Katter iFokus

Katter

Etiketthälsa
Läst 175 ggr
Oreothecat
0

Frågor om tandköttsinflammation

Min kill katt Oreo på 6 månader blev kastrerad idag och i samband med det så märkte veterinären att Oreo hade kraftig tandköttsinflammation (gingivit)
De sa att vi skulle boka en ny tid för att rengöra tänderna, så jag och min mamma ringde dem fast de svarade inte då de hade det stängt.
Nu är jag lite orolig för att inflammationen ska bli värre för jag tror inte vi kan till veterinären omedelbart. Det var ju precis idag han blev kastrerad så såret kanske borde käka först innan vi gör något mer,eller?
Tror ni det går om vi väntar med tandundersökningen i ungefär 2-3 veckor? Kommer inflammationen bli värre? Vad ska jag göra medans jag väntar? Borde jag börja borsta hans tänder nu, eller ska jag vänta tills efter vi varit hos veterinären för att få det uppkollat?
Ni som har/ hade katter med gingivit, hur gjorde ni så att era katter blev friska och hur lång tid tog det?
Förlåt för jag ställer så många frågor, jag är jätteorolig för min Oreo.
Jag är mycket tacksam för era svar eller tips 🙏

• Redigerat 2023-03-10 21:52 av Oreothecat
OberonsMatte
2

Jag vet inte hur det ser ut i din katts mun, men viss tandköttsinflammation i samband med tandbytet är väldigt vanligt. Med tanke på att din katt bara är en 6- månaders kattunge är det nog ovanligt att tid för omedelbar tandrengöring rekommenderas. Var det enbart rengöring/tandstensborttagning de ville göra eller sas något om röntgen och eventuell utdragning av tänder?

Jag har haft många katter med lindrig tandköttsinflammation (som tyvärr ofta är en kronisk åkomma). Är det enbart en smal röd kant närmast tanden brukar det dock inte påverka katten nämnvärt.

Min nuvarande yngsta katt (Lotus, 2,5 år) har haft väldigt kraftig tandköttsinflammation (mer stomatit än gingivit). Han är en i övrigt symtomfri bärare av calicivirus, dvs. ett kattsnuvevirus som ofta även ger symtom i munnen, så veterinären tror att det är orsaken till att hans tandkött såg ut som det gjorde..

Min katts tandkött var både rött, svullet, lättblödande och såg hemskt ut när det var som värst. Veterinären sa att jag skulle testa inflammationsdämpande medicin och badda dagligen med med Stomodine mungel, men det hade ingen märkbar effekt på honom.

Min katt utvecklade även symtom på läppar och trampdynor, men det försvann faktiskt när han sattes på allergifoderdiet. Helt nyligen när det skulle göras ordentlig genomgång av tandkött och tänder visade det sig på "för-kollen" att även tandköttet blivit så pass mycket bättre att någon sådan undersökning (och eventuell utdragning av tänder) inte behöver göras i nuläget. Jag vet inte om det är tack vare allergifodret eller om det är caliciviruset som börjat läka ut.

Det här är det jag baddade tandköttskanten med: https://www.apotea.se/stomodine-lp-50-ml (jag snurrade en liten tvättkompress runt en bomullstops så att det blev smalt nog för att komma åt).

Sajtvärd Katter iFokus

<p>Stomodine LP 50 ml gel till effektiv daglig munhygien hos hund och katt.</p>
Oreothecat
0

#1: tack för ditt svar
det var endast en rengöring de ville göra, ingen röntgen eller nåt sånt. Vi fick hem ett papper där det stod att man kunde använda klorhexidin eller mungel först eftersom det kunde göra ont om man borstade hans tänder direkt. Vet inte om man kan använda det som du länkade till.
Tycker du att jag ska köpa något medel att försöka bota Oreos först eller vänta med det och se vad veterinären tycker? jag tror inte vi kan till veterinären de närmsta veckorna, så jag vill spara på tiden och börja behandla hemma, är bara tveksam om jag ska eller inte.

OberonsMatte
2

#2 Vid rött tandkött brukar det alltid rekommenderas att använda klorhexidin, och Stomodine LP som jag länkade till är mungel för långtidsbruk som innehåller klorhexidin. Det kan du alltså använda redan nu. Är det kraftig gingivit kommer det blöda lite även om du bara duttar med något som är relativt mjukt, så tandborste kan vara för hårt. Det finns även särskilda fingertutor i microfiber man kan använda, men jag tycker att det blir för stort att stoppa in hela fingret i kattens mun, särskilt på en kattunge.

Hade det varit en äldre katt skulle det kännas mer relevant att redan nu boka tid för tandrengöring och tandstensborttagning under narkos, men din katt har ju precis fått sina vuxentänder, så är det enbart rengöring det handlar om skulle jag nog ha ifrågasatt om det verkligen var nödvändigt.

https://www.apotekhjartat.se/produkt/petosan-mikrofiber-fingertuta-f2a2c103/

Sajtvärd Katter iFokus

Beställ Petosan Mikrofiber Fingertuta – bekvämt online på nätet hos Apotek Hjärtat – snabb och smidig leverans dit du vill.
  • Redigerat 2023-03-11 12:25 av OberonsMatte
Oreothecat
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej igen,
Jag tog en bild på tandköttet idag när Oreo sov, och fick en shock av hur rött det egentligen var. Jag har lagt Stomodine LP på Oreos tandkött/ tänder varje dag. Ringde också till veterinären för några dagar sedan och de sa att väntetiden var lång, så man måste tydligen vänta i ungefär en månad innan man fick behandling.
Har ni några tips på hur jag kan göra för att det ska bli bättre medans vi väntar på veterinären? Ska jag bara bota med Stomodine LP än så länge? Finns det något mer som ni tror kan hjälpa Oreos tandköttsinflammation får ni gärna berätta :)

Oreothecat
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta är hur det ser ut där framme. Jag har märkt att det blivit liiiite bättre än det var förut. Jag tror det är för att jag bara lagt medlet på framtänderna , för där bak är det jättesvårt att få det på när min katt sprattlar och springer iväg hela tiden. Har ni tips på hur man kan placera medlet längre in på tandköttet?

OberonsMatte
3

#4: Typ sådär såg det ut i Lotus mun fast rödare och mer utbrett när det var som värst.. 😟 men i hans fall ser det som sagt mycket bättre ut nu.

För att komma åt vid de bakre tänderna använde jag speciallösning med tops +tunn tvättkompress + Stomodine LP. Jag snurrade kompressen runt en tops och satte Stomodine längst ut på "spetsen" och stack in den via mungipan för att komma åt de bakre tänderna. Kompressen gjorde att det blev lite mjukare än att bara använda tops, och bara kompress blev för mjukt och svårstyrt.

https://www.apoteket.se/produkt/apoteket-tvattkompresser-100-st-ask-257539/

Sajtvärd Katter iFokus

Handla Apoteket Tvättkompress 5 x 5 cm, 100 st på Apoteket.se för 25,00. Varan finns i lager för snabb leverans hem till dig eller om du vill hämta i någon av våra butiker.
  • Redigerat 2023-03-20 22:31 av OberonsMatte