Katter iFokus

Katter

Etiketterallmänt-kattprathälsabeteende
Läst 210 ggr
Torgnysmamma
1

Hankatt med grov separationsångest

Hej, jag adopterade en katt för 3 månader sen. Han är fyra år och är världens finaste och gulligaste och bästa katten man kan få❤️… men han har grov separationsångest. Han jamar hela dagarna när jag är i skolan eller jobbar. Hör honom varje gång man går in i trappan. Satt utanför dörren och lyssnade på han i en halvtimme med hoppet att han skulle sluta efter en stund. Även om jag går till affären 2 minuter bort så sitter han o jamar när ja kommer tillbaka…

Han har de senaste dagarna ätit när jag ej varit hemma men innan dess åt han inget alls när jag var borta. Han är en matglad pojke men matskålen stod alltid orörd förutom de 3 senaste dagarna vilket gör mig överlycklig att han börjat äta vid min frånvaro..

Men jag vet inte vad jag ska göra jag tycker så synd om han.. har tankar på att kanske hitta ett nytt hem åt honom hos en pensioner eller någon som är hemma så han alltid har sällskap. Men samtidigt jag älskar honom så mycket jag vill inte han ska flytta utan att ha försökt göra situationen bättre.. Har ni nåt tips på vad jag kan göra? Jag vill verkligen inte han ska flytta men de ä synd om honom och sen så hör grannarna honom och det kanske inte är så hållbart i längden:(

Maria
5

Skaffa en kompis kanske?
När vi adopterade vår hittekatt så fick man bara adoptera om man redan hade katt eller så fick man adoptera två katter.

/Maria

Uppkatten
3

Har grannarna bekräftat att han jamar även när du inte är i närheten? Så det inte bara är när han hör dig som han sätter igång…?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Pyttelite
1

Vad säger den tidigare ägaren? Jamade han mycket även då?

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

OberonsMatte
3

Vad var orsaken till att han omplacerades? Hur såg hans tillvaro ut i förra hemmet? Var han innekatt och ensamkatt även där?

Kan det vara så att han reagerar på ljud från trapphuset som han förknippar med att du är på väg hem? Ljud som avslöjade att du stannade utanför dörren? Mina katter kan sitta innanför ytterdörren och höra hur golvmoppen rör sig när trapphuset städas, så katter har extremt bra hörsel.

Att matskålen är orörd när katten är ensam under dagen kan bero på att katten helt enkelt lagt sig för att sova då. Det händer ganska ofta även hemma hos mig trots att jag har 3 katter.

Sajtvärd Katter iFokus

Pyttelite
1

Att en katt jamar mycket kan också bero på stress.

Har han många höga ställen han kan vara på?

Leker du med honom - får han den stimulans han behöver osv?

Mandra
0

#0: ta semester och var hemma hos honom tills han vant sig.

Torgnysmamma
0

#4: Vi vet inte så mycket. Han var hemlös och dök upp på en gård där han bråkade me familjens katter. Sen bodde han på ett jourhem i ett halvår för han var chipad men ingen familj kom o leta efter honom. Han va anmäld upphittat till polisen. Men eftersom ingen hörde av sig så övergick ägarskapet t katthemmet och de fick hitta ett nytt hem till han.

Torgnysmamma
0

#5: ja han har en kattställning och gillar sitta i fönstret… Leker med honom ibland men han leker mycket själv med sina leksaker o bollar.

UlrikaD
4

Det är ju väldigt stor skillnad i hur hans liv ser ut nu mot hur det brukade vara. Han har blivit flyttad från ställe till ställe. Hur ska han kunna veta att han ska få stanna hos dig. Varje gång du går kanske han tror han är lämnad ensam för alltid. Kanske t.om inlåst och aldrig kan ta sig ut. När man inte vet vad han varit med om är det svårt att undvika saker som triggar otäcka minnen. Lättast hade varit om du haft en trygg katt hemma innan denna. Som hade kunnat "förklara" lite vad som händer. Jag tror lösningen är just trygghet. En trygg kompis i efterhand är nog bättre än ingen alls. Samt att det hade nog varit bra om du kunde varit ledig lite. För att visa att han kan lita på dig.
Att prata omplacering igen är nog det absolut sämsta för katten. Om du känner att du kan ge honom bättre förutsättningar.

Torgnysmamma
1

blir nog att jag skaffar en kompis till han. Så dom kan hålla varandra sällskap… Jätte tacksam för alla svar! Tusen tack!

Mandra
0

#9: håller helt med …INGEN OMPLACERING!

Mandra
0

#10: problemet med att skaffa en katt i efterhand är ju att den katten inte heller är känner hemma hos dig…oavsett hur trygg den är behöver den också tid på sig att vänja sig vid ett nytt hem.
det enda ansvarsfulla du kan göra just nu är att du tar ledigt och är hemma hos katten tills han känner sig trygg!!!
skaffa en till katt är bättre i efterhand.
man måste räkna med sånt här när man skaffar katt.

Pyttelite
0

Man ska inte förmänskliga kattens beteende.

Lek med katten även om den leker själv. Se till att den har många egna ställen att vara på t ex fönsterkarmar så att den kan se ut.

Hyllor eller andra höga platser förutom klösträd.

Din katt har lärt sig att jama för att få din uppmärksamhet och det fungerar ju bra.

Är det du eller katten som mår illa av jamandet?

Att katten skulle drabbas av ngn form av separationsångest är inte troligt däremot är en ny miljö stressande för katten och oftast anpassar sig katten snabbt.

Att inför en ny kattkompisarna kommer att öka stressen för din katt så vänta med det.

Mandra
0

#13: förmänskliga?? så du tror inte husdjur kan lida av separationsångest?

du skriver: "Är det du eller katten som mår illa av jamandet?"

en sån korkad fråga…självklart mår katten dåligt av att jama så mkt.

jag har haft en hund med väldigt svår separationsångest…han hade också valsat runt en del innan han kom till mig…hans första husse dog.

Pyttelite
1

#14: Hur vet du om katten mår dåligt?

Katter kommunicerar vanligtvis inte med jamande om det inte finns en människa där och det finns inget som visar att katten mår dåligt däremot har katten lärt sig att om den jamar så händer det något.

Nej det finns inget i denna berättelse som bekräftar att katten skulle ha någon form av separationsångest.

Katter vill ha koll på läget och är inte så glada i förändringar men anpassar sig snabbt trots detta.

För att en katt ska må bra måste den ha gömställen, matplatser, toaletter och utkiksplatser och en hel del stimulans.

Börja där istället för att göra en mänsklig psykologisk tolkning av ett djurs beteende - går även att förkovra sig i ämnet genom att läsa om kattetologi.

• Redigerat 2023-05-02 10:51 av Pyttelite
Mandra
0

#15: du har läst om katter menar du? ja du känner ju inga ivf…det är ju tydligt.

Pyttelite
1

Här finns mer tips både på orsak och aktivering av katten.

Jag utgår ifrån att du redan nu har Feliway i någon form.

Läs mer här:

https://resources.bestfriends.org/article/why-does-my-cat-meow-so-much

Why does my cat meow so much? Here are reasons your talkative cat may be meowing so much and how to control it.