Katter iFokus

Katter

Läst 388 ggr
CrazyCats
0

Tråkig uppfödare

• Redigerat 2023-06-18 17:49 av CrazyCats
OberonsMatte
2

På vilket sätt är uppfödaren tråkig? Det finns inget inlägg kvar som förklarar det.

Sajtvärd Katter iFokus

Fridaaaa
0

#1 Var lång text innan som ts raderat av någon anledning

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Nephi
0

#1: Det var något om att uppfödaren var väldigt kommunikativ fram tills dess att handpenningen betalades och efter det blev svaren minimala 😅

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

CrazyCats
1

Hej!

Jättekonstigt, jag redigerade inlägget men inte tog jag bort all text!

Texten var lång men jag försöker sammanfatta allt nu istället.

Min mor har tingat en kattunge från en uppfödare för ca 2.5 veckor sedan.
Uppfödaren är registrerad i Sverak med ragdolls över hela landet. Verkar mycket seriös.

Uppfödaren var mycket på, trevlig, hjälpsam och kommunikativ tills att min mor förde över tingningsavgiften.

Nu snart 3 veckor senare har min mor inte fått en enda uppdaterad bild på kattungen. Uppfödaren hör inte av sig och min mor är mycket ledsen.

Mamma bor i Göteborg och uppfödaren bor i Stockholm, mamma har alltså inte träffat kattungen utan skall hämta denna när han är leveransklar.

Jag tycker att detta är otroligt lustigt. Jag har fått se konversationerna mellan min mor och uppfödaren och det är väldigt tydligt att intresset försvann så fort summan för att tinga katten landat på kontot. Nu får hon endast korta svar, jag får känslan av att uppfödaren blir störd när min mamma hör av sig.

Min fråga till er var om detta är vanligt bland uppfödare? Min mamma är väldigt ledsen och vet inte om hon ens vill detta längre. Och jag förstår henne.

Hur hade ni hanterat situationen?

Pia-69
0

Vilken tråkig situation! Jag skulle aldrig betalat en tingningsavgift innan jag varit o träffat kullen och dess mamma. Endast kanske om jag kände uppfödaren personligen…
Ta kontakt med någon på Sverak kanske för rådgivning?

Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

CrazyCats
1

#5: Det var precis det jag sa till min mor också.
Hon har dock en katt sedan innan som hon tingade på samma sätt. Men den uppfödaren höll henne uppdaterad varje vecka men nya bilder samt status. Vilket fick min mamma känna sig trygg.

Uppfödaren är tydligen väldigt bra enligt många, uppfödaren har djur över hela landet. Så detta måste ju vara rutin för dom?

• Redigerat 2023-06-19 07:42 av CrazyCats
OberonsMatte
3

#4 Har uppfödaren kanske en hemsida eller facebooksida som uppdateras med nya veckobilder? När man tingar en katt innan den blir leveransklar är nya veckobilder något man bör kunna förvänta sig tycker jag, men kanske inte personligt skickat till var och en som tingat en kattunge.

Uppfödare har ofta både familj och ett vanligt arbete att sköta förutom skötseln av katterna/uppfödningen och alla kontakter som det för med sig. Ibland har de även fodervärdar som behöver hållas kontakt med. När jag hälsade på hemma hos "min senaste" uppfödare förundrades jag över att hon hinner med allt, men självklart görs det prioriteringar när det gäller hur mycket tid som läggs på varje enskild köpare. Saker kan även ha hänt i uppfödarens eget liv som påverkar den sociala orken.

Sajtvärd Katter iFokus

MonicaLagerquist
5

Jag tycker det är konstigt att din mamma inte har besökt uppfödaren.
Jag vill träd´ffa mina ev köpare innan jag skriver avtal med dem.

Angående att uppfödaren inte har hört av sig kan vara många.
Ibland kommer livet emellan och man får prioritera vad som är viktigast.

Stolt ägare till tre La permer

JohanLi
4

#8: har man lång resväg är det vanligt att man via telefon och videosamtal tingar och sedan träffas först vid köpet.alla har inte möjlighet att åka flera turer fram och tillbaka.

MonicaLagerquist
1

#9 Det vet jag Har varit registerar uppgödare i över 20 år.
Under den tiden har jag sålt två kattungar utan att ha träffat klöparna minst en gång.Den ena till en uppfödare i Norge som jag träffat och haft kontakt med tidigare.

Stolt ägare till tre La permer