Katter iFokus

Katter

Etiketter: allmänt-kattprathälsabeteendekatthälsa,beteende,kosthållningkattkisskattlåda
Läst 133 ggr
MagdaPe
0

Katt har börjat kissa i förrådet

Min katt som är en kastrerad hona på 8 år har börjat använda förrådet som toalett. Jag är aldrig där inne (lämnar ibland dörren på glänt då hon gillar att vara där) och märkte det först nu då jag ska flytta och började rensa. Detta har aldrig hänt de tidigare åren hon bott hos mig men jag misstänker att det pågått ett tag då golvet luckrats upp i hörnen samt hittade mögel och helt färskt kiss+äldre fläckar. Har även tänkt på att det vart väldigt lite kiss i lådan.. Vet någon vad som kan vara fel? Lådan står på samma plats som innan, rensas regentbundet, använder samma sand och detta har aldrig hänt tidigare. Hur ska jag få detta att sluta och vad försöker hon säga med detta?

Nephi
2

hur många lådor har du nu? Hon kanske vill ha en låda till 😉

Kan även vara dags att göra ett besök till veterinär så det inte är urinvägsinfektion eller liknande som spökar

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Denna kommentar har tagits bort.
Uppkatten
2

Hur ofta rensas lådan? Vilken typ av Kattsand använder du? Vilken typ av kattlåda? Finns det tecken på att katten har ont någonstans i kroppen, eller att katten t.ex. är hård i magen?

Det finns många olika anledningar till att det kan bli så här, så nu får du vara detektiv ett tag.

Men att utöka antalet kattlådor och ha en oparfymerad lerbaserad Kattsand + se till att hålla ordentligt rent är ofta en bra början.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MagdaPe
0

#3: Tack för svar, använder Evercleans oparfymerade Kattsand till hennes låda och det har funkat bra tills nu. Lådan rensas varje dag med vissa undantag. När jag städade ur och stängde dörren till förrådet började hon småkissa överallt, så jag kontaktade veterinären som skrivit ut antiinflammatoriskt. I övrigt verkar allmäntillståndet bra och ska besöka veterinär nästa vecka om det inte blir bättre av medicin.

Uppkatten
2

Bra att katten kollas upp medicinskt.

Annars är det ofta så att när katten inte är helt nöjd med lådsituationen så är det inte långt till att ett felkissningsbeteende utvecklas.

Många katter vill ha en kattlåda att kissa i och en annan kattlåda att bajsa i. En del katter går bara på lådan om den är helt ren. Många katter ogillar svängluckor - bra att montera bort sådana alltså.

Katter gillar inte lukten av citrus - så undvik att använda rengöringsmedel med citrondoft i kattlådan. Däremot kan lite klorin användas när kattlådan rengörs då det är en doft som katter gärna "kissar på". O.s.v.

Katter som har/får ont när de går på kattlådan kan välja att kissa/bajsa någon annanstans. Ja, det finns en hel del att klura på när det gäller felkissande katter.

Var kattlådan står kan också vara av betydelse för om katten väljer att använda lådan eller inte.

Evercleans sand brukar katter gilla, så fortsätt med den, tänker jag. De har en sort som heter Total cover som mina katter föredrar (dock är den lite jobbig för den hänger med ut på tassarna i hög utsträckning, så matten får städa mycket…).

Så följ "veterinärspåret" men fundera också igenom kattlådssituationen och utöka gärna med ytterligare en kattlåda.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[skyggis_tryggis]
5

#4: Rensas lådan bara en gång per dag? Och ibland inte alls? Man behöver rensa oftare än så, och ha fler lådor än en.