Ljust blod/slem i avföringen ibland
Min katt har sedan typ ett år tillbaka haft ljust blod i avföringen ibland. Jag har såklart haft koll och det är verkligen någon enstaka gång då och då. Jag kan inte se något samband med kost för de har ätit samma kost sedan 2 år nu, Monster, som ska vara snällt mot magen med probiotika och fibrer bland annat, plus inga spannmål 🤗
Sedan jag flyttade till nytt boende i vintras upplever jag att det kommer lite oftare dock? Det är inte diarré och ser heller inte ut åt det hårdare/torra hållet. Det är som ljust blod i slem typ runt bajset? Svårt att förklara. Och absolut inte mycket blod, men det syns ändå.
Vi ska till veterinären nästa vecka för vaccination så jag tänkte fråga dem då, men tänkte höra om någon här har erfarenhet av det?
Har inte någon erfarenhet av det men bra att ta upp det med veterinären.
Ljust blod tyder ofta på irritation/sår närmare ändtarmsöppningen medan mörkt blod är allvarligare och bör hanteras/undersökas mer akut. Slem tyder också på någon form av inflammation.
Små mängder ljust blod och slem behöver inte vara något jätteallvarligt men bra att ta upp med veterinär och se om det är något du kan göra (ytterligare) för att förbättra kattens tarmhälsa.