Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsaavel
Läst 835 ggr
trissmillion
1

Akuthjälp!! Grönt slem, dräktig hona!

Hej,
Triss är nu i dag 61 i sin dräktighet och alldeles nyss kom en del grönt slem från vaginan. Har någon erfarat detta?? Ska man oroa sig?? Hon mår bra i övrigt. Tog temp (precis innanför anus) och det visade 36.5. Snälla hjälp!! Väldigt orolig. Ringt veterinär också de rekommenderade att åka in men sa även att ibland är det ingen fara och ibland blir det akut kejsarsnitt. Vad hade ni gjort???

Uppfödare - Neva Masquerade (Sibiriskkatt)
Instagram: @trissmillion @PetsAvenir

Fridaaaa
9

Åk in

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

trissmillion
0

#1: Har du erfarat liknande??

Maria
11

Säger veterinären att man ska åka in så hade jag inte ens funderat.

/Maria

Fridaaaa
8

#2 Med tanke på att veterinären sa att det kan vara akut, är det bättre att åka in än att riskera honkatten och ungarna

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

trissmillion
0

#3: De rekommenderade det men nämnde även att det ibland inte behöver betyda något och eftersom Triss mår bra just nu. Är pigg, inte har feber mm så kunde vi avvakta. Jag är intresserad av folk som erfarat detta och vet vad det kan innebära. Hittade detta när jag googla, visst att ena gäller hund men kan det stämma på katt också?

trissmillion
0

Maria
12

Bättre åka en gång för mycket.

/Maria

Mitchika
8

Enligt FirstVet och Evidensia så ska man kontakta veterinär "Om katten har blödningar eller avvikande flytningar som luktar illa eller är gröngula."

https://evidensia.se/djurvardguiden/draktighet-och-forlossning-hos-katt/

https://firstvet.com/sv/artiklar/draktighet-och-forlossning-hos-katt

Evidensia har även en artikel om förlossningsproblem hos katt där flytningar listas som ett av symtomen:

https://evidensia.se/djurvardguiden/forlossningsproblem-hos-katt/

Vore jag i din situation så hade jag åkt in, speciellt eftersom att veterinären du pratade med rekommenderade det.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows

Oavsett om man har en sällskapskatt eller är uppfödare är kattens dräktighet och förlossning en spännande tilldragelse. Varje förlossning är unik i sitt förlopp och det är viktigt att vara väl påläst och förberedd.
Kattpatrullen
13

Med tanke på hur osäker du är (eller iaf verkar) själv och att det är hennes första kull tycker jag att det verkar fullständigt självklart att följa veterinärens rekommendation och åka in.

Om en person här haft erfarenhet av detta åt det ena eller andra hållet betyder ingenting överhuvudtaget för din och din katts situation.

trissmillion
0

Tack så jättemycket för svar av alla!🙏🙏

Vixxen
3

Hur går det?

UlrikaD
3

Hur har det gått?

trissmillion
0

#12: Hon har fortsatt må bra, lekt, ätit, druckit och betett sig helt normalt så veterinären sa att vi skulle avvakta andra gången jag ringde. Håller uppsyn, inget mer slem, känt sparkar och rörelse i magen så får se hur hon mår imorgon. Redo att åka in vid minsta symptom på förändring.

trissmillion
0

#11: Hon har fortsatt må bra, lekt, ätit, druckit och betett sig helt normalt så veterinären sa att vi skulle avvakta andra gången jag ringde. Håller uppsyn, inget mer slem, känt sparkar och rörelse i magen så får se hur hon mår imorgon. Redo att åka in vid minsta symptom på förändring.

MonicaLagerquist
9

Jag hade åkt in för en UL.

Kattutan men stolt Plåtis ägare

trissmillion
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag även haft videosamtal med FirstVet. De sa att jag inte behövde oroa mig med tanke på hur bra hon mår och trodde det var slemproppen som indikerar på förlossning inom kort🙏 Tog tempen med veterinären i samtalet och visade 36.7. Fortsätter hålla uppsyn, ta temp och bäddat bolådan med filt, handdukar och kiss skydd. Här ligger hon och myser från och till😻

trissmillion
0

#15: Visar hon tecken på dåligt mående åker jag in direkt🙏

Pyttelite
0

Spännande väntan - jag önskar er alla lycka till - även om det kan bli svettigt ett tag.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

trissmillion
0

#18: Tack så otroligt mycket! Hoppas bara på att allt går bra💖💖🙏🙏

Uppkatten
1

36,7 låter lite lågt? Var det något veterinären reflekterade över?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

• Redigerat 2023-04-09 16:16 av Uppkatten
trissmillion
0

#20: Kommenterade det när jag pratade med FirstVet men hon sa bara att det är olika bland djur som med människor🤷🏻‍♀️ Men hon trodde även Triss skulle föda den natten vilken fortfarande inte hänt så vet ej hur kunnig hon var😅 Triss har fortsatt må bra och en annan uppfödare hade varit med om liknade utan att det varit problem så fortsätter utgå från Triss allmänna mående och än så länge är allt vanligt🙏

MonicaLagerquist
2

Det är bra att ta tempen på en frisk katt så man vet vilken normal temp katten har.

trissmillion
0

#22: Aa, kommer göra det efter detta så jag vet hennes naturliga temp. Än så länge ligger den på samma 36.7.

MonicaLagerquist
1

Inga kattungar ännu?

trissmillion
0

#24: Nej, inte än. Fortfarande rörelser i magen och Triss mår som tidigare bra men inte märkt av några tecken på att det borde vara dags än.
Nån trodde att slemmet var proppen som går ca 1 vecka innan förlossning så börjat undra om det kan vara så?🤷🏻‍♀️

trissmillion
8

Uppdatering:
Triss allmänna mående fortsatte att vara bra men imorse fick jag bara en magkänsla av att jag ville ringa in till vår veterinär och rådfråga. De sa att vi borde komma förbi så vi gick dit på en akuttid. Det blev beslut om akutkejsarsnitt så hon opereras just nu. Två kattungar har hon i magen, blir hennes första och sista kull. Bett om kastrering i samma veva som kejsarsnittet. Hoppas nu bara på att kattungarna är friska, pigga och att resten går bra🙏

trissmillion
10
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

😭😻😻💖💖🙏

Uppkatten
7

Så bra att du tog kontakt med veterinären, och av bilderna ser det ut att ha gått bra efter omständigheterna. Klokt beslut att kastrera, tänker jag. Grattis till bebisarna, hoppas att allt kommer att fungera bra för er nu. 💖

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Pyttelite
2

#27: Så fina dom är - ta hand om familjen - lycka till!

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

trissmillion
0

#28: Tack så jättemycket!🙏

trissmillion
0

#29: Tack så otroligt mycket!🙏

Vixxen
2

Tur att du åkte in med henne!
Lycka till med kullen! 😻

trissmillion
2

#32: Ja, så glad att jag lyssnade på magkänslan 🙏❤️

MonicaLagerquist
2

Grattis till kullen
Hur mår lilla familjen idag?

trissmillion
5
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

#34: Diandet satte igång igår kväll och Triss åt och verkar pigg🙏❤️ vi har fortsatt att stödmata emellanåt för att försäkra att de får i sig ordentligt. Triss börjar landa i mamma rollen mer men vill så gärna va nära mig. Trots att jag la bolådan bredvid soffan (där jag sov) lämnade hon kattungarna och la sig hos mig istället. La tillbaka henne men det slutade med att jag vakna upp med 2 kattungar och en Triss i soffan med mig under täcket. Lagt mitt täcke över bolådan nu och det har fungerat mycket bättre. Hon har stannat där mycket mer och verkar trivas bättre🙏❤️ Ena kattungen är lite mindre och svagare än den andra men båda äter på så hoppas allt fortsätter som det ska.

• Redigerat 2023-04-14 14:07 av trissmillion
MonicaLagerquist
6

Ibland har jag legat och sovit på golvet brevid bolådan med en hand inne i bolådan.

trissmillion
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

#36: Går det inte bättre inatt tar jag madrassen och lägger mig där❤️

Försöker verkligen lista ut detta och jämfört med bilder från denna sida
[https://scandinavianragdoll.com/konsbestamma-kattungar/]()
Tycker det ser ut som honor, har jag fel?🙈

Vad tittar man efter när man ska könsbestämma kattungar? Vi beskriver vi med bilder och text hur du gör för att bestämma kön på din kattunge.
trissmillion
0

En bättre bild på "Gul"

OberonsMatte
0

#37: Jag tycker också att det ser ut som honor. Orange är tydligast, men det ser ut som att avståndet mellan anus och kön är samma på båda.

Sajtvärd Katter iFokus

trissmillion
1

#39: Tack så jättemycket för hjälpen!🙏🙏