Katter iFokus

Katter

Etiketterallmänt-kattpratdjurskyddkattstatus
Läst 449 ggr
OberonsMatte
3

Varifrån kommer hemlösa katter?

Var kommer alla omärkta, okastrerade och hemlösa katter ifrån? De är inte ägarregistrerade och ingen gör ägaranspråk på vare sig dem eller deras kullar, så var kommer de ifrån?

Vad tror du? Hur hamnar ägda och omskötta katters efterkommande generationer i hemlöshet? Vad kan göras för att förhindra det? Vad kan varje enskild kattägare göra för att förhindra det? Spelar det någon roll vilken sorts avel man stödjer och uppmuntrar?

Sajtvärd Katter iFokus

Pyttelite
0

Vad räknas som en hemlös katt är min första fråga.

Är det katter på katthem som lämnats in av sina ägare pga ändrade familjeförhållande, felkisseri eller förmodade allergier, skilsmässor eller andra oförutsedda händelser som man ”inte” kunde räknat med när man köpt sig en katt som lever i typ 15-20 år.

Eller är det katter som kommit bort - förökat sig på bondgårdar, soptippar och som är halvt förvildade?

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

OberonsMatte
5

#1 Hemlösa katter saknar ägare och eventuell tidigare ägare är okänd. När en kattägare (efter överenskommelse) överlåter sin egen katt till ett katthem är det inte en hemlös katt katthemmet tar emot. Kullar som föds hos honkattens ägare är inte hemlösa. Katter som avlivningshotas av sin egen ägare i omplaceringsannonser är inte heller hemlösa.

Hemlösa katter är omärkta/oregistrerade katter som ingen gör anspråk på och som ingen tycks sakna och som fått klara sig själva i hemlöshet under mer eller mindre lång tid. Oftast är de även okastrerade, så var kommer de ifrån?

Sajtvärd Katter iFokus

Pyttelite
1

#2: Min uppfattning är att majoriteten av katter på de katthem jag besökt inte varit hemlösa utan precis som jag nämnde tidigare - kategori 1.

Jag har naturligtvis hört mig för med de som arbetar på hemmen.

Katter som man helt plötsligt inte kan ta hand om - allergi är en vanlig åkomma - skilsmässa mm. är i majoritet.

De är katthem kopplat till kända organisationer.

De har faktiskt ”brist” på katter under vissa perioder.

De dör förvildade katterna hamnar sällan på katthem bla eftersom djurskyddslagen inte rekommenderar den placeringen.

• Redigerat 2023-05-24 21:59 av Pyttelite
OberonsMatte
7

#3 Ok, de katthem DU besöker omhändertar tydligen inte skygga katter och har därför t.o.m. "brist" på hemlösa katter ibland, är det rätt uppfattat..?

Själva huvudfrågan kvarstår dock - Var tror du att hemlösa katter kommer ifrån? Dvs. sådana katter det tyvärr INTE finns någon brist på och som seriösa katthem hjälper varandra med att omhänderta för att dela på belastningen när t.ex. hela kolonier behöver omhändertas.

Sajtvärd Katter iFokus

Pyttelite
0

#4: Nej jag ser att begreppet hemlösa katter är brett och de som är riktigt hemlösa och förvildade har inte på katthem att gör helt enligt djurskyddslagstiftningen- du använder ju den som argument för att 9 av 10 katter är vanvårdsfall.

Ägarlösa katter kommer från flera håll. Det är därför viktigare att spåra uppkomsten av dom istället för att stifta generella lagar.

Jag har inget emot de nya lagarna som kommit men de kommer inte att hjälpa upp de största problemet med ägarlösa katter.

Väldigt många katter hanteras väl till och med huskatter 😏

Använd kunskap från andra länder för man tex använder geografiska data för att hitta källorna.

Gör riktade informationskampanjer mot katter på landsbygden för de får oftast begränsat med veterinärvård trots att de lever med människor som tar hand om djur.

MonicaLagerquist
1

#1 Katter som lämnas in på katthem av sina tidigare ägare är inte hemlösa.De ägs av katthemmet.

Stolt ägare till tre La permer

MonicaLagerquist
2

På det katthem jag jobbar på är det för tikllfället mest katter från kolonier.Men det är ett tungt och dyrtt sett,
Vi "behöver" även de tama kastrerade chippade och vaccinerade katter som vi får in.
De som lämnar in sin katt får betala en summa för det och sen säljs dessa katter vidare gansska snart.

Kolonikatterna är ofta i dåligt skick kräver dyr veterinärvård .De ska kastreras vaccineras chippas osv.Sen sitter de ofta länge på katthemmet eller i ettt stödhem innan de blir tama så att de kan flytta till ett för alltid hem.

Pyttelite
0

#6: Men de betraktas i vardagslag som hemlösa och blandas ihop med ägarlösa katter.

MonicaLagerquist
3

#8 Det är din åsikt inte min erfarenhet.

Mandra
2

#3: brist på katter??? sällan! finns ingen brist på katter.

Det finns ungefär 150 000 hemlösa katter i Sverige idag.

Mandra
1

#8: nä de betraktas inte som hemlösa.

Mandra
6

#5: "de som är riktigt hemlösa och förvildade har inte på katthem att gör helt enligt djurskyddslagstiftningen"

vad menar du med det där?

det är väldigt vanligt att katthem plockar upp just helt hemlösa och förvildade katter…med kattungar, som då är viltfödda…det finns inga vilda katter i Sverige.

Mandra
5

#0: "Var kommer alla omärkta, okastrerade och hemlösa katter ifrån? "

I första hand tror jag det beror på de värderingar och kunskaper (snarare icke-kunskaper) som många människor har om katter.

Jag fick min första katt 1974 tror jag. På den tiden var det ingen som kastrerade katter, vaccinerade dem, höll reda på dem, de sprang alltid fritt ute.

Allt det här grundade sig i - och gör fortfarande - i följande åsikt: Katter klarar sig själva!

Om folk kunde lära sig att dom INTE gör det, så skulle mkt vara vunnet.

Pyttelite
0

#9: Nej det är inte bara en åsikt utan även en erfarenhet även om det ”vara” är min.

Katthem arbetar säkert olika - det kan ju vara så att min erfarenhet är lika sann som din eller har dina erfarenheter tolkningsföreträde?

• Redigerat 2023-05-25 09:39 av Pyttelite
UlrikaD
4

#3 Om man går in på listan med katthem i Sverige har ju dom flesta kö på intag av nya katter. Och många tar ju inte emot katter som behöver omplaceras av olika skäl just pga att dom har ju ett hem och tak över huvudet. Vet katthem som jobbar med att få styr på katter från gårdar där populationen växt okontrollerat och ingen tar hand om dom. Det är ju egentligen inga hemlösa från början men ägaren har bett om hjälp och skrivit över äganderätten.

Thaeri
2

Jag är hyfsat säker på att de allra flesta hemlösa katter föds i den situationen då en enda honkatt som får en kull ute lätt kan ge upphov till en hel kattkoloni på bara ett par år även med den höga dödlighet som råder för dessa kissar.

Sedan hur dessa kolonier uppstår… De grundas antingen av en hona född ute som flyttat från sitt förra revir, någon som haft ett hem men som övergivits eller sprungit bort, eller en som fortfarande har ett men av någon anledning valt att inte föda där. Hur som helst skulle de inte uppstå alls om alla utekatter var kastrerade, eller åtminstone väldigt sällan då det inte är många fertila innekatter som rymmer och sedan inte hittas igen förrän de hunnit para sig, fött sina kattungar och de hunnit bli könsmogna själva.

Uppkatten
7

Jodå, hemlösa och förvildade katter har normalt sett i högsta grad på katthem att göra. MEN katthemmet behöver ha kunskaper och möjligheter att ta hand om den gruppen katter så att katten inte utsätts för långvarig svår stress.

Så här står det i föreskrifterna:

"Hållande av omhändertagna hundar och katter i väntan på omplacering får inte utsätta djuren för långvarig stress. Det gäller särskilt omhändertagna förvildade katter som har levt utomhus och som genom sitt beteende visar tecken på stress."

Katthemmet måste alltså ha kunskaper om stress hos katt, kunna arbeta förebyggande mot stress i sin hantering/förvaring av katterna, kunna arbeta med stressreduktion o.s.v. Och det är väldigt viktigt!

Det är vanligt att stressen är som högst de första 2-3 dagarna sedan katten tagits in. Därefter brukar stressen börja klinga av.

Och man kan göra en hel del genom miljöåtgärder för att minska stressen hos katterna när de är på katthemmet.

Flera svenska katthem har stor erfarenhet av den här gruppen katter, och jobbar med dessa katter med gott resultat. Det finns ibland särskilda s.k. "skyggisvolontärer" som fokuserar extra på de här katterna och deras behov. Erfarna katthem brukar också gärna dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter av dessa katter.

Förr trodde många inom t.ex. länsstyrelsen att den här gruppen katter fick ett livslångt lidande om de togs in. Den synen håller på att förändras. Absolut att en del katter kanske kan få ett bättre liv t.ex. i en TNR-koloni. Men inte minst yngre katter och katter som en gång har levt i människors närhet kan ofta få ett mycket bra liv ihop med sina människor i ett adoptivhem.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

TiggyLee
0

#0: Tycker det är bra med nya registreringen på Jordbruksverket. Att börja en ägarregistrering från scratch då både SVERAKs/DjurID/FindUs är lite halvt ouppdaterad och SKKs ofta saknar ägarregistrering och då när katt byter ägare och springer bort. osv.

Det med kastrering kommer få kontroll på kolonier.

Då kommer man kunna kolla av snabbt om katt har ägare eller ej, vilket kommer göra det lättare för katthem o alla andra kattälskare att ta hand om upphittat djur och ge vård direkt, samt kastrering. Och mat. Förstår att det finns viss tid ex halvår man måste söka efter ägare innan man kan omplacera, vilket försvårar för katthemmen med jourhem. Även vid misskötsel, alltså kolonier, kan man helt enkelt plocka in dessa katter snabbare, bonde kommer behöva göra ägarregistrering, kontrollera avel mm OM de vill ha kvar katterna, annars är de ägarlösa vilket ger större spelrum för åtgärder att omplacera, ge vård o kastrera.

Här tänker jag på förslaget med Lantraskatten som är godkänd enligt SVERAK och Jordbruksverket, alltså huskatter och bondkatter kan ses som en egen ras men den blev nedplockad för att de inte vill ta ansvar om aveln, att katterna springer okastrerade, utomhus, utan specifik ägare som ger vård och registrerar kullarna.

Uppdatera mig gärna om hur det går, tänker att vanliga Huskatter utan den specifika musjägargenen också skulle behöva ett avelsprogram för godkännande hur den aveln ska registreras och kontrolleras.
Hur mår Svenska huskatter ur ett genetiskt perspektiv? Då pratar jag inte "designerbreeds" av 50%ragdoll 50% MCO…

Kanske inte svarar på din fråga rakt av och även startar egna frågor men oregistrerade katter är hemlösa….ägarlösa…Address unknown.

TiggyLee
0

#17: Hej.

Oftast tar de väl bara in om någon gjort ett ärende, vanvård, koloni med ett helt hem av okastrerade som förökar sig…Misär mm
Att många rescue-program handlar mer om kastrering av "vilda" medans de bara plockar in de som behöver vård, då man kan hantera dem under bedövning och att de behöver tämjas för vård.
Vet att det går att få dem att trivas med regelbundna mattider och kattlåda men såklart en del katter vill verkligen vara utomhus i det fria (läste något om Bengaler med GPS).

Sedan har ju katthem ett brett nätverk för omplacering och det är fint om de iaf kunde annonsera ut omplaceringar, då en jourkatt utan tidigare leverne inomhus kan vara klurigt för en vanlig kattägare. Då man kan behöva kunskap om både beteende och hygienrutiner (har avmaskat 50cm långa bandmaskar förutom klättring på väggar o fräs som skrämmer även hugade som mig).

Men så bra om man lyckas få dem trygga och omplacerade i för alltid hem.

OberonsMatte
4

#18: Angående det felaktiga godkännandet av den s.k. "Lantrasföreningen Bondkattens" s.k. avelsprogram för Svensk Bondkatt så var det inget som någonsin fick SVERAKs godkännande. SVERAK reagerade med "förvåning för att inte säga bestörtning" när det blev officiellt att JBV godkänt det s.k. avelsprogrammet.

SVERAKs ståndpunkt var att avelsplanen "på ett flertal punkter stred mot gällande djurskyddslagstiftning" (!) samt skulle "motverka många års djurskyddsarbete för att höja kattens status"…!! SVERAKs offentliga yttrande efter att avelsplanen godkänts (på obegripliga grunder) var en total sågning av den avelsplanen och fick JBV att framstå som lika oansvariga och inkompetenta som den grupp som kallade sig lantrasförening.

Här kan man läsa SVERAKs skrivelse i sin helhet och SVERAKs argument mot en sådan avelsplan: https://www.sverak.se/2021/03/09/angaende-lantrasforeningen-bondkattens-avelsprogram-for-svensk-bondkatt/

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2023-06-06 18:30 av OberonsMatte
TiggyLee
0

#20: ah så var det!
Jordbruksverket godkände medans Sverak sa nej.

Jag tycker ändå detta var en start på ett avelsprogram förutom den punkten att de inte ville registrera o kontrollera aveln.

Och jag tycker huskattsaveln behöver diskutera detta. Vad är bra huskattsavel? Behöver inte vara godkänd av Sverak men någon struktur kring den vanliga huskatten.

Hemlösa katter är en diskussion i sig.

TiggyLee
0

SVERAK är inte allsmäktig vad gäller godkännande av "raser". FIFe är ju bara en av flera världsomspännande kattförbund..

Man kan ha katter från TICA och FIFe och ändå vara en bra uppfödare..följa hälso o avelsprogram för det förbund katten är registrerad i, följa de reglerna som finns där osv.

Jordbruksverket har sina stamböcker.

Om man ska komma vidare i diskussionen kan man ju inte vara emot allt nytt..FIFe är i princip sist att godkänna en ny ras, alla börjar på TICA.

TiggyLee
0

Godkänd designerbreed från TICA jag kan köpa är Toyger.
Har inte kommit så långt i det genetiska men diskussionen om huskatter och lantraskatter med bra avelsprogram är inte avslutad.

Men för de andra 50%katterna tyckerna jag en gräns på 18 veckor borde införas om inte raskattuppfödare tar mer ansvar, så de kan invänta kastrering. Att säga man säljer i förtroende är inte seriös avel heller. Men så länge de är önskade och får hem är de inte ett växande invasivt problem som de 150000-200000 hemlösa katterna.

Hinkeb
0

#23: 150000-200000 hemlösa katter?
Var kommer dessa siffror ifrån?
Jag har då aldrig sett några, och då bor jag ändå på landsbygden där det borde vara fullt av dem om det var så många.

Uppkatten
3

#24 Vill minnas att det var Djurskyddet Sverige som tog fram de siffrorna en gång i tiden, och att de baserades på kontakter med svenska katthem.

Var i landet bor du? I norr finns färre hemlösa katter eftersom de fryser ihjäl vintertid. I södra delarna har man ett jätteproblem med hemlösa katter.

Många av de här katterna är skygga och visar sig inte gärna. De kan också leva i kolonier t.ex. på lantgårdar, på soptippar o.s.v.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
6

#24: Hur många hemlösa katter tror DU att det finns? Hur många är "lagom många" anser du?

Jag har inte heller sett några hemlösa katter vad jag vet, men det betyder inte att de inte finns. Jag har knappt sett några råttor heller trots att det beräknas finnas fler råttor än människor i Stockholm där jag bor.

Hemlösa katter är oftast skygga och dräller inte omkring helt synligt där människor vistas. Katter är oerhört bra på att hålla sig utom synhåll för människor - det vet alla som någon gång letat efter en bortsprungen katt som är ovan vid utevistelse och som därför blivit rädd för allt - inte minst rädd för människor.

Är man intresserad av hemlösa katter kan man följa fb-grupper, katthem och sidor där personer engagerade i faktiska fall skriver om de fallen. Man kan även hitta otaliga inlägg i lokala fb-grupper där "vanliga människor" faktiskt fått syn på skygga och till synes hemlösa katter. Man kan läsa inlägg om hela kullar med kattungar som hittats utomhus. Att hitta och fånga in mamman eller föräldrarna (som uppenbarligen måste ha funnits) är INTE lika lätt. Hör och häpna - men det är oftast på landsbygden de där kullarna hittas.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2023-07-08 12:17 av OberonsMatte
OberonsMatte
6

#24: Eftersom du verkar leva under en sten så kan jag citera ett av de inlägg som publicerades i förrgår på en sida om katthjälpsverksamhet inom en särskild katthjälpsförening. Hemlösa katter syd - KKS:

"Förstår ni hur många kattmammor med ungar vi har inne just nu?
Jag hinner inte med här nu bara idag har vi fått larm om två mammor en med 6 ungar och en med 5 ungar.
Vi har redan 7 mammor med ungar inne.."

Sajtvärd Katter iFokus

MonicaLagerquist
2

Vi fick in ytterligare två kattungar idag Cirka tio veckor utan mamma.

Opartisk
0

#0: Ansvarslösa turister som vill ha en "sommarkatt" och sedan dumpar katten då de åker hem

OberonsMatte
5

#29 Ja, "sommarkatt"-myten är en välanvänd (bort)förklaring till alla de omärkta, okastrerade hittekatter som ingen vill kännas vid. Tyvärr håller inte den skrönan för någon närmare granskning. Vilka ÄR alla de "turister" eller mer klassiska "barnfamiljer" som haft en sådan sommarkatt? Finns väl ingen vad jag vet - förutom Gösta Knutsson- som påstått sig ha haft en "sommarkatt". Hur Gösta Knutsson fick kattungen Pelle Svanslös och skildes från honom stämmer dock inte helt med "sommarkatt"-mytens klassiska händelseförlopp. Dessutom hände det i en helt annan tid- sommaren 1923- dvs. för precis 100 år sedan!

Det har hänt en del sedan dess, men att de hemlösa huskatterna är galet många beror varken på turister eller barnfamiljer - utan ENBART på att det finns galet många huskattuppfödare som producerar och säljer/skänker bort galet många huskattkattungar till minst lika oansvariga huskattägare.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2023-07-15 01:47 av OberonsMatte
Opartisk
0

#30: OK köper en del av ditt svar men det håller inte i sista stycket. Logiken haltar åtminstone min manliga dito .

Läs och förstå

Om folk köper katter av ansvarslösa uppfödare så förklarar inte det alls varför katten blir hemlös utan att vara dumpad av köparen som jag sagt. Hur blir katten hemlös utan att bli dumpad av den åsyftade kattköparen? Logik är härlig. Jättehärlig. (Skratt)

Uppkatten
5

En katt kan bli hemlös genom att hamna vilse. Är den inte IDmärkt och ägarregistrerad kan det vara snart sagt omöjligt att hitta kattägaren. Är katten dessutom okastrerad kan den ge upphov till mängder av hemlösa kattungar (som får ungar som får ungar som får ungar). En katt behöver alltså inte aktivt dumpas för att räknas som hemlös.

• Redigerat 2023-07-15 00:02 av Uppkatten
OberonsMatte
4

#31 Har du någonsin hört talas om att någon hade en katt som "försvann" eller "sprang bort"?

Jag har hört talas om väldigt många sådana katter. När jag var barn försvann vår familjekatt när vi hade tagit med honom till vårt fritidshus i Dalarna. Mina föräldrar trodde att Figaro som var en van utekatt i Stockholm skulle trivas lika bra (om inte ännu bättre!) som utekatt under semestern i Dalarna. Han var kanske 5 år när vi såg honom för sista gången och han var varken id-märkt eller kastrerad.

Sajtvärd Katter iFokus

Opartisk
0

#0: Hej igen Jag var inte tydlig. Det är vidrigt med kommersiell smådjursavel Men det är minst lika illa att dumpa djur, som man har köpt.

I sammanhanget vill jag ta en jämförelse.
Ḿan kan inte sälja ett enda dugg med mördande reklam. Det är en myt. Ingen köper som inte vill ha. Om ingen vill ha finns ingen säljare. Detta är det enda problemet med narkotika. Dvs ingen ide att fokusera på smugglarna för det finns 1,000 i kö att ta över. Fokus måste ligga på köparna. Då jag föreläser i marknadsföring tar jag ofta ett exempel.. Idag finns 100% kunskap att utveckla en bil som igen kan skada sig i och som inte kan skada någon annan. Varför finns den bilen inte att köpa.? Orsaken är att bilproducentens VD säger NEJ därför att han vet att ingen kommer att köpa hans bil med 2 meters skumgummi utvändigt., inga fönster ingen ratt. alla är fastspända i ankdun och bilen körs av en dator i 2 km/ tim. Det en säker bil som inte kan säljas ens med mördande reklam. Det är lika med prostitution och hallikar,med stulna varor på Blocket o Tradera o Loppisar osv. Det är alltså KÖPAREN som är avgörande för att en säljare ska existera och det gäller även den avskyvärda kattförsäljningsbranschen.

• Redigerat 2023-07-15 00:12 av Opartisk
Opartisk
0

#33: Att ta med sig en innekatt från Stockholm och öppna landsbygdens frestelser för en katt som inte har vaksamhet och flykterfarenhet innebär att räven tar den.

OberonsMatte
4

#35: Figaro var inte innekatt. Han var utekatt i villaområdet vi bodde i och hade tidigare följt med och släppts ut under semester på Gotland.

Finns hur många som helst som haft en katt "som bara försvann"..

Att alla dessa försvunna katter blivit "tagna av räven" är också en välanvänd (bort)förklaring som dessvärre inte heller tål någon närmare granskning. Katter är rovdjur som i sin fulla kraft kan skada en räv ordentligt. Katter är dessutom skickliga klättrare med möjlighet att fly upp (!) när de blir jagade på marken. Hittar räven en kraftigt försvagad eller skadad katt så tackar den säkert inte nej till det bytet. Rävar är dessutom asätare och de gånger det kunnat säkerställas att rävar burit på eller stympat kattkroppar är det troligast att det är en redan död katt de hittat. För avlidna katter finns det också gott om.

Sajtvärd Katter iFokus

Opartisk
1

#36: Hej
Hos mig finns räv, lo. varg. kungsörn,. mårdhund. Jag har studerat min förra katt då den jagade. Den försvann. Garanterat av rovdjur- Intill mig finns en älv med lerig strand där skogsmössen går och letar mask o insekter. Min katt var vid ett tillfälle helt fokuserad på en mus och reagerade inte på att jag närmade mig. Jag är övertygad om att en kungsörn kan ta en katt som är helt fokuserad på en mus. Katten ser sig inte ett dugg utom musen för kattens jakt kräver full fokus på vad bytet gör och kan då inte vara vaksam till höger o vänster precis som en älgjägare som inte kan släppa fokus på älgen och koill runt omkring sig. Katten hör inte örnen vars jaktteknik är sk stealth dvs tystnad, kamouflage och hastighet. Vargen springer ifatt och räven kan hoppa 2 meter. Om det vore som du säger att katter som försvinner inte tas av rovdjur så skulle landet svämma över av vildkatter. Runt några 100 nya per år och det blir några 1000 på 10 år eftersom de klarar sig bra på sin jakt, så det är nog inte jag som tillhandahåller skrönor. Klorna är värdelösa om kattens hals sitter i bett av ett rovdjur som tagit dem bakifrån i smyg. Detta styrks av att min nya katt har tagit tre ekorrar på 10 månader och de har ännu värre klor.

Mandra
1

#37: ja stora rovfåglar är kattens värsta fiende…de har inga problem med att ta en katt