Klösning
Hej.
Jag har problem med att min ettårig kattunge klöser på möbler. Han är klicker tränad och har försökt så men han fattar inte. Har använt spray på möblerna hjälpte inte heller. Säger till han genom att ta bort honom från möbeln och ibland måste jag stänga in honom i ett annat rum.
Jag är säker på att han inte är uttråkad eftersom jag leker med han i 35-40 minuter per dag. Samt tar ut han på min promenad vilket är omkring 5 kilometer. Sedan sover han några timmar tills han påpekar att han vill göra aktiveringsleksaker exempel gissa i vilken kopp godisen ligger eller en snuffelmatta.
- Redigerat 2023-07-07 13:38 av Sofie0101
Vad har du som han får klösa på?
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
#1: Han har ett katt träd som är i storleken XL. Plus en klättervägg som han springer och hoppar på. Han har också ett mindre katt träd.
Vad är det för sprej du använder? Har du en eller flera katter?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Använder han sina klösmöbler?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#3: Det var en anti-scratch spray. Nej har inte fler katter men ska hämta en nästa vecka.
#4: Ja han använder dem. Men det är som att han ibland bara vill vara dryg och klösa på möblerna. Det är som att han gör det för att vara dryg. Förstår att han säkert inte gör så. Ett exempel är att han klöser på sägen mycket så måste ibland stänga in han i hans bur. Han är bara där i typ 5 minuter. Han gillar sin bur så oftast somnar han bara. Han har väldigt svårt att slappna av vilket veterinären påpekade. Så jag stänger inom honom där någon minut för att påminna honom att sova och lugna ner sig. Mest på nätterna jag gör detta. Men inte varje dag eller hela tiden utan typ 2 gånger i vecka.
Nej, katter gör inte saker för att vara dryga. Det är att förmänskliga katten.
Att bestraffa katten genom att låsa in katten i en bur är inte tillåtet.
Det låter som att du har en s.k. högaktiv katt. Dessa katter behöver ofta ha stora ytor och mycket stimulans för att må bra.
Katter har doftkörtlar under sina tassar. Med dessa doftkörtlar kommunicerar katten (kemiska sk doftsignaler). Ute används dessa "meddelanden" ungefär som när vi skickar SMS till varandra.
Katter får hållas i bur enbart i samband med resor (vid transport), på kattutställningar och motsvarande. I övrigt är det inte tillåtet att begränsa kattens rörelsefrihet på det sättet, enligt gällande lagstiftning.
Har du provat att följa Feliways råd:
#7: Jag förstår att man inte får låsa in den men stänger för buren. Skrev fel menar att buren är öppen men jag sätter in han i den. Ibland stänger jag dörren lite men sekunden han visar att han vill ut så släpper jag ut den. Oftast lyfter jag upp buren och då hoppar han in. Om jag inte gör det med buren så börjar han ofta riva eller attackera än.
Hur gammal var din katt när den lämnade uppfödaren, funderar jag då.
#11: Han var tretton veckor men ensamma unge. Han hade två syskon tror jag men dem föddes döda. Samt att mamman lämnade honom för hon klarade inte av det. Så han blev flaskmatad.
Levde han med sin mamma/annan vuxen katt ö.h.t. under de 13 veckorna?
Dessvärre verkar det vara så att kattungar som inte får tampas med syskon/kattmamman lär sig inte var gränserna går. De blir ofta hårdhänta och inser inte när det är "stopp".
I så fall kan det vara bra med en trygg kattkompis (som har växt upp med kattmamma och kullsyskon) som kan lära din katt att bete sig rätt.
#13: Han växte upp med sin mamma och pappa. Har jag förstått rätt så fick han dia i början men sen fick mamma panik eller något och övergav honom. Han är också uppväxt med hundar. Han är mycket mer försiktig med min systers hund än vad han är med oss.
OK, men fostrade kattmamman/kattpappan honom, eller struntade de i honom?
Katter klöser av olika orsaker - visst vässar katter sin klor genom att klösa men oftast handlar det om doftmarkering.
En mjuk soffa har många intressanta dofter som en kisse måste neutralisera.
Din katt är ung och på ny plats och jobbar med att göra den till sin.
Risken är stor är att du får ytterligare problem med den nya kompisen.
En katt kan även kissa för att markera och göra sig trygg.
Skaffar man katter och har dom som innekatter är det kattens väl och ve som ska styra.
Skaffa Feliway om du inte har det innan och placera ut olika typer av klösbrädor.
Gärna mellan rum i anslutning till dörröppningar.
Varje nytt rum leder till nya delar av reviret som måste tryggas.
Du behöver också skaffa information om hur katter fungerar så du får de bästa förutsättningarna för ditt kattägarskap.
Här finns en enkel och billig klösbräda från Biltema som är perfekt att ha lite varstans så kissen kan känna trygghet.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2023-07-07 14:45 av Pyttelite
#16: tack för dit svar. Jag har gjort lite forskning om hur katter fungerar. Har är en fantastik första katt och jag har gjort mycket med han för att få han så. Han låter mig borsta och klippa hans klor utan att han bryr sig. Däremot är mitt enda problem att han klöser.
Ja, jag förstår att det är en naturlig beteende men önskar bara att jag skulle kunna få han att klösa mest på trädet istället. Jag bryr mig inte så mycket men känns lite tråkigt att han förstör möbler. Däremot förstår jag att han tänker bara att det är något att klösa på.
#17: Om du skapar fler möjligheter för kissen att klösa så har du stora möjligheter till en hel soffa på sikt men glöm inte att en kattunge är lika svår att lära som ett barn. 😁
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2023-07-07 15:20 av Pyttelite
Vår Lakritz klöser helst på matta som ligger på golvet.
Så vi har några kokosfibermattor tror jag det är.
/Maria
#18: Håller med djur är som barn ibland.

En grej som gör stor skillnad är vad för tyg ens möbler är tillverkade av.
Tygsoffor de senaste 15-20 åren är till exempel ofta tillverkade av sådana som är som gjorda för att klösas på i katters ögon och det hjälper inte hur bra och stort klösträd man har bredvid för det kommer att klösas både där och på soffan.
Sängar är lite enklare på det sättet då man alltid kan köpa ett överdrag relativt billigt.
#21 Vi hat skinnsoffa och fåtöljer och de har överlevt tre katter😉
/Maria

#22: Tyvärr är ju skinn inte direkt billigt.
Jag har en soffgrupp i tyg från 80-talet och den har överlevt tio år med katt nu, inklusive små yrväder till tonårskatter som jag varit jourhem åt, men den är också i ett tyg som jag inte har sett på några moderna soffor. Det verkar helt enkelt som att tyget är för mjukt för att vara roligt att klösa på.
Den börjar bli lite sliten nu helt enkelt på grund av åldern, trots att den knappt användes under 20 år där i mitten, men att hitta någon soffa eller soffgrupp inom min budget att ersätta den med som är både 1) klösovänlig och 2) inte svårare att att städa under verkar vara svårt.
#23 Finns mycket att köpa billigt begagnat.
Vår första skinnsoffa köpte vi i andra hand bara för att testa om katterna klöste eller inte.
Den var så bekväm så vi behöll den i flera år 😉
/Maria
Jag brukar ha överkast från IKEA över soffor och fotöljer och liknande. Men har heller inte särskilt klösiga katter 🥰.