tillbaka pengarna…