Katter iFokus

Katter

Läst 252 ggr
Sofie0101
0

Hjälp

Hej.

Jag skaffade min första katt i oktober och kunde inte önska mig en bättre katt. Däremot har jag och han börjar uppleva ett problem senaste tiden. Det är att när han går på toa så får han alltid med sig blöta klumpar. Dessa klumpar hamnar överallt i lägenheten. Imorse hittade jag klumpar på min byrå, ps4 och spis. Samt överallt på golvet är det märken av kattsanden.

På grund av att han är en norsk skogskatt klipper jag ned honom. Jag borstar han minst två gånger per dag och klipper han minst 2-3 gånger i veckan mellan bakbenen, tassarna och runt sina privata områden. Men inget verkar fungera.

Ps. Använder Ever Clean kattsand

• Redigerat 2023-01-30 11:23 av Sofie0101
Maria
0

Ever clean är ju klumpbildande sand så du kanske testa någon annan som inte fastnar i pälsen.

/Maria

Sofie0101
0

Jag har testat annan men då får han bara kiss över hela benet istället.

• Redigerat 2023-01-30 11:50 av Sofie0101
Maria
0

#2 Jag förstår inte riktigt hur han kan få kiss över hela benet? Katter brukar ju sitta ner och kissa.

/Maria

Sofie0101
0

Det är något jag också funderar på. Han sitter ned men ändå lyckas han få kiss på insidan av hans ben.

Det enda jag kan komma på är att han är lite snabb på toan. Om någon går förbi och han sitter på toa där brukar han hoppa ut och springa till fönstret. Bor på första våningen så det är alltid någon som går förbi.

Kan kattlådan vara för liten? Menar köpte en ny för omkring 3 månader sedan. Den andra isåfall är enorm.

Maria
2

#4 Kan du inte ha kattlådan på ett ställe där han inte blir distraherad?
Som toaletten, hallen eller liknande.

/Maria

Sofie0101
0

Han har redan sin kattlåda inne på toaletten och den är så långt bort från dörren som möjligt

• Redigerat 2023-01-30 13:22 av Sofie0101
[skyggis_tryggis]
0

#4: Men han har inte alltid bråttom därifrån? Och de gångerna blir det inte så?

91Marran
0

Testa toalättströ. Pappers pellets. Fungerar bra till långhåriga katter.

Mvh
Mig

Uppkatten
0

#8 Dock ger det ökad risk för att känsliga katter börjar felkissa, enl. erfarenhet.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
0

#4: Vad är det för storlek och modell på den nuvarande lådan? Hur tjockt lager av sand är det i lådan? Jag har haft långhåriga katter och finkornig klumpbildande sand i många år och det är ytterst sällan de får med sig blöt sand ur lådan. Någon gång har en liten blöt sandklump längst ut på svansen liftat ur lådan.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
0

#0: Hur gammal är katten? Kissar han normalt ofta och normal mängd? Att de kissar ner sig själva har jag bara upplevt vid urinvägsproblem, dvs. när de kissar med för svag "stråle". Kiss på benet kan kanske även förekomma om lådan är så liten att det inte finns plats för mer bekväm kissposition.

Sajtvärd Katter iFokus

Sofie0101
0

#7: Hej. Han får oftast med sig sand 3/4 gånger

Sofie0101
0

#10: Hej.

Jag har en kattlåda som är i storleken XL och han får omkring fem till sex centimeter Kattsand. Han är sju månader gammal.

Om han kissar normalt vet jag inte för jag har aldrig haft en katt innan. Men han låter aldrig när han kissar. Skulle säga att han kissar fler än fyra gånger per dag.

Kattlådan tror jag inte är för liten men har planer på att köpa en större.

[skyggis_tryggis]
0

#12: Kan du försöka skärma av lite så att det blir svårare för honom att ta sig därifrån snabbt när han blir nyfiken? T.ex.ställa lådans öppning vänd mot väggen?

Denna kommentar har tagits bort.