Kattlåda storlek? (Norsk skogskatt)
Hej!
Som rubriken lyder, hur stor kattlåda har ni åt era Norska skogskatter?
Jag själv har en 48x48cm stor till en hane på 4kg (under året) och tycker den borde räcka. Men eftersom han får kiss/bajs på sig ofta trots att jag klipper pälsen funderar jag på om lådan ändå är för liten….men hur galet stor ska man egentligen behöva köpa? Hur stora kattlådor har ni? Vad bör jag satsa på för storlek?
Har du huv på den? I så fall, hur hög är den? Min erfarenhet är att om huven är för låg så blir det lätt så att det fastnar både kiss och bajs i pälsen.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#1: Nej den har inget tak för han gillade inte det alls trots att taket var ganska högt
Mina kattlådor (Catit Jumbo) har måtten L 57 x B 50 x H 46,5 cm (fast har halva taken uppfällda så katten får plats att sträcka på huvudet).
Det låter märkligt om katten får kiss och bajs på sig "ofta". Har katten diarré? Vilken sandsort har du i lådorna och hur ofta rensas de? Sitter katten ner och kissar? Kissar han normalt ofta och normal kissmängd? Är det direkt efter lådbesök du märker att han har kiss i pälsen/rumpan? Tvättar han sig efter lådbesök?
Sajtvärd Katter iFokus
Mina katter väger också drygt 4 kg. Köpte en stor låda på Hornbach som fungerar riktigt bra, valde med omsorg så att den inte skulle ha för många mönster och inbuktningar i bottnen. Tror det är den här: https://www.hornbach.se/p/forvaringsbox-nordiska-plast-store-it-40-l-svart/5945068/ Men om det är en större låda som är lösningen på ditt problem vet jag förstås inte.
Stolt matte till Agnes och Sonja ❤️
#3: Ja det är lite märkligt, han är ju i regel bra i magen och kissar som han, dvs mängden och färgen. Han sitter ner och visar inga tecken på obehag, varken på toaletten eller i allmänhet. Han är dock lite slarvig i att tvätta sig.
Jag tar och städar kattlådorna kanske 3 gånger per dag så tror inte det är anledningen.
Fick tips att använda två olika kattsands sorter, dvs i botten ska jag ha som klumpar och över ska jag hälla klumpfri :) Ska testa och se om det löser något, för jämför man med er så verkar ju lådan vara stor nog :)
#4: Haha, smart ju med den typen av låda. Ska testa med kattsands sorter först men om inte det funkar ska jag kolla upp en sån där låda :) Tack för tipset!!
#5 Jag tror att det kan hjälpa, jag har en kille som kissar mkt och ibland (om han inte grävt nog djupt) kan han få kiss på pälsen för sanden "hinner inte med" att absorbera. Hojta om det löser problemet så kanske jag också kan testa!