Katter iFokus

Katter

Etiketterallmänt-kattprathälsa
Läst 256 ggr
OberonsMatte
2023-06-03 12:50
4

Stackars Lotus

Lotus har foderallergi, men jag är inte riktigt säker på vad det är han inte tål. Det började med jättehemsk pododermatit (svullna och såriga trampdynor) och det har även funnits symtom vid både underläpp och överläpp. Under ganska lång tid har han nu varit helt symtomfri när han enbart fått äta hydroliserat allergitorrfoder och monoproteinblötmat (lamm), så det vet jag att han tål.

Förra helgen fick han monoproteinblötmat med lax (för att testa om han tålde lax)… I måndags började överläppen bli förändrad och sedan blev det bara värre. Nu har det börjat lägga sig igen, men ni ser kanske ändå hur illa det ser ut! 😿

IMG_0282.jpegIMG_0281.jpegIMG_0280.jpeg

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2023-06-03 12:57 av OberonsMatte
MonicaLagerquist
2023-06-03 13:16
1

Lilla kissen.

Stolt ägare till tre La permer

Uppkatten
2023-06-03 13:22
1

Aj…..

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Fridaaaa
2023-06-03 13:25
3

Stackarn!

Fisk och kyckling är de vanligaste allergierna hos katter.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

OberonsMatte
2023-06-03 13:38
0

#3: Ja, jag har också läst det, men nu kan jag iallafall säga att jag vet att han inte tål fisk. Förmodligen är han även allergisk mot kyckling och tyvärr är det nästan omöjligt att hitta foder till hyfsat pris som varken innehåller kyckling eller fisk.

Det han äter idag funkar, men jag skulle ju på sikt vilja hitta något billigare och även ha möjlighet att variera kosten lite.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2023-06-03 13:39 av OberonsMatte
Fridaaaa
2023-06-03 13:40
1

#4 Ja det är svårt
Carny har blötmat som är utan båda och sedan mush finns utan :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

kara_murray
2023-06-03 14:01
1

Stackars Lotus!! Inte lätt att vara allergisk….💙💙💙💙💙💙💙💙

MonicaLagerquist
2023-06-03 14:12
1

Problemet med kyckling är att de oftast utfodras med fisk. Då kan katten reagera på kyckling fast den inte är slleumot 🐔

MonicaLagerquist
2023-06-04 10:09
0

Hur mår han idag?

OberonsMatte
2023-06-04 14:36
1

#8: Det är fortfarande svullet och rött. När jag tog bilderna igår tyckte jag att det hade lagt sig lite, men en stund senare var det rödare och mer svullet igen, så det går lite fram och tillbaka. Jag vet sedan tidigare att det kan ta ganska lång tid innan det försvinner helt, men jag tycker så synd om honom. Det märks att han är lite låg och mindre aktiv än vanligt. Igår kväll störde han mig nästan inte alls och låg bara kvar i klösträdet när jag satt och kollade på ett tv-program och det är inte alls likt honom.

För att minska risken för att han tjuväter fel foder ur Milous matskål har jag byggt in hennes foderautomat lite provisoriskt. Jag har beställt en skyddshuv till hennes foderautomat, men kommer förmodligen behöva ställa både hennes och Rubens automater i plastbackar med mindre öppning för att det ska vara helt tjuvätar-säkert. Så här ser den provisoriska lösningen ut:

IMG_0286.jpeg IMG_0284.jpeg

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2023-06-04 14:42 av OberonsMatte
TiggyLee
2023-06-06 12:20
0

Stackare!

Jag tycker BARF gruppen på Facebook är bra på allergier och symptom om du inte kan träffa en dietist.

Kycklingallergi brukar visa sig med sår mellan ögat och örat där, men ibland är de ju allergiska mot fodret och antibiotika mm som odlade laxen och kycklingarna äter för de lever så tätt och många på samma plats.
Lamm och anka brukar vara bra alternativ, om du inte funderat på att sätta ihop din egna kattmat med viltfångat kanin, hjort.

Jag kollade lite snabbt på zooplus, Carny nötkött o kalkonhjärta, verkar vara den enda utan kyckling, ex Wild freedom har en bra linje men med kyckling. Hittade dock zooplus egna märke BioOrganic Senior i två smaker. Någon som provat?

Jag har bara läst på om barf men mina katter äter inte, men det är inte så svårt om man har tillgång till slaktrester.

OberonsMatte
2023-06-06 12:31
1

#10 Jag provade lite mush i början när jag misstänkte foderallergi. Ett av Lotus symtom var dock (särskilt i början) även väldigt kraftig tandköttsinflammation som lätt började blöda och då läste jag någonstans att man absolut inte ska ge rå föda om katten har sår i munnen så då slutade jag med det bums. Mush var dessutom något som t.o.m. matvraket Lotus åt med stor skepsis och enbart om det var dolt i vanlig blötmat.

Jag ska kolla lite andra matsorter så småningom för att luska vidare i vad det är han inte tål, men nu vill jag bara att Lotus läpp ska bli som vanligt igen.

Sajtvärd Katter iFokus

TiggyLee
2023-06-06 12:47
1

#11: Förstår verkligen att du inte vill börja testa olika foder nu när han mår dåligt! Men ta fasta på lax, jag är inte jättevan vid olika foder då mina bara äter visst märkemed sås (spyr av allt annat), men kolla vad som finns i den allergipåsen och om det är odlad eller viltfångad. Fisk är högallergent i sig.
Hoppas han blir bättre snart!

Skeppskatten Dina
2023-06-11 11:23
1

Stackars Lotus!
Det är så jobbigt med allergier för dem.
Hoppas att han mår bättre snart. 😺

🤗 Elisabeth och Amira 🐈

OberonsMatte
2023-06-24 13:30
3

Uppdatering:

Lotus läpp ser betydligt bättre ut och svullnaden har gått ner, men häromdagen upptäckte jag att en av trampdynorna (!) svullnat upp och blivit röd…! 😿 Det var jättelängesen det hände, så det kändes väldigt tråkigt.

Mitt hopp är att det beror på att han lyckats tjuväta ur kattkompisarnas foderautomater, så nu har jag säkrat både Milous och Rubens automater bättre så att bara EN katt i taget kan äta där. Jag håller tummarna för att det är det enda som behöver göras.

Sajtvärd Katter iFokus