Royal Canin hairball
Har precis börjat ge min katt RC hairball blötmat då hon har stora problem med hårbollar. Köpte hem ett paket och hon gillade det. Köpte hem fler paket som dock hade annat utseende på förpackningen, men läste att de bara bytt omslag på kartongen. Problemet är att min katt vägrar äta den och jag känner att den luktar riktigt illa. Öppnat påsar från två olika kartonger och det är samma sak. Tack och lov hade arken zoo en gammal kartong kvar så kunde köpa den idag. Någon som känner igen detta? Har de bytt recept eller har jag lyckats få två dåliga kartonger? Har skickat till RC men antar att det tar ett tag innan man får svar. Annars är det ju tyvärr bara att hitta något annat likvärdigt märke som kan hjälpa henne med hårbollarna ☹️
Om det är effekten som underlättar för hår att passera genom tarmen du är ute efter kan man t.ex. tillsätta psyllium i vilket blötfoder som helst för att uppnå samma resultat.
Sajtvärd Katter iFokus
#1: Hej, tack för svar. Är det så enkelt? Det känns ju väldigt mycket billigare än lägga dyra pengar på mat, och ha meck med att introducera nya foder. Jag ska googla fram vad det är för något. Tack snälla för svar.
#2: Det brukar säljas i vanliga affärer, på hyllan med fröer. Äter själv en matsked i frukostyoghurten varje dag. Eftersom min katt brukar slicka rent skålen när jag ätit klart så händer det att det slinker med några psylliumfrön också. Hon verkar må bra av det. 😊
Köper den på ICA. Har för mig att en paket kostar drygt 20 kronor. Det är den här jag brukar köpa:
https://www.gogreen.se/produkter/ljust-psyllium/
Men det finns även den här (och flera andra sorter, men jag vet inte om de säljs i vanliga affärer):
https://www.risenta.se/produkter/psylliumfron/
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Är din katt långhårig så kan man ju också överväga att raka katten.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#3:
- Redigerat 2023-06-18 20:24 av Oreo2019
#3: tack för svar. Är det samma typ av fröer som man kan köpa på djuraffären? Äter man dem som de är eller ska de läggas i blöt?
#4: hon är ganska långhårig, iaf på en del av kroppen 😉 jag har tänkt på det men vågar inte själv. Hon är inte jättemedgörlig och vet sa att de måste söva henne och det tycker jag verkar vara lite drastiskt ☹️
#6: Vet inte om de säljs i djuraffärer, men i så fall är de förmodligen dyrare där. De behöver inte läggas i blöt.
Vet inte hur mycket man kan ta till en katt. Jag tar en matsked till mig själv, så det är alldeles för mycket för en katt. Skulle tro att det räcker med högst en halv tesked, men OberonsMatte vet förhoppningsvis hur mycket som är lagom.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker