Katt dålig i magen
Jag skrev här tidigare om svårigheter när ny kattunge introducerades. Det har gått framåt, däremot har min hanes mage krachat fullständigt. Började natten till den 30/12 med diarre, han åt och drack inget på hela dagen och var på toa säkert 12 ggr. Pratat med vet 3 ggr och även varit inne för undersökning av sköterska eftersom han var väldigt allmänpåverkad, som konstaterade ingen feber och ingen uttorkning.
Köpt rc skonkost som han får, både torrfoder och blötmat. Köpte även nått pulver att strö över men han ratar maten om jag lägger på det.
Allmänpåverkan har blivit bättre men inte bra, han leker med kompis och äter och dricker. Dock fortsätter hans dåliga mage. Vad är er erfarenhet, hur länge kan dålig mage hålla i sig? När jag ringer vet säger de att det bara är att hålla ut. Idag har han dessutom varit på toa fler ggr än igår.
Men det är väldigt stressigt för oss alla då vi måste passa honom efter toabesök då han då måste tvättas av för avföringen fastnar i pälsen.
Vet inte vad hans dåliga mage beror på, vet via telefon tror på stress eller för att han åt av kattungens torrfoder, tycker dock det sista känns osannolikt.
Någon med liknande erfarenheter och vad gjorde ni isf?
Diarré kan absolut vara envist, men om kattens allmäntillstånd är på bättringsvägen (äter, dricker och t.o.m. leker med kattkompisen) håller jag med veterinären om att det bästa är att fortsätta med skonkost och att ha tålamod.
Man kan ge extra vätska i munspruta för att förebygga uttorkning och man kan även ge pro/prebiotika (goda bakterier) som kosttillskott. Mina katter vägrar också Fortiflora, så jag brukar ge en klick canicur pro-pasta när det behövs som jag sätter direkt på tungan med fingret (vilket de iofs också avskyr, men nöden har ingen lag.. 😾).
Är katten långhårig kan man klippa bort lite päls så att bajsspår inte blir hängande där.
Sajtvärd Katter iFokus
Tack snälla för svar. Jag har klippt pälsen idag, dock fastnar en del men inte lika mycket som innan. Jag är lite rädd att han fått någon parasit från henne, men vet säger inget om något sådant vilket de borde misstänka om det nu var troligt?
Den där pastan åker jag och köper imorgon, tack 🙂
#2: Jag tror att veterinären i första hand utgår ifrån att det är något som kan läka ut av sig själv och att man får gå vidare med ytterligare undersökningar om det inte gör det. Det kan bero på smitta, men är det ett virus är det vanligtvis ingen särskild medicin som behöver sättas in.
Alla mina katter har haft tillfällig diarré några gånger i livet, men en gång när det var riktigt långvarigt och besvärligt (i flera veckor!) skickade jag in avföringsprov och testade för Giardia (som det fanns anledning att misstänka då), men det var negativt och med tiden försvann även de symtomen.
En annan av mina katters akut dåliga mage berodde förmodligen på att han inte längre tålde vissa ingredienser som fanns i hans vanliga kattmat. Hans mage funkar numera fint med specialmat.
Sajtvärd Katter iFokus
Håll också extra rent/ordentligt rent i kattlådorna så länge som någon av katterna är dålig i magen. Ha också fler kattlådor än en åt dem.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#4: jag försöker hålla rent, så fort han gått på toa tar jag bort avföringen. Jag har tre lådor, tyvärr går han på alla tre 🤦 tänker du att sanden behöver bytas ut efter varje gång?
#3: det känns osannolikt att det skulle vara slumpen att han fick det 4 dagar efter hon kom, så isf kanske stress över hennes ankomst. Ser inget konstigt i hans avföring så borde inte vara mask, och det borde ju inte heller smitta så fort tycker man?
#5 Att byta sand varje gång/varje dag är nog inte realistiskt. Men vid mer långvarig diarre skulle jag ändå försöka byta sand relativt ofta + även diska mat- och vattenskålar ofta.
Det kan vara så att din yngsta katt hade med sig ett virus, och sådant kan ta tid att läka ut.
Dålig mage kan också bero på stress.
Om du brukar ge kattgodis så hoppa över det just nu.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#7: skålarna diskar jag ofta, blötmat innan varje måltid. Torrisarna ska jag börja diska varje dag 🙂
Har everclean så kommer ruinera mig fullständigt om jag ska byta efter varje gång hahaha. Byte sand i alla tre lådorna när nya honom kom. Kanske läge att göra det nu igen, tack 🙂
#7: han får enbart skonkost från RC nu 🙂
Jag vet ej var jag läste detta tips först men det som alltid funkat med mina katter när de har diarré är morotspuré. Beroende på hur kräsen katten är så kan man blanda med blötmat men försök först att ge den som den är. Jag gör min egen, jag kokar sönder morötter som jag sedan mixar med lite vatten och rapsolja. Man kan också köpa morotspuré i barnmatsburk men det blir dyrt i längden och jag uppfattar att katterna faktiskt inte gillar den lika mycket…
#10: aha, aldrig hört talas om. Tack för tipset 🙂