Norsk skogskatt
Hej.
Jag har en fråga till er som har en norsk skogskatt. Hur stor är eran katt? Vikt, höjd och längd samt ålder. Behöver inte vara exakt utan ni kan använda ögonmått.

Mwnar du Norsk skogkatt med stamtavla?
Stolt ägare till tre La permer
#1: Ja helst. Men utan går också bra.
- Redigerat 2023-02-17 17:46 av Sofie0101
#2 Utan stamtavla = huskatt
Hon undrar därför att det heter norsk skogkatt och inte norsk skogskatt :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#3: Okej. Nämen har en renrasig och jag har alltid undrat om han är liten för sin ras. Samt om han kommer växa sig större
#4: Är det en stambokförd katt du har?
Sajtvärd Katter iFokus
#5: vad menas med det? Min katt är mitt första egna djur.
#6 Stambokförd betyder att katten har godkänd stamtavla som registrerats i ett kattförbunds stambok.. Det är bara stambokförda katter som är raskatter, men tyvärr finns det många huskattuppfödare som kallar huskattungar för "renrasiga" och tycker att man kan hoppa över stambokföringen och påstå/gissa lite vadsomhelst om kattens ursprung och kalla det "ras".
Sajtvärd Katter iFokus
#7: okej. Han har en stamtavla från sverak
#8 Vad bra! Hur gammal är din katt?
Jag har (och har haft) sammanlagt 8 katter av rasen Norsk Skogkatt. 3 honor och 5 hanar. Mina hankatters idealvikt har vanligtvis varit någonstans mellan 5,6 och 6 kg. Inte några jätteexemplar, men ändå tillräckligt stora för att upplevas som storväxta katter.
Min nuvarande Norska skogkatthane är 2,5 år och väger runt 6 kg tror jag. Han ser i stort sett "färdig" ut, även om jag tycker att man fortfarande ser att han är ung. Han har mindre huvud än min förra skogishane (som vägde ungefär lika mycket), men längre kropp, längre päls och längre svans.
Sajtvärd Katter iFokus
#9: Min katt är 7 månader och väger 4 kg.
#10 Ja, den vikten är helt normal. Den säger dock inget om ifall kattungen ser ut som en köttbulle eller är mer långsmal.. 😸 Katten är inte färdigvuxen vid 7 månaders ålder, så han kommer bli både större och tyngre. Hur stor och tung vet man först när han slutar växa och det är individuellt när det blir. Din kattunge väger redan lika mycket som min snart 12-åriga Birmahane.
Sajtvärd Katter iFokus
#11: Okej. Han är omkring 25 i mankhöjd och han väger 4 kilo.
#13: Vilken sötis! Ganska lik min Lotus som är rödsilvertabby med vitt (2 år på bilden). Två av mina tidigare skogisar var creme resp. cremetabby med vitt. Vilken färg är din?
.
Sajtvärd Katter iFokus
#14: På hans stamtavla står det endast creme.
Norsk skogkatt växer långsamt, så är inte fullvuxen förrän vid 4-5 års ålder egentligen :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Okej. Tack för alla svar