Katter iFokus

Katter

Etiketterutanför-ämnetkattstatusfrågor
Läst 168 ggr
kattisen98
2

Okastrerade utekatter (hjälp?)

Hej!
Nu precis såg jag vilket jag tror var grannens katt (finns fler liknande katter i området), som blev parad utav en hane. Detta är ju såklart katastrof, stackars hona😪 Har tidigare uppmanat grannen att kastrera sin hona, vet inte hur gammal katten är men hon är inte så stor. Nu vet jag inte med säkerhet om det är grannens katt, men tänkte knacka på imorgon och berätta om min misstanke.
Fick såklart dem att sluta men båda stack i ilfart åt varsitt håll när jag försökte locka fram honan.

Hur informerar jag kattägaren på bästa sätt hur dåligt detta är för såväl mamman och kattungar, samt övriga hemlösa katter?
Tror ni man kan göra något? Anmäla?
Om det inte är grannens katt, var ska man vända sig så att katten kan bli infångad och kollad för chip/idmärkning? Är ju inte jättebra om hon föder utomhus.

Ber om ursäkt om allt (inlägg/etiketter) hamnar lite fel! Är lite stressad just nu för den stackars honan. Känns så fruktansvärt att någon antagligen släppt ut sin löpande katt.

Mandra
2

#0: vänd dig till närmaste katthem och be om hjälp.

OberonsMatte
1

Jag skulle ha börjat med att ta reda på vems katt (eller kanske snarare katter) det är och frågat om de är kastrerade eller inte - bara för att höra vad de svarar.

Att de parat sig behöver inte betyda att båda är okastrerade. Jag har faktiskt med egna ögon sett en av mina egna väldigt kastrerade honkatter para sig upprepade gånger med en okastrerad hankatt. Doris var kastrerad sedan många år och levde som innekatt med ett gäng kastrerade hankatter och hade aldrig visat några sådana tendenser tidigare, men hon blev helt tossig när hon mötte en helsvart, korthårig, ung och okastrerad utekatt utomhus. Hon (som alltid följt mig som en skugga utomhus) höll sig utom räckhåll under ett helt dygn och parade sig flera gånger med den där hankatten - och hon var helt omöjlig att få tag i. Det kändes också otroligt pinsamt och förargligt att alla grannar som såg och kände igen min katt skulle tänka att JAG släppt ut en okastrerad honkatt! Efter att ha gett upp och sovit några timmar och gick ut igen på morgonen hittade jag dem i det höga gräset i skogsbacken bakom huset. Först såg jag hennes huvud sticka upp och när jag gick närmare såg jag att även hankatten låg där. Först då var Doris villig att följa med in.

Hankatten blev så småningom kastrerad och sedan försvann han från området, men det var en väldigt märklig händelse som uppenbarligen KAN ske, även om det förstås är väldigt ovanligt.

Sajtvärd Katter iFokus

Kattpatrullen
0

Det förekommer även att kastrerade hankatter parar sig. Jag vet inte hur frekvent förekommande det är, men det kan ju vara både sexualdrift och dominansrelaterat. Min mammas kastrerade hankatt har parat sig med lösgående honor där jag alltså inte vet om de är kastrerade eller inte, men i det fallet ligger det ju nära till hands att tro att de inte varit det och att beteendet triggats av honans löp.