Tips på blötmat
Hejsan!
Hoppas folk fortfarande håller till här inne och kan ge mig lite tips :D
Mina grabbar äter Mjau blötfoder i gelé sedan länge och det funkar oftast jättebra.
Försöker variera och blanda ut det med en stor variation på rått, torkat eller tillagat kött/kyckling/fisk som dom förövrigt älskar. Men ibland är det så träligt med just Mjau. Dom kan sniffa lite lätt, peta ut allt kött och sedan vända på baken och gå. Och båda blir så här samtidigt, som att dom bestämt sig för en gemensam strejk. Dom är inne i en sån period nu så jag får en hel del sura blickar.. Lägger in en bild så ni förstår hur illa det är.
Så finns det någon som har tips på ett annat trevligt blötfoder, gärna spannmålsfritt och bra innehåll?
Trevlig helg på er!
Bozita kanske?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Testa Thrive, det är bra innehåll och ganska stor variation från Mjau gelé i konsistens o.s.v.
Det där är lustigt. 🐱 Ibland har min katt vägrat Mjau i gelé, totalt och plötsligt. Han har bara nosat och vänt därifrån. (Det här rör sig dessutom om en extremt matglad katt …)
Igår vägrade han Purina Gourmet som tidigare slukats som godis. Han nosade knappt och försökte inte ens, trots att han var helt "utsvulten". 😺
Då gick det hur bra som helst bra med Mjau …
Provade i morse igen, Purina gick inte alls, men Mjau gick bra.
Undrar om det kan vara något med tillverkningen, att lukten är olika? Nej jag vet inte …
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Mina är väldigt olika med mat. Jag har en som äter ALLT ALLTID. En som enbart äter torrfoder och enstaka typer av kattgodis och absolut vägrar allt annat, luktar inte ens på en räka, rått kött, ost o.s.v. En som kräver mkt variation, äter allt men inte alltid, blir lätt uttråkad. Jag tänker att det är ganska naturligt, att de är olika precis som vi.
Bozita är bra
Mac och carny, finns på zooplus
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
En av mina katter är allergisk mot de flesta vanliga foder, men tål lamm, så han får Monster lamm-portionspåsar som blötmat. De innehåller Lamm 60 % (hjärta, kött, lever, lunga) buljong 39 %, mineraler 1 %. De finns även med annan proteinkälla, men även mina icke-allergiska katter verkar föredra lamm.
Enda nackdelen är priset, men jag brukar passa på att köpa upp ett lager när de kostar runt 100kr för 8 portionspåsar.
Sajtvärd Katter iFokus
#0: Bozita tycker dom tyvärr inte om. Monster lät intressant men finner inte priset rimligt? Dom äter sammanlagt 6 påsar/dag. Att då betala 100kr för 8 påsar? Nej det vägrar jag 😂
Tyvärr är dom väldigt känsliga mot olika sorters mat och reagerar ofta med att klia sig när jag testat nya sorter. Har dock ingen aning om VAD i maten dom reagerar på. Mjau har inte varit några problem så jag hade velat hitta något att variera med men även fortsätta ge mjau. Överväger att kanske övergå mer till Vaisto/ kött men då slutar dom nog äta mjau helt 😆