Katter iFokus

Katter

Etiketter: allmänt-kattpratbeteendekastrering
Läst 234 ggr
centralen
0

Kastrerad honkatt som beter sig som hon löper

Hej! För 6 månader sedan adopterade jag två katter, en hona och en hane. Båda dessa är alltså kastrerade men ändå verkar det som att honkatten löper. Nästan en gång i månaden under ett par dagar har detta skett. Hon skriker inte men går ständigt runt och kurrar, trampar, är överdrivet gosig, reser på rumpan och är på hanen hela tiden osv. Ibland ställer sig även hankatten över henne och biter henne i nacken när hon håller på så. Då kan båda ge ifrån såg läten men det händer inget och de slutar snabbt.

Honan är ca 5 år och var tidigare en förvildad katt så man vet inte mycket om hennes bakgrund. Jag fick heller inte veta när hon kastrerades men jag vet att Djurens vänner fångade in henne förra våren så antagligen skedde det väl nån gång i somras.

Nu undrar jag om detta är normalt? Kommer det isåfall försvinna till slut? Jag har väl nån tanke om att det kanske har att göra med att hon bodde ute och hann bli ett par år innan hon blev kastrerad. Men jag funderar också på om nåt kan ha missats under kastreringen så jag kanske borde ta henne till veterinären?

• Redigerat 2023-04-11 21:13 av centralen
OberonsMatte
1

Har du upplevt en honkatt i höglöp tidigare?

Jag tycker inte att det du beskriver låter som löp. Jag skulle inte beskriva en löpande honkatt som "gosig" utan snarare som väldigt orolig i både kropp och sinne, som om något främmande styrde kroppen mot kattens vilja. Kuttrande ljud förekommer, men även väldigt enerverande och klagande jamanden i olika tonarter och ofta med häpnadsväckande ljudstyrka. Att lyfta på rumpan kan alla katter göra, men en löpande honkatt svankar när hon gör det och håller kroppen nära golvet med svansroten åt sidan och trampar med baktassarna.

Att en katt ställer sig över en kattkompis och biter tag i nacken är ett lek- och dominansbeteende som förekommer även bland kastrerade katter.

Om faktiskt löpbeteende fortsätter efter kastrering beror det på att hormonproducerande celler råkar finnas kvar i vävnaden kring det som togs bort och det kan avhjälpas genom ytterligare en operation. Jag har haft en kastrerad honkatt som fortsatte löpa, men det var ingen tvekan om att det var löp hon sysslade med.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2023-04-11 22:44 av OberonsMatte
centralen
0

#1: nej det har jag inte men för mig är det uppenbart att detta är nån form av löp hon har för sig. Att det är lite lugnare beror väl på att hon är kastrerad. Vad jag har läst kan det hända att de blir extra gosiga. Svankar gör hon och hon trampar med baktassarna. Det här med att han ställer sig över henne sker endast under tiden då hon beter sig så här. Under dessa dagar leker hon knappt och får inte heller mycket lugn till att sova utan går mest runt och gör så som jag beskriver. Vad tänker du att det annars är?

Uppkatten
1

Jag har upplevt att enstaka skygga katter plötsligt blivit klappbara/gosiga under löp. Katter som man inte fått klappa tidigare.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

trissmillion
0

#2: Mina två honor blir extremt gosiga när de löper. Min ena hona (som nu är dräktig) löper rätt tyst och har de beteenden du beskriver, föder när som helst så inga tvivel på att det var löp😻

Uppfödare - Neva Masquerade (Sibiriskkatt)
Instagram: @trissmillion @PetsAvenir

MonicaLagerquist
0

Ibland blir det små rester kvar efter kastrationen.Då kan man behlöva öppna upp eller ge p piööer alternativt sätta in ett kastrationschip.
Vi har en honkatt på katthemmet som löper nu och tyvärr även kissmarkerar så hon ska få ett chip för att se om det kan hjälpa

Kattutan men stolt Plåtis ägare

centralen
0

#5: Okej! P-piller vill man ju undvika att ge. Kan det kollas med blodprov hur hormonnivåerna ser ut? Vet du om det isåfall behöver göras medan hon löper?

Uppkatten
0

Det finns ett blodprov som med god säkerhet visar om en honkatt är kastrerad eller inte, men jag vet inte vad som gäller om bara smårester är kvar i katten efter kastrering. Ring kunnig kattveterinär och fråga.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
0

Man kan mäta hormonnivåerna oavsett när i löpcykeln testet görs. Det kan t.ex. göras för att se om okända katter är kastrerade eller inte. Om en okänd katt löper så utgår man vanligtvis bara från att den är okastrerad.

En kastrerad katt som fortsätter löpa bör opereras ännu en gång. Min kastrerade hona som fortsatte löpa fick p-piller istället ….och juvertumörer! 😢

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
0

Jag vet inte om jag bara har haft otur, men mina honkatters löp har varit en plåga både för dem och för mig! Jag har sett oerfarna kattägare som t.o.m. lagt ut film på sin löpande honkatt och oroligt undrat vad hon drabbats av och var hon har ONT! Och jag förstår dem! T.o.m. en veterinär (som tydligen inte sett en löpande katt tidigare) trodde enligt ägaren att katten hade ont någonstans.

En "kelig" katt är en harmonisk katt -men det finns ingen harmoni eller trivsel när man har en löpande honkatt i huset. Det är ingen naturlig kelighet eller rastlöshet man ser (och hör!) utan något helt annat.

Ett test jag gjort när det verkat vara löp på gång är att klappa/putta lite med handflatan under svansen/ mot rumpan och börjar katten svanka och trippa med baktassarna då har det varit löp.

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
1

Jag upplever att löpbeteende växlar mellan katter.

Minns en katt på katthemmet. Några av volontärerna trodde katten var förlamad i bakdelen… i själva verket löpte den…