Katten ryggar bakåt för vattenskålen
Vår 18 åring har sedan igår bokstavligen börjat att backa/rygga undan för vattenskålarna både när hon närmar sig själv eller om vi ställer fram en.
Kranvatten eller regnvatten spelar ingen roll..
Hon går på njurfoder och dricker tills nu bra själv både ute och inne.
Vet någon vad detta kan bero på?
Vad är det för typ av skålar?
Tänker att vissa hundar kan reagera, vissa hundar kan t.ex. inte kan ha metallskålar för dem tycker dem är obehagliga.
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Om hon är njursjuk (med kronisk njursvikt) och inte får i sig vätska måste du kontakta din veterinär i det här läget, tänker jag.
Njursjuka katter måste dricka mycket, eftersom vattnet tenderar att "rinna rakt igenom".
Jag funderar på om t.ex. illamående kan ligga bakom det här beteendet. Då kan katten t.ex. behöva vätskas upp för att komma igång bättre igen.
Mitt tips är att du ringer din veterinär omgående för diskussion.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

#2: håller med…katten måste få i sig vatten.
#2: Jo vi har koll på att hon dricker ofta och mycket vilket gått bra tills igår, hon har massor med vattenhål men som sagt nu verkar hon skrämd av dom.
Vi har gett henne minst 2dl idag med spruta och hon har knallat runt utomhus, men vill fortfarande inte se åt vattenskålar
Att få i en njursjuk katt tilltäckligt med vätska genom sprutmatning är nära nog omöjligt.
Vad gör att du inte kontaktar veterinär???
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Är hon utekatt, dvs. ute utan tillsyn? Äter hon med normal aptit och vilken konsistens är det på det fodret?
Sajtvärd Katter iFokus
Det blir tyvärr sista dagen idag för vår lille kompis, det är inte försvarbart att förlänga detta, det går ju bara åt ett håll allt fortare, hon har haft ett optimalt kattliv och gått fritt in och ut som hon velat här på vår gård.
Men nu är det slut, inga fler jaktäventyr eller mys på husses bröstkorg. Det är en mycket speciell individ som nu kommer att lämna oss och tomrummet kommer att bli svårt att hantera.
#7: Tufft beslut att ta men det låter som hon har levt ett långt liv fullt med äventyr ☺️
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
#7 Jag tror att du tänker helt rätt. Kronisk njursvikt är en ledsam sjukdom där det bara går utför, även om man ibland kan fördröja processen lite med hjälp av njurfoder etc. Jag har själv haft njursjuk katt, och min lärdom blev att jag (trots täta veterinärkontakter) borde ha låtit avliva tidigare. Efter ett långt och lyckligt liv kan man få avsluta innan katten mår för dåligt (utan hopp om bättring). Att låta avliva är otroligt jobbigt, men samtidigt ett sätt att visa en gammal svårt sjuk katt kärlek.
Ta hand om er. 💕
Nu är hon i de eviga blomsterängarna tillsammans med vår Labbe som fostrade henne som ung, oerhört tungt även om förnuftet säger att det är rätt.
Svårt att ta in att en katt kunde betyda så otroligt mycket.
Vi skickar våra sympatier. De är familjemedlemmar, så låt sorgen ta plats. Med tiden blir det lättare att fokusera på de positiva minnena. ❤️

#10: skickar en stor kram.
#10 Hon har fått det bra ihop med sin vän nu. 🌈 Alltid lika tungt. 🤗❤
🤗 Elisabeth och Amira 🐈
#7: En tam katt som blivit matad, älskad och omhändertagen av sin trogna människa önskar inget hellre än att det är just denna människa som tar lika väl hand om den sista vilan liksom dens liv varit i samma trygga händer. Men sorgen är ofantlig, vet själv.
Gård SingelMamma barn hund katter fodervärd åt skollöss