Hane eller hona!
Jag har en 6 månader gammal exotic som jag börjar bli osäker på om han verkligen är en han! Hur vet man? Jag har bokat mina två katter för kastrering nu i januari så då får jag väl veta men jag kan inte vänta! Nu när jag badade min katt (hen hade en olycka) så märkte jag att katten inte har testiklar!? Inte vad jag kan se eller känna.
Fick du något besiktningsintyg från uppfödaren när du köpte kattungen?
Sajtvärd Katter iFokus
Det låter ju väldigt skumt.
Uppfödaren har väl registrerat katten och kullen har väl varit hos veterinär för besiktning osv.
/Maria
#1: Jag har flera raskatter och erfarenhet av hur det ska gå till när man köper katter. Och allt är i sin ordning! Besiktningsintyg, registrerad i sverak vaccinersd och id-märkt. Det är därför jag blev så förvånad för då har både uppfödare och en veterinär missat detta! Jag är nog egentligen ganska säker att min katt är en hona för jag har andra katter i hemmet varav 2 hanar och en hona.
#1:Ja! Allt är i sin ordning, besiktningsintyg och i Sverak står det hane också! Men det ser inte ut som en hane. Jag har två andra hanar och en hona. Så jag vet väl egentligen hur det ska se ut. Men eftersom både uppfödare och en veterinär i så fall missat detta så är jag ändå lite osäker!

Tyvärr hander det att det blir fel En uppfödarvän köpte en perserkatt som enligt besiktningen skulle vara en hane.Det var en hona.Sen visade det sig att den katten som uppfödaren till den katten hade behållit en hona som visade sig vara en hane.När min vän skulle rabies vaccinera sin kattunge hade den två chipp.Kattungarna hade förväxlats.
Stolt ägare till tre La permer
#5: okej! Men så det kan bli. Jag tyckte att det såg konstigt ut i början när vi fick hem ”honom” men jag ville inte ifrågasätta en uppfödare som fött upp i 20 år eller en veterinär för den delen! Vår katt har verkligen inga testiklar så jag blev lite orolig att något kanske var fel eller värre om det nu är en hona så finns det risk för kattungar då vi har okastrerade hanar (som dock ska kastrerad 10 januari).

Har du pratat med uppfödaren? Tänkte just om två katter som har samma färg och är lika flyttar på samma dag och det blivit förväxlat. Så det kanske finns en annan köpare med "din" hane. Som kanske inte har märkt nåt. Ingen är ofelbar och ibland blir det fel;)
#8: Jag har inte pratat med uppfödaren än! Upptäckte detta igår och vill inte höra av mig över ju då vi redan önskat varandra god jul.
Vi var och hälsade på när vi köpte vår katt och de hade 10 andra katter så det kan nog vara så att de kanske sett fel eller blandat ihop min katt med någon annan. Ska höra av mig till henne några dagar efter jul! Det gör egentligen ingenting vill bara döpa om min katt om det visar sig att det är en hona!

#9 Grannens katt som hette Pelle fick kattungar en dag helt oväntat.
Stolt ägare till tre La permer
#10: det är det jag är lite rädd för! Vore dumt om det blev orientalisk långhår X exotic perser kattungar!
#7: Ja, det ser onekligen ut som en hona. Fanns det hanar med samma färg i kullen?
Sajtvärd Katter iFokus
#9: Blev två kattungar förväxlade vid överlåtelsen så har de varandras stamtavlor, intyg och id-märkningar (som alltså är registrerade på fel ägare), så lite krångel blir det.
Sajtvärd Katter iFokus
#12: nej det gjorde det inte, detta var den enda katten som såg ut så här! Jag tror bara de har sett fel på katten. Eller att de blandat ihop könen eftersom de har så många katter.
På kattens chip id märkning står jag som ägare, så det är ingen som står fel! Jag står inte på någon annans katt! Men du tycker det ser ut som en hona? Det finns ju inte plats för några testiklar!
#14 Om det inte fanns en snarlik hona i kullen så är förväxling inte trolig, men OM det hade funnits det (och förväxling skett) hade du troligen varit registrerad på hankattens id-chip. Det var bara det jag menade, förutsatt att du inte fått numret bekräftat med en chipläsare.
Ja, det ser ut som en hona. Honors könsöppning ser ut som en springa medan hanars könsöppning är rund (som en prick). Hanar har också längre avstånd mellan anus och kön än vad honor har.
På den här sidan kan man scrolla ner och se en tecknad, men tydlig bild: https://humanepro.org/magazine/articles/fact-sheet-how-determine-kittens-sex
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2022-12-23 19:40 av OberonsMatte
Skicka bilden du visade här till uppfödaren.. 😉
Uppfödare som har stor erfarenhet av att könsbestämma ungar gör det när de är nyfödda och sedan kollar de kanske inte i rumpan så mycket efter det eftersom de litar på sin egen bedömningsförmåga, men det är konstigt att misstaget inte ens upptäcktes vid besiktningen för då ska det ju granskas att även den delen ser normal ut.
Sajtvärd Katter iFokus
Jag hämtade hem en liten hona som efter någon månad visade sig vara en hane. Då hade uppfödaren även fått hjälp av veterinär att kolla kön. För mig spelade det ingen roll men blev lite förvånad när jag såg två bollar på min honkatt😅
#16: Jag ska höra av mig till henne i mellandagarna med bilden. Hon kommer ju säkert att veta direkt! Men som du säger är det ju konstigt att veterinären missat detta i så fall!
#17 jo men precis jag blev väldigt förvånad att där var inga bollar istället när jag skulle tvätta baken!