Kön på kattungar
Hej! Tror ni detta är en hona eller hane? Lägger in en bild när de bara var 1 dag gamla och 3 veckor, det är endast denna misse jag är osäker på:

Osäker på den, om det vita i mitten är färg eller könet
- Redigerat 2023-03-03 19:14 av [Kattungemamman]
Hur kommer det sig att du har en kull kattungar? Vad är det för sorts avel?
Sajtvärd Katter iFokus
#1: Hej! För att vi har en hona som är väldigt fin och frisk. Vi kommer behålla en kattunge själva och har flera kompisar som är intresserade. Kommer chippa, vaccinera och besikta alla. Har läst på allt man kan om kattungar innan och de ska födas upp på kvalitetsfoder. (Tycker dock fortfarande att det är svårt att bestämma könet men har även rådfrågat våran veterinär.) Som även var med när de föddes.
Jag vet att det är kontroversiellt att föda upp kattungar men har gjort allt jag kan för att göra det så okej som möjligt. Alla katter jag och min familj haft tidigare har varit från katthem (förutom honan jag har nu som vi fick från en kompis som inte kunde ha kvar henne) och har alltid velat ha en kull kattungar och få vara med att forma dem från början. Så det är därför vi har en kull kattungar :)
#2: Kan även tillägga att vi bor stort och lugnt. Är bara jag och min sambo. Honan och ungarna har ett helt eget rum, med extra låda, mat, vattenfontän, kattbädd (som hon aldrig legat i haha), klösställning och soffa. Detta är alltså utöver den vanliga lådan i badrummet, de andra två ställningarna och de andra två matplatserna (vi har en katt till - då vi ville att de skulle ha sällskap och den ena katten gillar att äta på bänken men mamman som har ungar kan inte hoppa så högt så vi har hennes mat och vatten på golvet.) Honan får gå ut och in som hon vill (båda hatar dock kyla så har inte varit ute på hela vintern) och har apple airtags på deras halsband ifall de skulle vilja ut eller smiter ut.
Jag har även köpa alla leksaker man kan tänka sig, radiostyrd mus, självrinnande bollar, massa olika spön, möss och vanliga bollar, tunnlar, osv osv.
Detta är våran första kull och förmodligen våran sista, vi har funderat på att skaffa en till kull om ca 1 år (så hon hinner vila) eller så kastrerar vi henne till sommaren (beroende på om hon vill gå ut eller inte).
Vet inte varför jag la så mycket tid på att förklara mig, men blir så trött på folk som alltid ska tro det värsta om andra.
#2: Om du har läst på och vill föda upp kattungar på ett så ok sätt som möjligt (utan att utöka ett redan befintligt huskattöverskott) - så är det alltså stambokförd avel det handlar om?
Sajtvärd Katter iFokus
#4: Uppenbarligen inte då ungarna inte är raskatter.
#5: och det är ju bara bekanta som ska köpa kattungarna så något huskattöverskott kommer det ju inte att bli. Hellre att de köper dem av mig där de vet att de fått allt det bästa än av någon uppfödare som endast bryr sig om pengar och struntar i honan och ungarna.
#5 Du har inte skrivit att du är huskattuppfödare, så hur ska jag kunna tro det när du dessutom påstår att du gjort allt du kan för att göra det så okej som möjligt att föda upp kattungar.
Att planera för att medvetet utöka ett redan befintligt huskattöverskott är aldrig ansvarsfullt eller lämpligt. Man KAN vara kattuppfödare på ett ansvarsfullt sätt UTAN att utöka ett redan befintligt huskattöverskott, men då krävs att samtliga kullar stambokförs. Då gäller kattförbundets ansvars- och omsorgsregler både för avelskatterna, kattungarna OCH alla efterkommande generationer (!). Inom huskattavel är det valfritt att strunta i allt och kullar kan bli till enbart genom att ägaren även struntat i kastrering.
Sajtvärd Katter iFokus
#6: Det finns ungefär 150.000 huskatter i hemlöshet (de flesta förmodligen okastrerade) så det finns redan ett existerande huskattöverskott. Ta en titt på Blocket om du tror att huskattungar är en bristvara (på Blocket syns dock bara en bråkdel av alla huskattungar eftersom väldigt många säljs eller skänks bort till bekantas bekanta).
Att vara uppfödare handlar om att ta ansvar för efterkommande generationer - inte bara den egna honkatten och de första 12 veckorna av kattungarnas liv. Kattungarna är individer som kan leva i 15-20 ÅR! De kan även de ge upphov till nya generationer som i sin tur också kan ge upphov till nya generationer i all oändlighet. Inom huskattavel finns inga obligatoriska ansvarsregler för blivande huskattuppfödare att rätta sig efter - allt som krävs är att strunta i eller "inte hinna" kastrera. Resultatet blir huskattungar som det redan finns ett befintligt överskott på.
Sajtvärd Katter iFokus
#7: uppenbarligen så kommer jag inte strunta i allt. Och du svarar fortfarande inte på det jag skriver, hur är det oansvarighet att sälja katter till bekanta där jag vet att de kommer få ett bra hem och liv? Och där de vet att kattungarna fått en bra uppväxt och att kattmamman tas om hand? Istället för att köp kattungar från en uppfödare de inte vet någonting om.
Jag kommer ju uppenbarligen inte bidra till denna utökning där katter för ett dåligt hem. Jag känner ju de jag ska sälja till och de har inga som helst tankar på att avla på deras katter. Så jo jag kommer även ha ansvar för framtida (icke existerande) generationer.
Och vad menar du? Min moster har haft en ragdoll med stamtavla, där var det 0 ansvar för framtida generationer, den fick ungar som fick ungar osv. Så bara för att man har en raskatt med stamtavla ger det ju inga garantier för framtida katter.
Men mina kattungar kommer inte leda till något överskott. Lägg din energi någon annan stanna eller svara på min fråga om kön, vilket var det jag efterfrågade.
#9: OCH vem har sagt något om att huskatter är en bristvara. Jag vet väl att det finns massa huskatter. Det är därför jag skaffade båda mina katter som vuxna och mina föräldrar har gjort samma sak innan mig. Men som jag skrev innan ville jag ha en kattunge från grunden och bekanta som ska köpa de andra. Varken jag eller mina bekanta skulle köpt en raskatt och de ville som jag ha kattungar. Och än en gång bättre att de köper de från mig än någon annan - och jag får veta att de kommer till bra hem som inte kommer bedriva någon avel på dem!
#9: Var tror du att 150.000 hemlösa huskatter kommer ifrån? Varför är upphittade huskatter nästan alltid okastrerade, omärkta och saknade av ingen?
Svaret är huskattavel, men det vill ingen huskattuppfödare kännas vid för DE har minsann "JÄTTESTOR" efterfrågan på små ulliga, gulliga kattungar. För vem tackar nej till en kattunge? Och sedan när ungkatten börjar bli könsmogen så kanske tanken kommer hur JÄTTEgulligt det skulle vara att ha en hel kull med ännu mindre och gulligare kattungar. Alla kompisar, vänner och släktingar hejar på för de tycker ju också att kattungar är jättegulliga och skulle gärna vilja se en sådan kull redan från början. (men vill de se katten ända till slutet när den är 17 år och kanske inte sådär jättegullig och rolig längre?)
Många vuxna katter tröttnas på. Man efterlyser dem inte om de försvinner. Man struntar i veterinärvårdsförsäkring och vill inte kosta på dem några större summor. Man kommer på att man vill ut och resa, eller flytta, ändra livssituation, drabbas av tidsbrist eller annat istället för att vara kattägare. Du fick själv kattungarnas mamma av en kompis som "inte kunde" ha henne kvar och då hamnade katten hos en huskattuppfödare!
Sajtvärd Katter iFokus
#9: När en stambokförd Ragdoll får en kull inom stambokförd avel så ligger ansvarstagandet i att kullen stambokförs. Då blir kattungarna nämligen stambokförda raskatter som kan ge upphov till ett oändligt antal generationer av stambokförda raskatter - som SAMTLIGA omfattas av kattförbundens obligatoriska ansvars- och omsorgsregler.
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2023-03-03 20:37 av OberonsMatte
#10: Katthemmen har även kattungar för adoption. Många är resultat av att dräktiga honkatter omhändertagits och fött sina kullar i katthemmens stöd/jourhem. Kattungar som föds under sådana omständigheter är huskattungar.
På vilket sätt är det bättre att blivande huskattägare väljer att köpa en av dina huskattungar istället för katthemmens?
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2023-03-03 20:37 av OberonsMatte
#11: Du svarar fortfarande inte på det jag skriver. Uppenbarligen har du inget vettigt att komma med i denna situation. Dina påstående stämmer över huvud tagit inte in på min situation och det förstår du själv genom att skriva att ”Varför är upphittade huskatter nästan alltid okastrerade, omärkta och saknade av ingen?
Svaret är huskattavel, men det vill ingen huskattuppfödare kännas vid för DE har minsann "JÄTTESTOR" efterfrågan på små ulliga, gulliga kattungar. För vem tackar nej till en kattunge?”
Jag har sagt att jag kommer göra allt ovanstående. Jag har aldrig sagt att det är jättestor förfrågan. Jag har sagt att mina katter kommer komma till hem där jag vet att de får det bra då jag känner dem personligen och de har djur sen innan. De är vuxna om vet att det är ett ansvar att skaffa djur, annars hade jag aldrig sålt dem till dessa personer.
En person som köper en ragdoll kan avla på denna otillåtet lika mycket som på en vanlig huskatt. Vad är det du inte förstår? Det blir ingen skillnad.
Som jag skrev vill de jag säljer till och jag själv som kommer behålla en kattunge - vara med från början, veta hur den har uppfostrats, veta vilka föräldrarna är osv, vilket man inte gör med en katt från katthem. Så att köpa en katt av mig vs en random från blocket - är ganska uppenbart vad som är bäst.
Jag hade förstått dina argument om jag sagt att jag inte kände de jag skulle sälja till, hade dålig miljö, inte tog hand om mamman, inte tog hand om katterna, inte hade kontakt med veterinär osv osv. Men uppenbarligen är ju inte situationen sådan och du har inga specifika argument att komma med, nej för att det finns inga.
Jag har sagt mitt och bemött alla dina argument, du har uppenbarligen ingen koll på vad du pratar om i denna situation. Svara på mina frågor eller sluta skriv. Jag kommer oavsett inte svara dig något mer då du inte kommer med något vettigt över huvud taget.
#14 Det är väl snarare du som inte har varit vettig. Du har skaffat en kull kattungar bara för att DU vill vara med om detta. Inte för kattens skull och inte tanken på alla hemlösa huskatter som redan finns.
/Maria
#14: Vad vet du om din nuvarande kulls efterkommande generationer? Kommer du kastrera dem före överlåtelse till ny ägare?
När det gäller efterfrågan påstår du att det finns efterfrågan på DINA kattungar (för du känner folk som vill bli huskattägare). Det är samma sak som alla huskattuppfödare säger, dvs. att det finns efterfrågan på just DERAS huskattkullar. De har nämligen aldrig märkt av att det redan finns ett befintligt huskattöverskott.
En person som köper en stambokförd Ragdoll och struntar i kattförbundens regler och struntar i att stambokföra kullarna väljer att bli - huskattuppfödare (!) genom att använda den stambokförda katten i huskattavel (!).
Om du har läst på så har du kanske även läst att honkatter ibland inte alls vill ha sina egna uppvuxna ungar kvar i reviret. Det naturliga för en honkatt är att börja avvisa kattungarna så småningom och instinkten när de blir ännu mer vuxna kan vara att de ska bort från reviret p.g.a. (!) att det är hennes egen avkomma. Drömmen om att behålla en kattunge kan betyda att du får omplacera mamman istället.
Sajtvärd Katter iFokus
Problemet med att sälja till vänner och bekanta är väl att man då säljer till hem som annars hade kunnat bli för-alltid-hem till någon/några av alla de hemlösa katter/kattungar som finns. Det är onödigt att avla fram fler katter när vi inte klarar av att ta hand om de som redan finns. Tänker jag.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Samma visa för hundra tusende gången.
Blir så less.
Stolt ägare till tre La permer
#18: Ja, det är galet provocerande att återigen få bekräftat svart på vitt hur huskattuppfödare tänker, eller snarare struntar i att tänka.
Den här omplacerade honkatten har alltså släppts ut okastrerad (!) eftersom "honan får gå ut och in som hon vill" och "vi har funderat på att skaffa en till kull om ca 1 år (så hon hinner vila) eller så kastrerar vi henne till sommaren (beroende på om hon vill gå ut eller inte)".
Bara DET är ju så galet oansvarigt att man storknar, men ändå lever huskattuppfödaren i villfarelsen att hon är en ansvarsfull och påläst kattägare.
De klassiska raderna: "Men mina kattungar kommer inte leda till något överskott"… och avelssyftet: "För att vi har en hona som är väldigt fin och frisk. Vi kommer behålla en kattunge själva och har flera kompisar som är intresserade".
Det är exakt samma standardsvar som alla huskattuppfödare kör med. Det som är lite extra tragiskt och uppseendeväckande är att den här huskattuppfödaren även skriver "Alla katter jag och min familj haft tidigare har varit från katthem" (!)
Trots egen tidigare kontakt och adoption från katthem så är personen alltså fortfarande(!) helt omedveten om sambandet mellan huskattavel och katters hemlöshet. Det är väldigt anmärkningsvärt och jag begriper inte ens hur det är möjligt.
Sajtvärd Katter iFokus
#17: Ja, det är ju så det är. Hemlös vuxen katt eller unge hade kunnat få ett hem hos familjerna. Det är ju alltid mycket bättre att en familj som vill ha katt tar hand om en hemlös katt.
Ju fler kattungar som föds upp, desto färre hem finns det för de hemlösa.
Om vi först skaffar hem åt alla hemlösa, så kanske det är läge att föda upp ungar igen.
Jag skulle också tycka att det var jätteroligt att ha en kull kattungar, men det skulle vara själviskt att skaffa det när så många hemlösa behöver nya hem i första hand.
Om man vill ha närkontakt med kattungar kan man volontärjobba på katthem 😉
#20: Ja, det finns en märklig föreställning om att kattungar enbart kan köpas av huskattuppfödare och att enda sättet att se en kull födas och växa upp är att bli huskattuppfödare. Om man känner avsky inför ansvarsfull avel så kan man bli stödhem/jourhem åt en dräktig honkatt som omhändertagits genom katthjälpsförening. Vill man ge permanent hem åt en huskattunge kan man välja att adoptera en sådan kattunge från katthjälpsföreningen.
En del klagar på att sådana kattungar "inte finns" för omedelbar avhämtning från det katthem som finns närmast. Nä - so what? Inom stambokförd avel kan folk stå i kö för kullar som inte ens finns på planeringsstadiet ännu. Inom stambokförd avel kan man behöva åka många mil (både inom och utanför landets gränser) för att få hem den katt man vill ha. Det handlar bara om hur gärna man vill ha den katten, och det borde rimligtvis gälla även när någon vill bli huskattägare.
Sajtvärd Katter iFokus
#21: Och på hundvalpar får man också vänta oftast…
Om man ska höja kattens status till hundens nivå, så måste man producera färre kattungar så att de som finns blir eftertraktade och tas väl om hand.
#22: Ja, att behöva leta och vänta på att hitta katten man vill ha minskar även risken för impulsköp och minskar därmed risken för att katten hamnar hos någon som egentligen inte alls tänkt igenom beslutet.
När den som vill "ta en kull" plötsligt har jättemånga familjemedlemmar, vänner och bekanta som "vill ha" en av kattungarna är det risk för att de intresseanmälningarna är ogenomtänkta (särskilt om familjemedlemmar, vänner och bekanta inte redan är kattägare).
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2023-03-05 11:49 av OberonsMatte
#23: Bra synpunkt det där om att stävja impulsköp. Om man håller i en kattunge är det lätt att glömma eventuella praktiska tveksamheter som man haft.
Bäst att ta god tid på sig att fundera igenom för och nackdelar.
Om kattuppfödarnas vänner och bekanta fick höra om de hemlösa katternas situation kanske de också skulle välja att köpa katt från ett katthem.
#0: Första är nog en hane..jag hade en kull med fyra grabbar,kan bifoga bilder om ni vill ifall de hjälper
#0: Första verkar vara en hane,andra hona…såg att de var mycket offtopic här..det är så med folk som alltid vill ha rätt istället för att vara lyckliga :)

#25 TS har tagit bort sitt konto.
Men Bebis& Lillen verkar vara nytt konto?
#26 Det handlar inte om människor som har rätt utan om lyckliga katter.
/Maria

#28 Personen som ställde frågan har tagit bort sitt konto. Kanske dumt att fortsätta skriva i den då.
jaså de visste jag inte,jag blev medlem igår så är. y här..Bara varit medlem i liknande men för små barn för många år sedan