Hur ordna för nyopererad katt
I söndags opererades vår ena katt akut för stor hårboll som fastnat i magsäcken. Allt gick tack o lov bra och igår fick han komma hem. Vi fick hemgångsråd om hur vi ska sköta om honom på bästa sätt medan han läker. Han får inte hoppa för risken att såret går upp. Detta blev en aning invecklat då vi bor i lägenhet med öppen planlösning. Har bara dörr till sovrummen så beslöt att mitt å min mans sovrum skulle få bli där han får bo tills vidare. Har plockat bort kattställning, skruvat bort sängbenen så sängen inte blir så hög och skjutit den under fönstret så han inte hoppar direkt från golvet till fönsterbrädan. Bäddat till honom, satt in toalådan, vatten, feliway osv.
I dörren satte vi två kompostgaller på varann så han kan se ut. Vi har gjort allt vi kan å ändå är det katastrof här!
Han vill ut till sin bror så vi tog in brorsan såklart i sovrummet. Men han är livrädd å fräser å känner inte igen sin nyopererade bror å vill bara ut. Stackarn inne i sovrummet härjar i gallret, jamar å vill ut. Vi provade att stänga dörren i natt när vi själva sov där inne men det funkade inte heller. Har inte fått många minuters sömn denna natt. Dottern har sportlov och varit med katterna i sovrummet idag och nu är jag hemma och bytt av henne. Detta känns inte hållbart och vi kommer bli som vrak innan detta är över. Köket är inget alternativ eftersom där kan han hoppa på bänkarna och inte hallen för där har vi en trappa som inte går att stänga av. Hur ska vi få lugn å ro här? Finns det nån vänlig själ som varit i samma sits och hur gjorde ni?
Har du testat Pet Remedy, Zylkene och liknande preparat? Zylkene kan man öka rätt mycket i dos, men kolla med veterinären först så det blir bra för just din katt. Nattlampa och nattmusik på radion kan ibland lugna oroliga katter.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
- Redigerat 2023-03-08 15:28 av Uppkatten
#1: Tack för ditt svar. Har feliway i kontakten och nattlampa. Oron består mest av att han vill ut till sin bror och om vi har båda i sovrummet så vill brodern ut. Är det galler för dörröppningen så härjar dom i det och stänger jag dörren så krafsar å jamas det rejält. Du vet säkert hur det är med stängda dörrar och katter.Vi sover själva i samma rum och skulle vi inte det blir det nog än värre. Skulle vilja öppna mot v-rummet och ta ut kattställningen därifrån så det blir mer yta att röra sej på men rädd att han hoppar på nåt annat då.
Jag funderar ändå på om ni inte skulle testa Zylkene, men i lite högre dos än normaldos. Det är ett mjölkbaserat kosttillskott. Dela kapseln och strö över maten. Verkar smaka gott.
Förstår problemet, min skyggis blir alltid lugnast när allt är exakt som vanligt. Och ska klättra om jag delar av lägenheten med kompostgaller-dörr…..
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#3: Har Zylkene hemma men kanske måste fråga vet innan? Tänker på att han just nu får begränsat med mat för att vänja magen sakta. Kan det spela nån roll för magen med Zylkene nu när han är nyopererad?
Det känns väl tryggast att fråga veterinären först, tänker jag.
Hoppas allt gått bra!
Jag är lite nyfiken på hur stoppet upptäcktes?
#6: Hej
Allt har gått bra! Bara väldigt krångligt att få till det här hemma med att spärra av rum eftersom han inte får varken hoppa, klättra eller leka. Han är inte nöjd med att vara instängd och vi går i skift med att sitta inne hos honom. Hans bror har slutat fräsa men vill inte gärna vara med honom. Han betraktar honom som nån inkräktare verkar det som. Hoppas det blir bättre och allt återgår som vanligt när vi tar av bodyn och när vi kan möblera tillbaka vårt hem som vanligt.
Hur vi upptäckte? Jo, för två år sedan blev han jättesjuk med hög feber och var helt sänkt. Då visade det sej att han hade förstoppning pga hårbollar. Han behandlades då med lavemang och lactulos och blev nedrakas. Sedan bytte vi foder till gastro intestinal hairball, gav kattmalt och daglig pälsvård.Trots detta så blev det nu stopp igen. Denna gång märktes det för att han började tok kräkas sent på kvällen och det höll på upprepade gånger under hela natten. Åkte in vid 6 på morgonen. De såg på röntgen att det var nåt i magsäcken denna gång. Blev akut op och det var en jätte boll som var där som varken åkte upp eller ner. Han har även i tarmen så han får lactulos nu. Han ska rakas på ett par veckor när han fått återhämta sej. Vi kommer nu att hålla han nerrakad. Det får bli en korthårig Maine coon men huvudsaken han slipper detta fler gånger.
#5: Har varit till vet en vända till då han är hård i magen nu också. Dom ville kolla han igen. Passade på att fråga om Zylkene och vi kunde ge det. Det viktigaste är att han håller sej lugn och inte blir stressad så inte stygnen går upp. Inte bara de yttre stygnen utan han är sydd i tre lager. Idag ska han lämnas för första gången så ska ge han Zylkene å hoppas han håller sej lugn 🙏.Det är bara fyra timmar så förmodar att han kommer sova.
#7: Jag förstår att det känns jobbigt. Brorsan tycker säkert att han luktar konstigt av veterinär och som du säger ser konstig ut. Det kommer bli bättre när kissen fått läka och mår bättre.
Jag har nämligen en katt som också har mycket hårbollar och som fick lavenemang för några år sedan då det var stopp i tjocktarmen. Han har också ätit gastro-mat men har gått över på Monster som ska vara bra. I två veckor nu har det varit problem med bajseriet men veterinären verkade inte särskilt orolig för stopp eftersom att han ännu åt och drack. Men tänkte att det kunde vara bra att höra hur ni upptäckte stopp så jag kan vara uppmärksam på dessa symptom. Tack!
#9: Min katt har både ätit och druckit som vanligt innan han började kräkas. Jag har haft en njursjuk katt tidigare så jag är väldigt uppmärksam på just kräkningar och anser att det inte är normalt annat än om man nu ser att det är en hårboll som kommer upp. Våran katt kräktes flera gånger och mest vatten under natten. Hårbollen som var i magsäcken var mycket stor men maten måste ju ha passerat förbi på nåt sätt. Om hårbollarna sitter i tjocktarmen så kan det ju bli förstoppning. Man märker ju om bajset är hårt och även om det innehåller mycket hår.
Håret ska ju normalt komma ut den vägen och eg inte genom kräkning men många katter kräks ju upp bollarna.
Om din katt är hård i magen så kan du ju prova lactulos. Kattmalt är också bra och det brukar gå ner som godis. Det var inte roligt att behöva operera akut kan jag säja och jag har varit så orolig och är fortfarande. Vill bara få raka ner honom nu så det aldrig händer igen.
Hoppas din katt får ordning på magen och att det inte blir stopp nånstans. Vet inte om jag skrivit det men våran katt blev ju röntgad flera gånger båda gånger detta har hänt och då syntes det tydligt att det var nåt både i tarm och magsäck. Det kan ju vara nåt att ta upp med vet om de nu inte har gjort det.
Tycker du tänker helt riktigt när du tänker ha honom rakad fortsättningsvis. Det kan förvisso vara snyggt med päls, men oj så mycket viktigare det är att katten får må bra. ❤
#11: Absolut! Hälsan går först så klart. Pälsen betyder ingenting i detta sammanhang, jag hade kunnat förlora honom…. Han är fin som rakad också och mjuk som en persika.
❤❤❤