Hur länge ensam?
Hur länge är det okej att en katt är ensam?
Nu menar jag inte enligt lagen eftersom den säger att katten ska ha tillsyn 2 gånger per dygn.
Utan mer hur länge det är okej att den är ensam hemma när man jobbar?
Har en hittekatt jag haft i drygt 4 månader nu, tanken har varit att katthemmet ska omplacera honom när han är mogen för det (skygg). Nu börjar ändå tankarna på att låta honom stanna, men jag jobbar mycket vissa perioder och är hemifrån allt från 6 timmar ändå till 10,11 timmar, speciellt på sommaren.
Mitt hjärta säger att det blir för mycket ensamtimmar, men det kanske beror på att jag är van vid hund och dem kräver ju mer?
Han kommer isåfall vara innekatt med tillgång till innätad balkong när jag är hemma.
En till katt är tyvärr inget alternativ.
Tillägg; de dagar jag jobbar längre har jag möjlighet att gå hem på rasten och vara hos honom 30-50 minuter.
MVH Erika :)
- Redigerat 2023-01-16 18:52 av gickan87
Om katten verkar trivas hos dig så tycker jag att DET är det viktigaste.
Att vara hemifrån 6 timmar är inget problem. Katten kommer sannolikt att sova de timmarna.
Att vara hemifrån 10-11 timmar är lite mycket, men verkar katten OK med det och får lek och stimulans när du är hemma så är det fortfarande rätt OK. Många jobbar ju heltid + har restid och får det att fungera bra ihop med kattägande.
Det viktigaste är ju hur katten mår och reagerar. En skygg katt kanske t.om kan tycka att det är lite skönt att bli själv där hemma, så att den kan slappna av och utforska omgivningen.
Dock kan jag säga att nu när jag har varit hemma o studerat ett par år så har min skyggis (nu 12 år) gjort otroligt stora framsteg socialt. När hon var yngre hade hon nog tyckt att det varit jobbigt om jag varit hemma och pluggat, men nu har hon blivit en riktig gose-gris (men bara på köksbordet förstås…. 😅). Jag tror inte hon hade gjort samma framsteg om jag hade varit borta 10-12 timmar per dag.
Men varje katt är unik, med sin egen unika bakgrund och sina egna unika behov.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Det är nog väldigt vanligt att katter är ensamma hemma så länge när de har ägare som arbetar heltid och det är i de flesta fall helt överkomligt om det inte sker 7 dagar i veckan.
Det viktiga är att man är införstådd med att kattägandet kommer att begränsa valmöjligheter i den framtida tillvaron. Väljer man kattägande kan man inte i efterhand "komma på" att man vill ut och se världen under längre resor, göra spontana övernattningar eller flytta någonstans där man inte kan/får ha djur med sig. Sådana valmöjligheter och spontana infall väljer man bort i och med valet att bli kattägare.
Har du fler djur?
Sajtvärd Katter iFokus