Alltså SVT...
Nu överreagerar jag antagligen men jag tycker formuleringen i SVTs artikel är lite överdriven och jag är rädd att kattägare blir oroade i onödan.
"Antingen så kan ett litet chip opereras in vid nackskinnet på katten, eller så kan den öronmärkas med en tatuering."
Opereras? Inte vad jag hade kallat en chip-märkning. Tatueringen dom nämner lite lätt är ju betydligt jobbigare än chip då dom behöver sederas för tatuering. Jag är bara rädd att kattägare blir rädda att det är ett betydligt större ingrepp än nålen under huden som det faktiskt är 😅 Vad säger ni som faktiskt är kattägare om formuleringen?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/katter-maste-id-markas-okat-tryck-hos-veterinarer
Jag reagerade också på ordvalet och att det kanske inte var det bästa i sammanhanget.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Ja, det är lite överdrivet minst sagt att kalla det "operation". 😅
De ville kanske förtydliga att det är en märkning som inte syns, men "ett mikrochip som injiceras under huden mellan skulderbladen" är en tydligare beskrivning tycker jag.
Jag har märkt att förvånansvärt många faktiskt inte vet vad chipmärkning betyder. T.ex. när någon har hittat en till synes omärkt katt och skriver att de kollat efter ev. chipmärkning i öronen (!). Då vet de visserligen att chipmärkt betyder id-märkt, men känner bara till att katter kan id-tatueras (i öronen).
Sajtvärd Katter iFokus
Eller så ville de undvika att berätta om id-chip som injiceras… Med tanke på alla galna konspirationsteorier som spreds i vissa kretsar angående covid-vaccinationerna så är kanske kombinationen "mikrochip + spruta" verkligen rena skräcken för en del…. 😅
Sajtvärd Katter iFokus
Men på människor talar man ju just om att operera in mikrochip….
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Jag tror inte kattägare i allmänhet ägnar en endaste tanke åt konspirationsgrejer angående injicerade chip. Om det nu vore så skulle inte ordvalet "operera" hjälpa mycket.
Men angående märkning finns det mycket upplysning kvar att ge och framför allt vore det bra om det underlättas på något sätt för folk att få märkningen utförd.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#0: Ja, att kalla det för operation är ju fel. Hoppas att det inte avskräcker någon kattägare.
Chip är bättre än tatuering är min erfarenhet. De jag har sett har varit så otydliga att det inte gått att se alla siffror.
Säger man inte i dagligt tal bara "chippning"? Det låter i så fall inte så dramatiskt …
#6 Jag håller med, örontatueringar är ofta jättebökiga att läsa av. Chip är betydligt enklare men kräver ju att man har tillgång till en chipläsare ifall man hittar en katt i behov av assistans.
#8 Det är ju tyvärr nackdelen, att det behövs chipläsare. Här ute på landet vet jag ingen på bekvämt avstånd som har sådan.
Skulle man inte kunna underlätta på något vis, ha chipläsare att låna i affären eller nåt?
#9 Jag vet att en del zoo-butiker har haft chipläsare som de lånat ut.
Visst vore det bra om man kunde "hyra" en chipläsare för ett dygn eller två, på lite nära håll.
Ett annat sätt är ju om man är aktiv på Facebook. Där finns ofta personer i lokala kattgrupper som har chipläsare som de kan låna ut.
Sedan tror jag att en del hästmänniskor t.ex. kan ha chipläsare som fungerar även på katternas chip.
👍 Bra idéer!