Har katten ohyra?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
På videon ser ni en av de hemlösa katter vi matar här hemma hos oss.
Härom natten började den hålla på så här - se videon. Den rullar runt i gräset. Det är ju kallt och fläckvis snö.
Jag undrar om han kan ha fått på sig någon ohyra? Och vad man gör åt det i så fall?
Det här är en hankatt. Han är kastrerad och tam. Han har haft ägare tidigare.
Videon är sen igår natt, men han gjorde likadant i natt. Han har aldrig gjort det tidigare.
Kanske är någon spännande doft där som han vill blanda med sin egen doft? Kliar han sig något?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

#1: Ja det kan det vara. Han rullar på samma ställe varje gång.
Har inte sett att han kliat sig.
Jag tror att han revirmarkerar genom att överföra sin personliga doft på den platsen. Så där har jag även sett mina egna katter hålla på utomhus på vissa utvalda ställen, t.ex på asfalten utanför porten eller i trapphuset utanför lägenhetsdörren. Jag har även sett det utomhus ovanför en utomhustrappa som leder ner till en annan "gård".
Matas katten i närheten av där han rullar är det förmodligen hans sätt att markera revir där så att andra eventuella katter förstår att platsen är "hans".
Sajtvärd Katter iFokus
Är det någon som tänker ta in honom? Eller ringa till något katthem?
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

#3: Han är kastrerad och brukar aldrig markera revir. Så varför skulle han plötsligt börja med det?

#4: Jag har själv hittat ett nytt hem åt honom. Men vi har inte lyckats fånga honom än. Vi har försökt med tre olika metoder, men misslyckats alla gångerna.
#5 Mina katter är också kastrerade. Två av de som brukar rulla utomhus har även urinmarkerat utomhus ett par gånger, men då enbart på en särskild buske som jag sett att flera andra katter också urinmarkerat på. Första gången jag såg dem urinmarkera på det sättet var de ca 10 år gamla, så beteenden kan utvecklas hela livet och rullande är en svagare markering än urinsprayande.
Sajtvärd Katter iFokus

#7: Men då borde han ju rulla där de andra katterna går (en av dem markerar, men inte där), men det gör han inte.
De djur som går över där är räv, grävling, rådjur och fasan.
#8 Jag tror att beteendet triggas av att det finns något katten gör anspråk på (t.ex. "matplatsen" i det här fallet?) och att det även kan triggas av främmande och spännande dofter (från andra katter, men säkert också dofter av andra djur, i synnerhet andra rovdjur som t.ex. räv).
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2022-12-05 18:28 av OberonsMatte
Min katt brukade rulla sådär på "min" sida av soffan hos min mamma, när någon med hund hade besökt min mamma och hunden hade gått förbi soffan. Det var specifikt för just den delen av soffan och bara om en hund hade varit där (att en människa eller annan katt i hushållet hade suttit/legat där gjorde inget). För mig såg det verkligen ut som att hon försökte få bort hundlukten och se till att det doftade som henne igen.
Hon är kastrerad och jag såg henne aldrig markera revir utomhus. Mitt rum var nog det som hon främst såg som hennes, men där var andra djur inte tillåtna så jag såg aldrig beteendet där.
Det har hänt att hon gjort något liknande på mig eller mina kläder när jag varit någonstans konstigt och luktar "fel" (det har varit min tolkning åtminstone).
//Jessie

Jag ger de hemlösa katterna mat på kvällen och mitt på natten. I natt när jag kom ut så var Nisse där.
Jag kunde rota lite i hans päls och jag kunde inte upptäcka någon ohyra. Så det är det nog inte då.
#11: Om en katt har ohyra så kan du nog vara säker på att de skulle klia sig och få sår till slut. Jag har haft katter med ohyra och de beter sig inte såsom kissekatten på videon. :) Då mina katter har rullat omkring i gräs, jord eller snö, så tycks de ha mått väldigt bra.

#12: Ok. Har aldrig haft någon katt med ohyra. Men det du säger låter troligt.