Katter iFokus

Katter

Läst 131 ggr
Lunisen2019
0

Kal fläck på huvudet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Här om dagen såg jag att min katt hade som ett ”glapp” i pälsen på huvudet men tänkte inte mer på det än att han säkert bråkat med den andra katten.

Idag upptäckte jag dock att denna glipa blivit en stor kal fläck. Svårt att fånga på bild men huden är alltså synlig och ser inte irriterad ut.

Vad kan detta vara? Han verkar må bra i övrigt, eventuellt lite stressad så ska införskaffa mig feliway igen.
Foder? Han har ätit samma foder i ett år utan symtom.
Ringorm? Kan han få detta även om han är innekatt och endast kommer i kontakt med min andra katt?

Uppkatten
0

Ser han fin ut i öronen? Inga tecken på t.ex. öronskabb?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Lunisen2019
0

#1: Nej det tycker jag inte, han kliar inte och ser normalt ut i öronen

OberonsMatte
0

Hur gammal är katten? Inne- eller utekatt?

Är det en enstaka fläck som enbart är hårlös kan den förmodligen ha uppstått p.g.a. en tillfällighet. Jag vet t.ex. en grannkatt som fick en tillfällig kal fläck mellan öronen efter att ha kliat bort intorkat klet som hade råkat hamna där.

Sajtvärd Katter iFokus

Lunisen2019
0

#3: han är innekatt! För några år sedan fick han som en kall fläck på magen, troligen pga stress och överdrivet tvättande. Så funderar på om detta är samma men han når ju inte riktigt att tvätta sig mellan öronen på samma sätt!

Lunisen2019
0

Och han är 9 år :)

OberonsMatte
1

#4 Brukar kattkompisen tvätta honom på huvudet?

Sajtvärd Katter iFokus

Lunisen2019
0

#6: jo men det för hon. Kan det ha blivit så pga det?

OberonsMatte
1

#7: Eftersom katter kan slicka fram kala fläckar på sig själva relativt snabbt bör det vara möjligt att göra det även på en kattkompis. I min kattgrupp har jag sett att en katt fick en nästan kal fläck på baksidan av ena örat p.g.a. det.

Sajtvärd Katter iFokus

Lunisen2019
1

#8: okej, ja men får avvakta och se om det läker eller sprider sig 🤗