Svartsjuk eller bara tjurig
Jag har tre katter, en helig birma och en ragdoll som är seniorhanar på 10 år och en liten huskattshona som är 1 år och som har bott hos oss i lite mer än ett halvår. Dom funkar ganska bra ihop alla tre men min birma har ett avvisande /tjurigt beteende mot lilltjejen imellanåt. Ibland morrar och fräser han så fort hon närmar sig. Om han ligger vid mig i sängen och blir klappad och hon hoppar upp och samtidigt blir klappad så blir han jättegrinig, fräser åt henne och lämnar oss. Jag kan förstå honom ibland att han markerar för henne när hon är jobbig och inte förstår när det inte är läge för lek och bus, för leker gör dom ibland och alla tre sitter på en rad och äter tillsammans utan några protester. Men om hon närmar sig honom utan att han är på humör så fräser och morrar han åt henne och springer iväg, t.o.m ibland när hon behöver passera honom på väg till mig exempelvis så kan han fräsa till och dra iväg…
Vet inte vad det tar åt honom…
Vår ragdoll är hur chill som helst och behandlar lilltjejen med kärlek och omsorg 😁
Kan det va att vår birma är svartsjuk och upplever henne som ett hot? Tillägger att han har ett enormt bekräftelsebehov och när han söker uppmärksamhet så är det allt eller inget. Får han inte 100% så blir han sur och drar…
Lite trist faktiskt.
Nån som förstår och kan ge lite tips på hur man kan främja relationen mellan dem eller ska jag bara låta dem sköta det själva? Dom slåss ju inte men ibland tycker jag lite synd om lilltjejen som ser helt oförstående ut när han fräser och drar iväg.
Tess Lampan Mineur
- Redigerat 2022-11-30 10:43 av johan
- Redigerat 2022-11-30 11:09 av Tess_i_lago
Många katter gillar inte att fler katter flyttar in där hemma, och är inte intresserade av "kompisar".
Rätt ofta får man nöja sig med att katterna tolererar varandra.
Äldre katter och unga katter har därtill ofta lite olika behov, den äldre katten kan t.ex. vilja ha det lugnt, medan den yngre katten vill att det ska hända saker. Då kan det bli bökigt för dem.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
- Redigerat 2022-11-30 17:03 av Uppkatten
Jag tror att din Birma förmodligen är osäkrare, mer reaktiv/temperamentsfull och mer revir- och statusmedveten än vad din Ragdoll är.
En ungkatt som flyttar in till två seniorer får naturligt lägst status i den kattgruppen (både yngst och sist in) , men eftersom ungkatter ofta är lite ettriga och respektlösa kan de sätta seniorernas naturliga pondus på prov. Att Birman fortfarande håller avstånd i vissa situationer och markerar genom att fräsa/morra är förmodligen hans försök att befästa/behålla sin egen status när ungkatten beter sig respektlöst (eller när han tror att ungkatten kommer bete sig respektlöst). Katter "läser av" varandra bättre än vad vi gör, så bristen på respekt är inte alltid uppenbar för ägaren.
Att Birman känner den oron kan som sagt även ha med hans personlighet att göra, dvs. att han är lite ängslig och faktiskt inte har så mycket naturlig pondus att komma med. Det som också tyder på det är att du skriver att han "springer iväg", dvs. flyr från situationen efter att ha markerat genom att fräsa/morra. Risken då är att ungkatten börjar känna ett övertag i maktbalansen och börjar roa sig med att skrämma och jaga senioren vilket verkligen är respektlöst.
Så länge ungkatten inte svarar på beteendet och inte heller triggas att börja mobba Birman är det ingen fara. Ungkatten är en katt och blir inte "sårad" av att en av de äldre katterna fortfarande är lite rädd för henne.
Sajtvärd Katter iFokus