Clevercat kattsand
Känner inte igen den, men tycker kartongen ser anmärkningsvärt mycket ut som en kopia av Everclean….
Vet förresten att du varken kan eller vill använda Everclean, och att jag har varit lite oförstående inför dina synpunkter på Everclean. Men nu köpte jag ett antal små kartonger Everclean till "billigt" pris på en "Billig-kedja" som normalt sett inte har Everclean. Och så började jag använda dem nu i veckan.
Det är dammigt, men värst av allt är att sanden är så otroligt dålig när det gäller lukt-reduktion. Jag gissar att sanden inte höll kvaliteten (d.v.s. att något gått fel vid tillverkningen), och att sanden därför säljs ut "billigt" på det här sättet (via "Billig-kedjan").
Men det är då alls ingen bra reklam för Everclean, och om jag inte hade haft massor av år av goda erfarenheter av märket hade jag antagligen haft ungefär samma synpunkter på sanden nu som du brukar framföra.
Jag funderar på att kontakta tillverkaren och invända. Vi får se om jag orkar och hinner. Trist när man tyckte att man "gjorde ett klipp"…
Men den här sanden (på bilden) känner jag inte till. Spännande att höra vad det kan vara för något.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#1 Jag har köpt everclean från djurbutiker och dammar något hemskt och klumparna har trillat sönder. Avskyr everclean och kommer inte innanför dessa dörrar, haft tror jag 4 olika av deras. Både jag, sambon och katterna reagerar på everclean.
Ja jag tycker med det ser ut som everclean men tänkte om den var bättre :)
Hopplöst att hitta bra sand tycker jag.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jo, jag vet att du har synpunkter på Everclean, och att vi har olika uppfattningar. Men som jag spekulerat i tidigare trådar, så har Everclean - åtminstone tidigare - tillverkats på flera håll, och det skulle ev. kunna förklara skillnader i kvalitet (rent allmänt). Men de kartonger jag köpte nu var verkligen anmärkningsvärt dåliga, jag hade kunnat köpa lika dålig sand till ett lägre pris. Så jag hoppas att det var en en-gångshändelse.
Hoppas att du hittar en bra sand, jag håller med om att det är bökigt. Dessutom har ju katterna sin uppfattning om vad som är användbart. Här hemma är det Everclean och Softcat som fallit bäst ut. Oparfymerat.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#3 Ja jag måste ha som dammar så lite som möjligt, för reagerar annars.
Så mycket som ska passa in
Vi har haft Compact Care i många år och jag tycker den är jättebra.
/Maria
#5 Undrade kring denna sanden, inte andra kattsander :)
Då ber jag om ursäkt för mitt irrelevanta inlägg.
/Maria
Oj vilka stora bokstäver det blev😮
/Maria
#8 Det kan bli det om man kommer åt TT symbolen i vänsterkanten när man skriver i inläggsrutan. Gissar att det kan vara det som har hänt.
#9 Aha, tack så mycket.
/Maria
Känner inte igen sanden i #0.
Här är så dåligt med Kattsand att jag får vara glad att det finns någon alls när jag skall handla. Jag får ta det som finns, inte mycket annat att göra.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
- Redigerat 2023-03-26 01:50 av Tarotstollan
#2: Jag har samma upplevelse. Det dammar något otroligt och då har vi ändå köpt från olika ställen i butik samt olika ställen online. Helt värdelöst. Och ibland har det inte ens klumpat sig vid kiss, utan blir en kladdig hög bara även en stund efter de kissat. Ja vi rensar lådorna så fort katterna gjort sina behov, om någon skulle undra 😉
Kattsand med bentonitlera är dessutom inte bra för miljön, vad jag läst mig till. I vissa länder varnar man även för att det kan vara farligt för katterna att andas in dammet från dessa bland annat när de skyfflar runt sanden, dock har jag inga definitiva källor på detta så vill inte påstå att det är sant.
Vi kör numera på pellets som funkar finfint, men det är såklart inget för alla katter.
Angående ströet du frågar om så har jag ingen aning alls faktiskt om det är bra/dåligt.
#12 Vet att det inte är bra för miljön men enda som fungerar här. Kristaller och allting i papp och trä = 100% uteslutet.
inte många som verkar testat denna kattsanden
Har aldrig sett det märket, i vilken butik hittade du den?
//Jessie
#14 Börjes i Tingsryd
#15 Okej, tack :)
//Jessie