Katter iFokus

Katter

Läst 394 ggr
CrazyCats
0

Mjau kattmat

Hejhej!

Många frågor här nu men detta var ett väldigt trevligt forum!

Jag har googlat runt lite gällande kattmat. Vi har inte fått hem våran lilla än men jag har köpt den maten han är van vid vilket är Royal canin.

Nu har jag läst att Mjau tydligen är ett väldigt bra märke? Speciellt blötmaten?

Vad har ni för åsikter kring det?

Fridaaaa
2

Mjaus blötmat är jättebra
Deras torrfoder är lika dåligt innehåll som Royal canin

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

CrazyCats
0

#1: Jag har köpt Royal Canin blötmat men då köper jag Mjau blötmat i fortsättningen, får bli en försiktig övergång bara.

Jasså? Jag visste inte att Royal canin var dåligt! Trodde att det var väldigt bra eftersom dom flesta verkar använda det.

Vad rekommenderar du för torrfoder? Har fått prover på Brit Care men det kanske inte heller är bra?

Fridaaaa
3

#2 Inget torrfoder alls. Torrfoder är inte hälsosamt för katter.
(forskning). Rekommenderar att bara ge blötmat och ev mush

(Torrfoder hjälper inte för tänderna som många tror)
Torrfoder ökar risken för njur&urinproblem, diabetes, belägg på tänderna bland annat. Royal innehåller spannmål och annat skräp. katter är renodlade köttätare

Men gäller att fasa över långsamt så att inget händer med deras magar.

CrazyCats
0

#3: Okej!

Så, om man i framtiden vill köra på endast Mjau mjukmat, hur många burkar/påsar blötmat bör en normalstor katt ha om dagen ?

[skyggis_tryggis]
2

#0: Det som funkar för den ena katten kanske inte alls funkar för den andra. Man får prova sig fram. Smaken är ju också delad hos katter…

Jag har försökt att ge Mjau blötmat, men mina katter spyr av den och den ena blev lös i magen.

De får Mush frysta råa köttbullar och ett spannmålsfritt torrfoder.

[skyggis_tryggis]
0

#2: Brit Care torrfoder är väl spannmålsfritt, så det skulle jag prova om jag hade fått provpåsar.

[skyggis_tryggis]
2

#2: Jo förresten, bäst att låta kattungen äta det den är van vid tills den vant sig vid det nya hemmet och är trygg där.

Carmarino
0

Brukar köpa Wild Freedom. Det innehåller inte spannmål och såvitt jag kan se inte socker heller. Vissa bitar är rätt stora men det finns mindre bitar också (bl.a. Wild Freedom Adult "Wide Country" Sterilised - Poultry). Har inte testat kattmatsfodret eller våtfodret så jag vet inte hur det är, men det här torrfodret är en favorit här hemma (även om våtfoder är ännu mer populärt).

https://www.bitiba.se/search/results?q=Wild%20Freedom

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Uppkatten
11

#3 Vi väntar fortfarande alla med spänning på att få ta del av den vetenskapliga forskning du hävdar finns… Är det inte dags för referenser snart, och inte bara dessa återkommande påståenden…?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Lo34
7

Tror inte alls på att ALL torrmat är dåligt för ALLA katter. Dom är bra för olika ändamål. Torrfoder exempelvis är bra för tandhälsa och blötmat för att få i sig vätska. Ett torrfoder med hög kötthalt och utan spannmål tror jag knappast är dåligt för katten, så länge den får i sig vätska. Sedan har jag också hört att royal canin inte är det bästa, men jag ger mina katter både torrfoder och blötmat och dom mår jättebra.

Mjaus blötmat är säkerligen bra ingredienser, men mina katter totalvägrar deras mat. Köpte några tetror i olika smaker men katterna ville inte ens lukta på maten. Gav resten till en kompis varav hennes katter också totaldissade maten, och ena spydde av den. Allt fungerar olika för olika katter, vet att vissa katter älskar mjau. Bara att prova sig fram liksom.

Blir dock lite arg över dom ständiga påhoppen om torrfoder i detta forum, har hittills aldrig sett en länkad trovärdig artikel om någon vetenskaplig forskning. När jag ser det blir jag nöjd. Oavsett hoppas jag man kan sluta hoppa på varandra gällande hur man väljer att mata sina katter.

CrazyCats
0

Jag har läst lite om Bozita torrfoder och det verkar ju okej. Vad tror ni om det?

Fridaaaa
2

#10 Det är myt att torrfoder är bra för tandhälsan.
Det är för poröst, det enda som är bra för tandhälsan är råa ben, segt kött och tandborstning.

#9 Har länkat tidigare i gruppen. Och kan inte länka pdf via telefonen
Kattstatus.se har en bra pålitlig pdf och finns flertalet på engelska också. Minns inte hemsidan nu i huvudet tyvärr, har den på datorn, ska leta upp den i helgen

Arcade-Foodie
0

Jag skulle säga mjau är en bra foder så länge ens katt inte har någon allergi för de listar inte tydligt vad för kött de använder.

Min katt älskar nutrima och monster våtfoder men jag späder ut det med mjau våtfoder pga dyrt annars. Min pojke äter upp allting när de är nutrima och monster foder medan mjau lämnar han alltid lite mat medan de andra slickar han rent skålen. Jag köper all våtfoder var fjärde månad medan färskfoder är varannan månad.

Jag gillar monster eftersom det är bara en proteinkälla i fodret (påse) och alla djurbutiker i mitt område har deras våtfoder inne. Samt de listar alla ingredienser de använder. Även nutrima listar allting det innehåller. Men viktigaste är att det fodret din katt äter.

• Redigerat 2023-01-19 08:38 av Arcade-Foodie
Uppkatten
3

#12 Sist jag var in på Kattstatus.se hade de tagit bort den där hästveterinärens gamla hypoteser och spekulationer. Om det var de du syftade på. Kattmatsindustrin utvecklas hela tiden, man kan inte hänvisa till urgamla spekulationer.

Du har också nämnt en diabetes-studie, som dock inte alls säger det du påstår, utan där forskarna själva är kritiska till sin studie och alla svagheter som finns i den studien. Det är en hypotes-genererande studie och inget annat. Det är definitivt inte någon "sanning", utan enbart något för nästa forskargrupp att bygga vidare på.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

• Redigerat 2023-01-19 12:52 av Uppkatten
Lo34
4

Förstår inte riktigt. Om det skulle vara så dåligt som du påstår, och om det skulle finnas så mycket forskning om det, borde det inte vara lättare att hitta information om det då? Skulle det vara så pass skadligt borde en enkel googlesökning bidra med forskning och artiklar, som inte är baserade på personliga preferenser.

Skaikru
2

Om det fanns forskning och vetenskapliga bevisa att torrfoder vore dåligt skulle veterinärerna rekommendera folk att sluta ge torrfoder.

Det finns inga bevis för att torrfoder är skadligt. Det enda som finns är att katter som äter torrfoder måste dricka ordentligt med vatten, vilket visa katter kan vara lite dåliga på, så gäller att hitta en vattenskål/fontän som katten gillar och alltid ha tillgång till rent fräscht vatten.

Min katt fick urinsten, och urinsten försvann när han fick äta Royal canins urinfoder som var ett torrfoder.
Så både royal canin och torrfoder som ska vara så hemskt enligt visa i denna tråd räddade min katts liv, och gavs enligt rekommendation från utbildad veterinär.

Lo34
1

#16: precis! Ingen katt är den andra lik, och om din katt mådde bättre av royal canin är det väl självklart att det var ett bra foder för dig och din katt.

Fridaaaa
1

#14 De har forskning med, och då från de som forskat kring katterns näringslära
Känns som att du bestämt dig för att inte lyssna på forskning, då du nekar även källkritiska sidor, men är min upplevelse, kan ha fel

Uppkatten
2

#18 Ja, du har fett fel. Jag googlar ämnet regelbundet, och har stor erfarenhet av att läsa och tolka forskning. Har jobbat med forskning i många års tid, samt läst näringslära etc. Och jag ser inte riktigt det du ser.

Skaikru
1

#18: Kan du inte länka denna forskning då så alla får läsa den?

Fridaaaa
0

#20Gjort flera gånger här på forumet.

Uppkatten
1

#21 Då ber vi dig att göra det igen, eftersom vi är så många som önskar bra och tillförlitliga referenser.

Lo34
2

#21: vill också gärna se, då jag aldrig fått upp den informationen när jag själv googlat.

new2ragdoll
0

#3: jag skulle vilja säga att det beror på situationen. Vår ena katt klarar inte av att äta stora mängder blötmat för då får han diarré. Spelar ingen roll vilken blötmat han får. Sedan vi började ge lite torrmat vid sidan om har hans mage stabiliserats. Max 10g torrmat om dagen får han nu.