Katter iFokus

Katter

Etiketterallmänt-kattpratkattkattungar
Läst 127 ggr
Malli_
0

Kattungar snuttar på varandra

Har två kattungar som är bröder på snart 4 månader. Den ena har börjat snuttat på sin bror för ca 1-veckor sen. De är speciellt när dom ligger i soffan och myser eller på kvällarna när vi ska sova. Jag tänker inte så mycket på det utan tycker de mest är gulligt. Ibland snuttar han så frenetiskt att brorsan blir helt blöt på magen. Han tyckt inte bry sig utan ligger bara och kurrar. Jag tänker inte mycket på det utan tycker att de är gulligt, och att dom kanske känner sig lugna av det.

Men min fråga då är om man ska låta dom fortsätta eller försöka sätta stopp för det beteendet, om de kanske är skadligt för någon utav dom. Eller om det kommer sluta utav sig själv.

Jag vill tilllägga att dom lämnade mamman vid 12 veckors ålder och var då självständiga och hade slutat snutta på mamman. Dom äter bra och leker konstant. Dom trivs med mig och min sambo och följer gärna med oss vart vi än går, och älskar att mysa ner sig med oss i soffan på dagarna/kvällarna. Så jag känner inte av att dom är stressade eller mår dåligt.

OberonsMatte
2

Så länge huden inte blir irriterad är det ingen fara. Det är större risk om katten snuttar på tyger eftersom det kan utvecklas till att katten även börjar äta tyg.

Snuttande är vanligtvis precis som mjölktrampande kvarvarande reflexer som aktiveras när katter känner värme, närhet och trygghet vid mjukt underlag. Snuttreflexen försvinner vanligtvis när katten blir äldre, medan mjölktrampandet oftast finns kvar hela livet.

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
0

Ja, det är bara att låta dem hålla på, precis som OberonsMatte skriver. 😊

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Calcifer
0

Katten Nox hälsar att han fyller sju i sommar och han älskar fortfarande att snutta på mig när han är på extra myshumör. 😂💕

Fast andra kissen låter han vara ifred, för Elrond tycker INTE om det. 🤷‍♀️

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"