Katter iFokus

Katter

Etiketterallmänt-kattprathälsaveterinärer
Läst 285 ggr
OberonsMatte
6

Dagens veterinärbesök

Idag bar det av till veterinären med Lotus 2,5 år och Ruben snart 12 år. Det var den där förkollen de ville göra inför den inbokade tandkollen/operationen.

Jag var lite orolig för att Lotus skulle bli helt panikslagen vid undersökning, men han skötte sig exemplariskt! Inga problem att stå på vågen (6,35kg) och det gick bra att lyssna på hjärtat också som lät helt normalt. Inga problem att bli vaccinerad heller. Veterinären kunde även öppna Lotus mun ordentligt så att alla tänder syntes.. Jag har småkollat lite och tyckt att tandköttsinflammationen sett mycket bättre ut och nu fick jag bekräftat att det ser MYCKET bättre ut. Lite röd kant, men inte ALLS på det sätt som det såg ut när det var som värst.

Sedan var det Rubens tur. Vikt 3,85kg. Veterinären lyssnade på hjärtat, upptäckte ett litet blåsljud (!) och sa att de inte opererar katter med blåsljud utan att först göra ett ultraljud på hjärtat… 😩 Så nu måste Ruben alltså förutom blodprovstagningen som gjordes idag även få en tid för ultraljud av hjärtat innan han kan tas emot på tandavdelningen!

Ruben HAR konstaterad TR/Forl sedan tidigare, men ingen TR/Forl-försäkring, så jag beklagade mig över att det kommer att bli jättedyrt med alla extrautgifter som tillkommer.

Då sa faktiskt veterinären att jag kunde avboka Lotus tid på tandavdelningen för hon såg inget nu i Lotus mun som såg ut att behöva åtgärdas, inte ens tandsten, och det var ju väldigt goda nyheter iallafall! 😀

Imorgon får jag besked om Rubens blodprover och prata vidare om hjärtultraljudet. När Lotus inte kommer behöva dra några tänder nu så känns det mer överkomligt med fler undersökningar för Ruben, men ändå…

Sajtvärd Katter iFokus

kara_murray
2

Vad skönt att det gick så bra med Lotus!! Och att han slipper nästa besök!!💙💙
Tråkigt med Ruben men jag hoppas att det bara var ett stress blåsljud. Jag håller tummarna för att hans vidare besök går bra!!💙💙💙💙

OberonsMatte
2

#1 Ja, stackars Ruben jamade konstant hela vägen till veterinären, så han var inte direkt avslappnad. Han fick sitta i mjuk transportväska som jag försökte bära utan att det gungade för mycket, men lite dregglig var han ändå när vi kom fram.

Den enda av mina tidigare katter som också haft litet blåsljud var Moltas och det dök också upp på äldre dagar, men var lika plötsligt borta igen, så jag tänker att det kanske är samma med Ruben.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
5

Idag fick jag svar på Rubens blodprov och alla värden var helt normala! 😊Så skönt ändå att veta att det t.ex. inte är någon smygande njursvikt på gång. 🙂 Veterinären skulle skicka en remiss till Bagarmossens djursjukhus för hjärtkoll (ultraljudsundersökningen), så vi får väl se när det kan tänkas bli. Förmodligen får jag skjuta upp den inbokade tandtiden.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2023-02-24 16:55 av OberonsMatte
Silvestris
1

Om katterna är väldigt stressade inför veterinärbesök kan veterinären skriva ut Bonqat eller gabapenting som är ångestdämpande. Oerhört effektivt i att minska katters ångest inför veterinärbesök och säkra läkemedel att använda.

[skyggis_tryggis]
0

#4: Det är svårt att få nånting utskrivet upplever jag. Om man inte varit på en klinik tidigare är det ännu svårare. Man får inget trots att man förklarar läget när man bokar tid.

Silvestris
0

#5 Det krävs såklart att man har varit på kliniken tidigare så att de har koll på att det är lämpligt att skriva ut, men både Bonqat och gaba är säkra läkemedel. Vi brukar skicka med gaba från kliniken när vi har haft stressade katter (och hundar) inne. Det gör jättestor skillnad nästa gång de kommer tillbaks.

OberonsMatte
2

Ruben har fått tid för ultraljud av hjärtat nu på tisdag (7/3). Det kommer tydligen kosta ca 6.000kr, men förhoppningsvis ersätter Agria både det och blodproverna eftersom det är ett befintligt blåsljud som utreds.

Egentligen hade Ruben tid för tandoperation redan dagen efter, men det blev uppskjutet några dagar till måndag 13/3 så att de hinner analysera ultraljudet ordentligt först.

#4 Bra att det iallafall finns något som kan användas i svåra fall.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
12

Idag var det dags för Rubens hjärtultraljud på Bagarmossens djursjukhus. Hjärtat såg fint ut och det finns inget som tyder på hjärtsjukdom! ❤️

Först hörde de inte ens något blåsljud, men när han blev lite mer stressad hörde de ett litet blåsljud, men inget som kommer kräva särskild narkos vid den kommande tandutdragningen. Jag var inte med vid undersökningen, men de sa att han hade varit SÅ duktig! 😊

Sajtvärd Katter iFokus

new2ragdoll
1

Inflikar att det inte alltid går att se om katten har tr / forl förrän man gör en röntgen. Vår Samuel hade liite rött tandkött på ett begränsat område men veterinären trodde att det kanske var tandsten eller ev TR på en tand. Men vi gjorde en röntgen och det visade sig att flera tänder var drabbade av forl så hon blev också förvånad. Hon tyckte att vi borde röntga Samuel varje år t ex i samband med vaccination.

OberonsMatte
4

Jag skickade in kvittona till Agria i torsdags och fick ersättningsbeskedet redan idag (måndag)! Både blodprover och ultraljudsbesöket ersätts (jippi!) och Ruben hade dessutom skrapat ihop 600kr i självriskrabatt tack vare skadefria år!

Oftast har det nog varit 30 dagars beräknad handläggningstid har jag för mig, och den här gången trodde de att det skulle ta 10 dagar, men det gick t.o.m. fortare än så.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2023-03-20 18:30 av OberonsMatte