Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 180 ggr
OberonsMatte
6

Katt i tvättmaskin

Ännu en gång kan man läsa om en kattägare som råkat tvätta sin egen katt i tvättmaskinen! Det är fruktansvärt att tänka sig kattens panik därinne även om katten i det här fallet ändå kom undan med livet i behåll.

Katter gillar att ligga i tvättmaskiner och det är säkert lätt att missa att en katt ligger där, men kattägare måste förstå vikten av att kolla för säkerhets skull varje gång innan luckan stängs.

https://www.expressen.se/nyheter/katten-elis-overlevde-en-halvtimme-i-tvattmaskinen/

Sajtvärd Katter iFokus

Lilla katten Elis överlevde 28 minuter i tvättmaskinen innan han hittades.
Tarotstollan
2

Vilken tur Elis hade!🌟

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Uppkatten
2

Läste om det där. Jag är alltid rädd att få med katten i tvättmaskinen, trots att jag bor i flerfamiljshus, ett par våningar upp, med tvättstuga i källaren…. Skulle förstås aldrig kunna bära med mig katterna ner utan att upptäcka dem, eller lyckas få in dem i tvättmaskinen oupptäckta… Ändå är jag nojig… 😅 Men hellre det än att de råkar illa ut. Jätteläskigt med katter o tvättmaskiner, och många verkar inte inse hur illa det kan gå… Och att det faktiskt händer.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
1

#2: Jag har t.o.m. en före detta arbetskamrat som råkade ut för just detta och hennes katt dog. Man kan nog bara ana hur hemskt det måste kännas att ha orsakat sin egen katts lidande och död på det sättet.

Sajtvärd Katter iFokus

Scorpio97
1

Usch, jag får panik över bara tanken!
Jag tvättar också i gemensam tvättstuga och brukar sortera tvätten i tvättstugan, så det skulle vara mer eller mindre omöjligt för mig att få med mig katten. Men jag kommer nog ändå dubbelkolla vart hon är nästa gång jag går iväg med tvättkassarna… Jag har faktiskt inte tänkt på det innan trots att jag nu inser att jag hört om det förr

//Jessie

Silvestris
4

Har tagit hand om en tvättad katt på akuten och det var fruktansvärt. Katten var mycket illa däran och tur i oturen hittade vi ägaren som satsade allt på att katten skulle klara sig, vilket hen gjorde. Blev aldrig riktigt sig själv igen, men mådde bra efter några dagar på IVA.

[skyggis_tryggis]
0

Jag läste rubriken och befarade det värsta, men han klarade sig ju förutom klorna då. Han hade tur att matte bara körde i 30 grader utan tvättmedel.

Om man har katt, så ska man ha tvättmaskinen stängd jämt.
Särskilt om katten gillar att ligga där, och om man vet att man är en sån som kan glömma att kolla.

Fridaaaa
2

Aldrig haft en katt som gillat att ligga i tvättmaskinen
Men, vi låter aldrig tvätt ligga kvar i maskinen, så ser när vi stoppar in tvätt om det ligger katt där eller inte.

Men förstår inte svårigheten att kolla tvättmaskinen innan :(

#6 Har man stängt jämt = kan det bildas mögel och lukt i maskinen. Det är inte bra att ha den stängt jämt. Däremot måste man ha koll.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MonicaLagerquist
0

Jag tvättade min kattunge första veckan han bodde här.

Stolt ägare till tre La permer

[skyggis_tryggis]
0

#7: Jag låter trumman torka innan jag stänger luckan.

Mandra
0

Blir bara arg och tycker det är fruktansvärt klumpigt. Grrr.

MonicaLagerquist
5

Ja jag trodde aldrig att det skulle hända mig men olyckor händer.

Todd var en liten kattunge och han råkade kissa i vår säng..

Jag samlade ihop sängkläderna och la dem på golvet i hallen-

Sen ropade min son att han ville upp på viden så jag sa tilhonom att jag skulle slänga tvätten i maskin och sen skulle jag hjälpa honom.Jag gjorde som jag alltid gör stoppar in handen i maskin och låter trumman gå runt ett varv mmedanss jag kollar at det inte finns något i trumman.

Sen stoppade jag in tvätten i maskin och ropar på sonen att kolla var katten är så att den inte smiter upp på vinden.Vi letade ett par minuter men hittade ingen katt.
Plötsligt får jag för mig att kolla maskinen om katten var där och jo där satt han-Vår dåvarande maskin fyllde på med kallvatten och sen gick den sakta ett halvt var i taget .

Minuten det tog innan låset släppte var lång kan jag ju lova.
Todd var blöt och kall men såg för övrigt pigg ut.För säkerhetsskull åkte vi till Ultuna för en koll.
Numera räknar jag katterna innan jag sätter på maskinen.

Stolt ägare till tre La permer