Katter iFokus

Katter

Läst 118 ggr
Oreo2019
0

Ledsen katt

Jag har tidigare skrivit här om när jag skaffade kattunge till min Milo på snart 10 månader. Det gick trögt i början, han blev stressad och dålig i magen. De har vad jag ser blivit kompisar. De leker och busar, ligger bredvid varandra osv. MEN, jag känner inte igen min gamla katt. Han vill inte leka med oss på samma sätt, han drar sig undan. Från att varit med oss hela tiden ligger han mest i deras nya katträd. Idag tittar han bort när vi kommer och äter inte heller. Han har sedan han blev dålig i magen ätit rc gastrointestinal. Igår började jag lägga till lite av hans gamla mat, vilket inte verkade vara några problem. Men idag vägrar han äta och sover bara.

Kan det vara så att han egentligen inte vill ha en kompis?

Uppkatten
0

Att katten blivit mindre intresserad av er två-benta kan bero på att han blivit lite äldre. Katter i den åldern brukar ofta inte riktigt "ha tid" för sina människor, på samma sätt som tidigare. De har fullt upp med att härja med kompisen etc. Och katt-träd är ofta väldigt populära platser att leka i och vila på.

Om katten vägrar att äta så får du vara uppmärksam. Kanske är det något i maten du lade till som han inte tål så bra?

Ha koll på att han kommer igång att äta inom något dygn, gör han inte det så bör du kontakta veterinär för rådgivning/handledning.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2

Kan det vara så att han egentligen inte vill ha en kompis, frågar du.

Jag tycker han verkar ha en fin relation med kompisen om de leker, busar och ligger bredvid varandra, som du berättar att de gör.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Oreo2019
0

#2: innan jag började ge skonkosten åt han rc torrfoder och mjau blötmat. Mjau blötmat har han ätit nån månad, innan dess även rc blötmat.
Igår gav jag honom lite mjau i rc gastrointestinal blötmaten, tänker inte att det borde påverka något så direkt?

Jag testade att ge honom lite maju på en tesked och den skickade han i sig. Vågar dock inte ge honom mer då vetrinären ska att jag var tvungen att sakta sakta återgå till vanlig mat.

Jag kan ju inte kattspråk så bra men min upplevelse är att han älskar sin kompis. Hon är inte riktigt lika förtjust som han, hon är lite mer självständig o leker gärna själv med en boll eller liknande.

Svårt att veta vad som är ren slump och bad som har att göra med att nya kompisen kom.

Uppkatten
1

Låt bli Mjau blötmat närmaste dygnet och se så att katten piggnar till och börjar äta igen, tycker jag.

Oreo2019
2

#4: aha ok, tänkte tvärtom att det är den han vill ha? Men jag ska absolut hålla mig till rc gastrointestinal, tack 🙂

OberonsMatte
2

Det finns inget som tyder på att katten hellre vill vara ensamkatt. Katter som "leker och busar, ligger bredvid varandra osv" trivs ihop.

Milo är inte ens vuxen ännu och självklart tycker han att en likasinnad kattkompis är det bästa som hänt nu när han förstått att kompisen inte är farlig, så släpp tanken på att det var ett dåligt val att skaffa kattkompisen.

Att en innekatt får andra saker än enbart ägarens eventuella närvaro och uppmärksamhet att fokusera på är positivt.

Sajtvärd Katter iFokus

Oreo2019
0

#6: tack, då får jag släppa det och försöka hitta vad som annars kan vara fel. Kanske så enkelt att han inte är redo för annan mat än eller helt enkelt bara har en dålig dag 🙂