Bortsprungen katt - medium sökes!
Jag har gjort allt, jag har läst alla tips, jag har annonserat en stor hittelön. Nu behöver jag komma i kontakt med ett riktigt bra medium som kan bortsprungna djur. Det är min sista utväg.
Har du sökt inne på Övernaturligt iFokus i deras tråd?
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Istället för att efterlysa katten efterlyser du alltså ett "medium"? 🤔
Sajtvärd Katter iFokus
#0: Hur länge har den varit borta? Innekatt eller utekatt? Vilka råd har du läst, och följt?
Om medium fungerade så skulle det vimla av sådana inom t.ex. poliskåren. Det gör det inte.
Polisen har dock tagit hjälp av medium vid flera tillfällen, t.ex. när man sökt efter försvunna barn/personer och inte kommit vidare i arbetet. Det har dessvärre inte fungerat.
Vi ser också att många av dessa s.k. djurkommunikatörer/medium ofta ger väldigt vaga och ganska snarlika tips om var djuren befinner sig. Typ: "Katten mår bra och befinner sig i ett gult hus med blå dörr".
Djuren förvandlas ibland till hjältar. Typ: "Din katt befinner sig i ett gult hus med blå dörr cirka en mil hemifrån där katten hjälper en svårt sjuk kvinna. Katten kommer att återvända hem när kattens uppdrag är slutfört".
Risken är förstås att kattägaren i dessa fall börjar efterlysa den här "kvinnan" och att kattägaren springer omkring och letar efter ett gult hus med blå dörr istället för att leta efter själva katten.
Det kommer många förfrågningar om sådana här påstådda miljöer och människor på nätet, från desperata kattägare som varit i kontakt med medium/djurkommunikatörer.
Jag har även bekanta som provat att använda sig av medium/djurkommunikatörer, och jag kan inte råda dig till det, och skulle själv inte betala för något sådant.
Hade jag själv haft förmågan att se var djur befinner sig så hade jag f.ö. aldrig kommit på tanken att ta betalt för att hjälpa djuret tillbaka hem, eller för att återförena familjer.
Enstaka gånger påstås dock katten ha kommit hem, "ledd" av djurprataren. Men även utan kontakt med djurpratare så kommer enstaka katter plötsligt en dag att stå på tröskeln eller "dyka upp" igen.
Men mitt råd är att du söker på ett mer traditionellt sätt, och att du söker, och fortsätter söka.
Du får gärna berätta mer om katten: hur gammal är den? Kastrerad? IDmärkt? När försvann den? Hur försvann den? Vad har du gjort för att hitta din katt? Vart har du efterlyst katten? Vi är många här inne med stor vana av bortsprungna katter (både egna och andras) och hjälper gärna till med tips och råd.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
- Redigerat 2023-01-10 08:04 av Uppkatten
Jag har ingen rekommendation på din fråga men en fundering om en annan möjlighet till "alternativa" metoder kanske kan vara att se om det finns en sökhund med förare i ditt område som du kan anlita?

Vet att det inte var din fråga men…
Har sett flertalet inlägg på Facebook med bortsprungna hundar och katter sen nyår och dom allra flesta verkar ha bra resultat av ID-hund. Känns kanske konstigt att skicka hund efter en katt men dom spårar det dom ska. Om katten blivit instängd eller fastnat är hundar överlägsna med sin nos.
Ifall du inte redan försökt såklart, det stod allt men ändå.
Förstår att du är orolig, hoppas katten hittas!
Hej igen!
Ny till sajten och vet inte hur man redigerar. Istället för att svara alla individuellt med samma meddelande, så skriver jag uppdatering här. ID hund fick vi ut till området (ÖREGRUND) idag. Han markerade ett stort område i skogen och jag ska låna en kattfälla imorgon och ställa ut där på måfå och vaka och vaka. Alla sajter är notifierade, printer butiken i stan har gått varm för jag har satt ut lappar, anmäld till polisen, betald efterlysning på fb, jag går och går och går, lyser med ficklampa, ställer ut mat. Ja. Igår provade jag 4 medium som ja, sa det som ni säger. Han lever. Jag jobbar vidare.
#7. Redigerar kan du göra inom 1 timma efter ditt inlägg om du trycker på "Hantera".
Hoppas på att ni hittar kissen!👍❤️
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
- Redigerat 2023-01-12 00:22 av Tarotstollan
Ställer du ut en kattfälla på måfå i en skog så riskerar du att fånga alla möjliga djur. Fundera på om du kan ha matstationer som övervakas av åtelkameror istället, och där du sedan ser att katten äter ställer du ut fällan.
Åtelkameror kan ibland lånas på katthem eller av jägare. En del billigare modeller går ibland att hitta på affärer som Rusta.
Är det här en skog där det rör sig många människor? Isåfall är det viktigt att lappa även i skogen. Jag hjälpte till att leta katt i ett naturreservat en höst, och slutligen kom tipset att en person nyss hade sett katten. Utan lappar i skogen hade det inte fungerat.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
När man söker efter hundar får man ofta tipset att grilla. Tanken är att hunden ska dras till matdoften.
Vet inte om det provats på katt med framgång, men det kan vara värt ett försök. Katter dras ju ofta till andra ställen som doftar mat, såsom gatukök, pizzerior och liknande.
Även om IDhunden markerat i skogen så är det viktigt att du kollar upp även andra tips som kommer in.
Det IDhundarna visar stämmer många gånger, men jag har också sett flera sök där det inte stämt alls. Att IDhundar inte alltid "hittar rätt" måste man vara ödmjuk inför, men ibland blir man förbluffad inför hur pricksäkra de kan vara.
Har du annonserat på www.vilse.nu? På VILSE.nu finns även många bra söktips. Använd dem.
På FB skulle du kunna annonsera i lokala grupper, men även i grupper som Vi längtar hem, Bortsprungna och upphittade katter i Uppland, Efterlysning av djur i Uppsala län mfl grupper.
VILSE-annonsen delas också av VILSE-administrationen till FB, men det är viktigt att man först skapar en annons på VILSEs hemsida (www.vilse.nu). Det är gratis.
Är det en innekatt eller en utekatt som saknas?
Sajtvärd Katter iFokus
#12: Han rör sig fritt mellan ute/inne med chippet via kattluckan men han föredrar att vara inne.
#13 Jag tror att det bästa är att tänka logiskt. När på dygnet försvann han? Hur långt bort brukar han gå? Inbjöd väder och temperatur till längre utflykter? Kan han ha smitit in i någon grannes förråd eller hus när det packades ihop inför resa? Kan han ha blivit skrämd av nyårsraketer på natten och p.g.a. det sprungit alldeles för långt hemifrån (till område han inte brukar vistas i)?
Sajtvärd Katter iFokus
#14: Förlåt, det glömde jag att skriva. Han sprang ut på nyår för det smällde som som en bomb precis bakom vårt hus på allmänningen under nyårsnatten och han trodde nog det var inne i huset. Därför är sannolikheten att han sprungit iväg än att blivit inlåst mer logisk. Jag matar på olika ställen och ska låna kamera och sen fälla.
Om katten kommer hem, kan den då ta sig in igen? Har ni kattlucka, en dörr som står på glänt eller någon annan fri väg in? Det är ofta bra att ha det, men viktigt att man tänker på sin egen säkerhet också.

#9: Håller med. Du kan INTE sätta ut en fälla på måfå. Du vet ju inte ens i vilket område han befinner sig. En fälla måste övervakas hela tiden!
Bättre att sätta ut lite kameror här och var.
#16: Hej! Ja, den har en kattlucka den kan gå in igenom som är kopplad till chippet.