En kattkompis? Eller för liten yta?
Hej!
Förra året köpte jag min första Ragdoll (Doris) och jag bor just nu i en etta på 31 kvm med balkong. Doris har trivts väldigt bra i lägenheten och hon har varje helg alltid fått springa av sig hos mina föräldrars hus och trädgård 😄
Nu till min fundering! Jag har precis blivit klar med mina studier och börjat jobba. Doris verkar inte må dåligt av att Jag inte är hemman lika mycket under dagarna men har ändå funderat på om man ska skaffa en kompis till henne, en Ragdoll igen. Men vet inte om Jag bor för litet för att ha 2 st?🤔 vad är era tankar? 🥰
Nej, du bor inte för litet för att ha 2 katter. Nätar du in balkongen har du ett extra rum där, men oavsett det så lever katter inte bara på golvet utan utnyttjar även lägenhetens höjd (om du gör det möjligt för katterna att även vistas uppe på hyllor och liknande. De utnyttjar även utrymmen under möbler (om du väljer möbler som katter få plats under).
Hur gammal är Doris nu?
Sajtvärd Katter iFokus
#1: ja men precis! Det är kanske snatter en fördel att ha 2 så att hon inte blir lika understimulerad 🤔
Doris blev precis 1 år!
Jag har 2 katter på 37 kvm + innätad balkong. De verkar må utmärkt även om jag skulle vilja kunna erbjuda dem större yta.
Dock får du nog ta och fråga kissen om hon verkligen vill ha en kompis.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#2: När katten är så ung (med en bit kvar till att förhålla sig till andra katter som en helt vuxen katt) är det idealiskt att skaffa en kattkompis. En kattunge är alltid lättast att introducera till befintlig katt och med tanke på begränsad yta skulle jag även rekommendera det av praktiska skäl. Vuxen katt kan också bli bra, men vuxna katter tar längre tid att introducera för varandra och bör ha tillgång till varsitt rum till att börja med.
Sajtvärd Katter iFokus
Är katten ett år gammal så bör det fungera bra att introducera en katt till.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#0: Det går nog bra om katten inte är för gammal.
Jag köpte dock två katter och dem hatar varandra fast de är bröder :)
Men så är nog inte alla katter.